Brad Pitt blúdi vesmírom, Rambo strieľa pasákov

.juraj Malíček .kultúra .kritika

Scifíčko Ad Astra s filozofujúcim Bradom Pittom a akčňák Rambo 5: Posledná krv s nasrdeným Silvestrom Stallonem sú dva aktuálne filmy o chladnokrvných hrdinoch a mimoriadnej dôležitosti dobrých medziľudských vzťahov.

Brad Pitt blúdi vesmírom, Rambo strieľa pasákov Francois Duhamel/20th Century Fox/AP/SITA Brad Pitt vo filme Ad Astra zistil, že vo vesmíre nie sme sami.

meditatívne sci-fi Ad Astra a geriatrický akčňák Rambo: Posledná krv na prvý pohľad nemajú nič spoločné. A asi ani na druhý, teda okrem toho, že sa premiérovo zišli v našich kinách v tom istom týždni. Ale ak ich takto účelovo postavíme vedľa seba, predsa sa môžu podobať. Nie obsahom.

V jednom sa v blízkej budúcnosti lieta po vesmíre a prudko mudruje o medziľudských vzťahoch. V druhom sa husto zabíjajú mexickí obchodníci s bielym mäsom. Ani hereckým obsadením – Brada Pitta si so Sylvestrom Stallonem nepomýli nikto. Ale podobajú sa atmosférou, či ešte presnejšie, pocitom takého toho dobre odvedeného staromilského remesla, v ktorom sa snúbi vizuálna veľkoleposť s myšlienkou.

Oba tie filmy sú však zaujímavé predovšetkým tým, že mohli byť lepšie ako sú, hoci sa nedá povedať, že dobré nie sú. Žiadne sofistikované hry na presah, inotaje, žmurkania na divákov, len filmy, ktoré sa alebo budú páčiť, alebo nie. Ale človek ich nemusí zavrhnúť, aj keď sa mu hneď nepáčili, lebo sa necíti zneužitý producentským kalkulom. Tak, a teraz si to rozmeňme na drobné.

vo vesmíre nie sme sami

Ad Astra je filozofické sci-fi. Nepodarené, ale je. To znamená, že sa v ňom vo výtvarne strhujúcich kulisách rieši vzťah hlavného hrdinu k svetu, k iným ľuďom, k spoločnosti, k jeho blízkym. Tým hrdinom je Brad Pitt, kozmonaut, ktorému sa tep nezrýchli ani vo fakt extrémnych situáciách. Tým svetom je blízka budúcnosť technologického rozmachu, kolonizovania slnečnej sústavy, umelej inteligencie a hľadania odpovede na otázku, či sme vo vesmíre sami.

No, ako sa to vezme. Nie sme sami, lebo sú tu s nami aj ďalší ľudia. A Pittovi trvá dve hodinky, kým na to príde. Za ten čas sa zmieri s otcom, ktorého považoval za strateného, a presunie sa zo Zeme cez Mesiac a Mars až k Neptúnu a späť. Po ceste si troška zastrieľa, spacifikuje ľudoopa, zachráni svet a po celý ten čas neprestane viesť monológ sám so sebou, v ktorom síce odznievajú zásadné múdra, ale divák si už počas záverečných titulkov ani za svet nevie spomenúť aké.