Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

.kritika
.týždeň

Intenzívne vzťahy sú vždy plné nástrah

.zuzana Golianová .kultúra .kritika

Životný príbeh dvoch priateliek z Neapola sa končí tam, kde sa začal. Na slovenský trh prišli tohto roku posledné dva diely Neapolskej ságy kritikou a čitateľmi (zrejme viac čitateľkami) uctievanej Eleny Ferrante: Tí, čo odchádzajú – tí, čo zostávajú a Príbeh stratenej dcéry.

Ona, on, ono

Ona, on, ono

.zuzana Mojžišová .kultúra .kritika

Sprvoti to vyzeralo na dráhu filmového dokumentaristu – súdiac podľa vyštudovaného odboru na VŠMU v Bratislave a debutovej snímky. Potom sa odohralo presedlanie do sveta hranej kinematografie a trvá dodnes. Slovenský režisér Juraj Lehotský nakrútil Ninu.

Čiaru sa prekročiť nepodarilo

Čiaru sa prekročiť nepodarilo

.zuzana Mojžišová .kultúra .kritika

Ubľa. Malá dedina celkom-celkom na východe krajiny. Zopár stoviek obyvateľov. Pred niekoľkými rokmi, keď ešte naše milé Slovensko nepatrilo do schengenského priestoru, sme tam boli s priateľmi na návšteve. 

.týždeň

Veľkovýpravný sci-fi slniečkarsky manifest

.juraj Malíček .kultúra .kritika

Luc Besson, ktorý sa z artistného filmára európskeho strihu stal neskôr bohapusto priamočiarym a komerčným tvorcom, nakrútil Valeriana a mesto tisícich planét ako film, ktorý by sám chcel vidieť. Otázkou je, či taký film chcú vidieť aj diváci.

Lena verzus Svet

Lena verzus Svet

.zuzana Mojžišová .kultúra .kritika

Jestvujú spoločenské témy, o ktorých sa hovorilo ťažko v minulosti a hovorí sa ťažko aj dnes. Ani budúcnosť to nezmení. Preto, že tie témy sú odporné, na celý život boľavé, zanesené predsudkami a stereotypmi. Sú špinavé.

Únos zo spa rezortu

Únos zo spa rezortu

.michaela Mojžišová .kultúra .kritika

Premiéra Únosu zo serailu, uvedeného pod hlavičkou Operného štúdia SND, sa niesla v znamení viacerých debutov. Najväčšie očakávania sa spájali s operným novicom, známym choreografom a muzikálovým režisérom Jánom Ďurovčíkom.

.týždeň

Labutia pieseň Quality TV

.juraj Malíček .kultúra .kritika

Služobníčkin príbeh Margaret Atwoodovej a Americkí bohovia Neila Gaimana sú romány, ktoré by nemali chýbať v žiadnej serióznejšej zbierke čitateľa fantastiky. Koncom apríla dostali tieto dva veľké žánrové klenoty svoje seriálové verzie.

.týždeň

Keď dve opery robia to isté

.michaela Mojžišová .kultúra .kritika

V regionálnych operných domoch sa táto sezóna odvíjala podľa rovnakej dramaturgickej stratégie: po diváckych šlágroch si obe divadlá strihli záverečnú bodku pre fajnšmekrov a v slovenských premiérach uviedli zriedka uvádzané tituly.

Všetky opery sú o láske

Všetky opery sú o láske

.milo Juráni .kultúra .kritika

Eva N. štrnásť rokov ohlušovala svojich susedov nie práve najpestrejším výberom operných árií. Nepretržitý akustický teror priniesol Kossuthovej ulici v Štúrove neželanú slávu a z nenápadného mestečka spravil mediálny ťahák uhorkových sezón a turisticky vyhľadávané centrum.

.týždeň

Generačný parkúr

.zuzana Mojžišová .kultúra .kritika

Vo filme už všakovaký druh muža sa objavil. Taký, ktorý nebol alebo padol na zem, alebo bol na úteku, v ohni, muž so znakom smrti, s fajkou, duchom, bernardínom, kinoaparátom, puškou, medveďou kožou, orlom a sliepkou. A teraz je to muž s menom. Ove.