Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

.kritika
Trochu suchopárny Richard III.

Trochu suchopárny Richard III.

.katarína Cvečková .kultúra .kritika

Divadelný svet minulý rok oslávil 400. výročie smrti Williama Shakespeara a aj slovenská scéna sa začala zapĺňať inscenáciami jeho textov. Činohra SND len krátko po nepríliš vydarených (i keď divácky určite vďačných) Veselých paničkách windsorských uviedla aj jeho prvú veľkú tragédiu Richard III.

.týždeň

Viva Verdi!

.michaela Mojžišová .kultúra .kritika

Slovenská operná jeseň patrila Giuseppe Verdimu. Banskobystrická Štátna opera inscenovala populárnu Traviatu, košické Štátne divadlo uviedlo málo hraný maestrov epilóg, smiešno-smutnú komédiu Falstaff.

Špina je normálna?

Špina je normálna?

.zuzana Mojžišová .kultúra .kritika

Naozaj sa iba zriedkakedy prihodí, aby filmárovi v ten istý rok uviedli v kinách hneď dva celovečerné filmy, navyše jeden hraný a druhý dokumentárny. V našich končinách sa to pravdepodobne ešte nestalo. Tereza Nvotová je autorkou tohto husárskeho kúska.

.týždeň

Ďakujeme, že sme vás mohli nakrúcať

.zuzana Mojžišová .kultúra .kritika

Pri zbere materiálu pre nový film Mareka Šulíka Ťažká duša, ktorý vznikal v rómskych osadách na východnom Slovensku, jedna stará pani, keď dospievala pesničku, povedala: „Ďakujeme, že sme vám mohli zaspievať.“

.týždeň

Intenzívne vzťahy sú vždy plné nástrah

.zuzana Golianová .kultúra .kritika

Životný príbeh dvoch priateliek z Neapola sa končí tam, kde sa začal. Na slovenský trh prišli tohto roku posledné dva diely Neapolskej ságy kritikou a čitateľmi (zrejme viac čitateľkami) uctievanej Eleny Ferrante: Tí, čo odchádzajú – tí, čo zostávajú a Príbeh stratenej dcéry.

Ona, on, ono

Ona, on, ono

.zuzana Mojžišová .kultúra .kritika

Sprvoti to vyzeralo na dráhu filmového dokumentaristu – súdiac podľa vyštudovaného odboru na VŠMU v Bratislave a debutovej snímky. Potom sa odohralo presedlanie do sveta hranej kinematografie a trvá dodnes. Slovenský režisér Juraj Lehotský nakrútil Ninu.

Čiaru sa prekročiť nepodarilo

Čiaru sa prekročiť nepodarilo

.zuzana Mojžišová .kultúra .kritika

Ubľa. Malá dedina celkom-celkom na východe krajiny. Zopár stoviek obyvateľov. Pred niekoľkými rokmi, keď ešte naše milé Slovensko nepatrilo do schengenského priestoru, sme tam boli s priateľmi na návšteve. 

.týždeň

Veľkovýpravný sci-fi slniečkarsky manifest

.juraj Malíček .kultúra .kritika

Luc Besson, ktorý sa z artistného filmára európskeho strihu stal neskôr bohapusto priamočiarym a komerčným tvorcom, nakrútil Valeriana a mesto tisícich planét ako film, ktorý by sám chcel vidieť. Otázkou je, či taký film chcú vidieť aj diváci.

Lena verzus Svet

Lena verzus Svet

.zuzana Mojžišová .kultúra .kritika

Jestvujú spoločenské témy, o ktorých sa hovorilo ťažko v minulosti a hovorí sa ťažko aj dnes. Ani budúcnosť to nezmení. Preto, že tie témy sú odporné, na celý život boľavé, zanesené predsudkami a stereotypmi. Sú špinavé.

Únos zo spa rezortu

Únos zo spa rezortu

.michaela Mojžišová .kultúra .kritika

Premiéra Únosu zo serailu, uvedeného pod hlavičkou Operného štúdia SND, sa niesla v znamení viacerých debutov. Najväčšie očakávania sa spájali s operným novicom, známym choreografom a muzikálovým režisérom Jánom Ďurovčíkom.