Prvá slovenská družica je na obežnej dráhe Zeme. Štart z Indie prebehol úspešne.

.kritika
.týždeň

Labutia pieseň Quality TV

.juraj Malíček .kultúra .kritika

Služobníčkin príbeh Margaret Atwoodovej a Americkí bohovia Neila Gaimana sú romány, ktoré by nemali chýbať v žiadnej serióznejšej zbierke čitateľa fantastiky. Koncom apríla dostali tieto dva veľké žánrové klenoty svoje seriálové verzie.

.týždeň

Keď dve opery robia to isté

.michaela Mojžišová .kultúra .kritika

V regionálnych operných domoch sa táto sezóna odvíjala podľa rovnakej dramaturgickej stratégie: po diváckych šlágroch si obe divadlá strihli záverečnú bodku pre fajnšmekrov a v slovenských premiérach uviedli zriedka uvádzané tituly.

Všetky opery sú o láske

Všetky opery sú o láske

.milo Juráni .kultúra .kritika

Eva N. štrnásť rokov ohlušovala svojich susedov nie práve najpestrejším výberom operných árií. Nepretržitý akustický teror priniesol Kossuthovej ulici v Štúrove neželanú slávu a z nenápadného mestečka spravil mediálny ťahák uhorkových sezón a turisticky vyhľadávané centrum.

.týždeň

Generačný parkúr

.zuzana Mojžišová .kultúra .kritika

Vo filme už všakovaký druh muža sa objavil. Taký, ktorý nebol alebo padol na zem, alebo bol na úteku, v ohni, muž so znakom smrti, s fajkou, duchom, bernardínom, kinoaparátom, puškou, medveďou kožou, orlom a sliepkou. A teraz je to muž s menom. Ove.

.týždeň

Romeo a Júlia, moderne a odvážne

.boris Ažaltovič .kultúra .kritika

Len štyri roky po predchádzajúcej premiére uvádza SND novú inscenáciu Prokofievovho baletu Romeo a Júlia. Režisérka a choreografka Natália Horečná chcela do príbehu vniesť „nový vzduch a nové posolstvo, ktoré sa netýka už iba dvoch mladých milencov, ale nás všetkých“.

Hádaj, kto nám zavolá pri večeri

Hádaj, kto nám zavolá pri večeri

.zuzana Mojžišová .kultúra .kritika

Taliansky režisér Paolo Genovese (1966) u nás nie je veľmi známy, to sa však v týchto týždňoch mení, jeho najčerstvejší film Úplní cudzinci totiž boduje nielen v artových kinách, ale aj v multiplexoch – a to sa zas tak často nestáva.

.týždeň

Na smiech?

.zuzana Mojžišová .kultúra .kritika

Ak sa vo vážnom filme neobjaví aspoň závan humoru či nadľahčenia, neraz to (zväčša?) býva známkou jeho nekvality. Platí to aj naopak. Ak sa vo veselom filme nevyskytne čosi (viac) na vážne zamyslenie a posmutnenie, zjavne niečo nie je v poriadku. Dokonca aj prípade crazy komédie.

.týždeň

Nie židia a kresťania, ale modrí a žltí

.michaela Mojžišová .kultúra .kritika

Úvahy o aktuálnosti klasických opier sú často iba bulletinovým klišé. O to silnejší zážitok je, keď sa skutočne naplnia. Tak ako v inscenácii Halévyho Židovky, ktorá sa po Antverpách, Mannheime a Štrasburgu dostala aj na javisko SND.

.týždeň

Ryby zo špinavého bazéna

.milo Juráni .kultúra .kritika

Podtitul inscenácie Elity z SND v réžii českého režiséra Jiřího Havelku znie: „Minulosť je pred nami.“ Minulosť sa zažrala hlboko, až tak, že ovplyvňuje potenciálnu budúcnosť.

.týždeň

Priveľa beznádeje

.milo Juráni .kultúra .kritika

Posledné sezóny si zvykáme, že Slovenské národné divadlo sa neriadi zákonmi trhu ani diváckeho dopytu. Napriek tomu dokáže do svojich sál nahnať potrebné davy. Robí to šarmantne, taktikou marketingového šachistu.

  • 1
  • 1. stránka z 2
  • 2