Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

.spoločnosť
.týždeň

Reforma či perestrojka?

.martin Kríž .spoločnosť

Reformou školstva sa označuje zmena, ktorá nastala účinnosťou nového „školského zákona“. Málokto o nej hovorí v dobrom. Kritika je silná, ale aj neprehľadná. V dnešnom čísle predstavíme kritiku reformy „sprava“, v ďalšom čísle kritiku „zľava“ a o dva týždne sa pokúsime priniesť porovnanie dvoch odlišných názorov z praxe ‒ od riaditeľov škôl.

.týždeň

Dlhý blog o školstve

.ján Šefránek .spoločnosť

Načo to hovoríš druhýkrát?” - takto sformuloval môj vnuk Miško vo veku necelých troch rokov jednu z jeho zásad racionálnej komunkácie. Napriek tomu budem opakovať, čo už viacerí povedali veľakrát, veď slovenská debata o školstve a vzdelaní často odbieha mimo racionality.

.týždeň

Spolovice prázdny pohár

.daniel Bútora .spoločnosť

Rok 2012 bol rokom, v ktorom sa učitelia a školy pripomenuli verejnosti, a verejnosť si tento učiteľský hlas všimla. To je asi najdôležitejšia správa o školstve za minulý rok. Za pozornosť však toho stojí viac: školské novely, ktoré menia pravidlá prijímania na gymnáziá a stredné školy, ale aj pravidlá hry medzi zriaďovateľmi verejných stredných škôl na jednej strane a cirkevných a súkromných škôl na strane druhej. Dôležité sú aj nové iniciatívy, ktoré sa v školstve dejú, to, že do školstva priamo, ale aj nepriamo vstupujú ľudia z mimoškolských prostredí.

.týždeň

Planéta testov a garancií

.martin Mojžiš .spoločnosť

Asi máločo potešilo učiteľov krátko pred Vianocami viac ako dobrá správa od ministra Čaploviča, že peniaze vo výške viac ako 10 miliónov eur v rezorte ešte predsa len sú. Zlá správa je, že peniaze nie sú pre učiteľov, ale pre firmy, predávajúce mimoriadne predražený a nekvalitný produkt.

.týždeň

Od katedry k vzťahu (očami študenta)

.dávid Laco .spoločnosť

Po predchádzajúcich dvoch príspevkoch, ktoré pojednávali o potrebe školy ako bezpečného sociálneho prostredia, tentoraz o celistvom záujme o mladých trochu inak – očami nedávneho stredoškoláka.

.týždeň

Nedáš si marshmallow?

.dušan Jaura .spoločnosť

V známom „marshmallow teste“ z konca šesťdesiatych rokov sa skúmali reakcie štvorročných detí, ktoré mali po jednom vstúpiť do miestnosti a rozhodnúť sa, či si obľúbenú sladkosť (marshmallow) zoberú okamžite, alebo počkajú.

.týždeň

Platiť na štúdium?

.milan Ružička .spoločnosť

Otázka sa často krúti okolo toho, či by mal platiť študent za vzdelanie a za získanú vyššiu kvalifikáciu pre svoje zamestnanie. Bojujeme pritom so zvyškami socializmu, ktorý chcel poskytovať všetky sociálne výhody zadarmo.

.týždeň

Cimrmanova teória externizmu

.dušan Jaura .spoločnosť

Slávny český polyhistor Jára Cimrman vysvetľuje menej známemu kolegovi Albertovi Einsteinovi svoju filozofiu externizmu slovami: „vec je tam, kde sa domnievame, že nie je, a nie je tam, kde sa domnievame, že je“. Ak napríklad v ruke držíme kúsok kriedy, podľa tejto teórie krieda napĺňa celý okolitý priestor a iba v mieste, kde kriedu vidíme, v skutočnosti nie je. To, čo držíme v ruke, je iba akási prázdna bublinka uprostred súvislého kriedového masívu...“.

.týždeň

Viac peňazí na vzdelávanie?

.martin Kríž .spoločnosť

Zvýšenie objemu verejných peňazí určených na vzdelávanie je nutnou, nie však dostačujúcou podmienkou podstatného zvýšenia kvality vzdelávania na Slovensku.

.týždeň

Byrokracia v školstve žije vlastným životom

.viera Rapcová .spoločnosť

Pred dvadsiatimi rokmi, keď som začala učiť, sme si na začiatku školského roka napísali podľa štátom predpísaných učebných osnov a podľa schválenej učebnice plán práce, v ktorom sme urobili časový rozpis preberaného učiva podľa počtu hodín na celý rok. Bolo to prehľadné a zapisovalo sa to do triednej knihy.