Svet bez Beatles, kultúra bez Británie

.juraj Malíček .kultúra .kritika

Výborný nápad, geniálny režisér, ktorý ešte nenatočil žiadnu vyslovenú blbosť, a scenárista, ktorý je podpísaný pod najlepšie romantické komédie všetkých čias. Plus hudba Beatles. Plus britský humor. Mohol to byť vynikajúci film. Lenže nie je.

Svet bez Beatles, kultúra bez Británie Jonathan Prime/AP/SITA

yesterday je film o svete bez Beatles. Je výkladnou skriňou takej tej globalizovanej britskosti, čo ju všetci vospolok máme radi. Už nie je navážno konzervatívna, ale len tak naoko, nie je suchá, ale distingvovane šťavnatá. Môže si dovoliť ignorovať brexit ako bezvýznamné politické gesto, lebo nech už to dopadne akokoľvek, Veľká Británia ako civilizačná (pop)kultúrna inštitúcia jednoducho nemá ako a kam odísť. Sherlock Holmes zo dňa na deň nezmizne, ani Bond a Oscar Wilde a vôbec, táto Británia už dávno nie je ich, ale naša. Preto sa môže nápadne veľkopansky otŕčať a ukazovať, ako veľmi je ďaleko. No a Yesterday je presne takýto britský film.

láska k Beatles to zachraňuje

Režiséra Dannyho Boyla si hýčkame od geniálneho Trainspottingu a zaslúžene. Nech nakrútil akýkoľvek film, doma, v Británii či v Hollywoode, nikdy to nebola vyslovená blbosť, ale naopak, film, čo sa podpísal. Ako scifíčko Sunshine, Bollywoodom šmrncnutý Milionár z chatrče či batôžkarska generačná výpoveď Pláž. Scenárista Richard Curtis je v tomto prípade ešte väčší pán. On totiž tú modernú lifestylovú britskosť do šíreho sveta pomáhal distribuovať. Veď kto nemiluje Lásku nebeskú? A Štyri svadby a jeden pohreb? Notting Hill? Pirátov na vlnách, v ktorých už raz vyjadril svoju obrovskú lásku k hudbe? Neviem, asi takí ľudia budú, hlavne tí, čo tie filmy nevideli, ale tých druhých, tých, čo Curtisa a jeho nezameniteľnú poetiku milujú, bude podstatne viac.

„Yesterday je film dobrý, výborný až vynikajúci, priamo úmerne k tomu, ako Beatles miluje divák.“

No a toto ultimátne britské filmárske combo nakrútilo film o hudobníkovi, čo si jediný pamätá, že na svete existovala skupina menom Beatles. Čosi sa stalo. Svet doslova zhasol, nevedno prečo, ani to neriešime, hoci symbolických výkladov by sa našlo hneď niekoľko, vrátane toho brexitu, čo by mohla byť odvážna, ale v jadre funkčná metafora. Svet je teda bez Beatles a pamätá si ich len náš hlavný hrdina. Začne ich piesne vydávať za svoje, a keďže sú geniálne, prechádza mu to, aj keď nie úplne hladko.