Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Muž číslo 44070

.jaroslav Daniška .časopis .klub

Takto pred sedemdesiatimi rokmi sa začala jedna z najdramatickejších udalostí 20. storočia. Jej hlavnými aktérmi boli dvaja Slováci.

Bolo piatkové ráno, začiatok apríla 1944, nacistický tábor Auschwitz. O rok neskôr v ten istý mesiac spácha Hitler samovraždu, ale to ešte nikto nemôže tušiť. Piatkové ráno bolo zvlášť jasné: „Dnes napodiv neleží nad koncentračným táborom hmla, obloha je bez chmáry, jasná, studená a plná hviezd. Do zvyčajného budíčka, srdnatého klepania kovom na kus železnej hrdzavej koľajnice pred kuchyňou, chýba presne desať minút,“ spomína na ten deň v svojej autobiografickej próze z roku 1964 Alfréd Wetzler (známy tiež pod pseudonymom Jozef Lánik). Jeho knihu Čo Dante nevidel nazval Alexander Matuška „najlepším románom vo svojom žánri“. Ale to, čo sa v ten deň stalo, bolo viac než románovou zápletkou. „Zhodou okolností bol deň sederu, obradnej večere veľkého židovského sviatku Pesach, ktorým sa každý rok pripomína odchod Židov z Egypta. Ale to som si uvedomil až štyridsať rokov po vojne,“ píše  vo svojej knihe Utiekol som z Osvienčimu Rudolf Vrba (narodený ako Walter Rosenberg, nacistami označený číslom 44070). Útek dvoch slovenských Židov z tábora Auschwitz nebol žiadnym exodom, nebol masový, ale inému nútenému exodu aspoň čiastočne zabránil.
Vrba a Wetzler, ktorí mali v koncentračnom tábore prístup k nemeckým dokumentom a jeden z nich mal priam fotografickú pamäť, dokázali viac než len utiecť. Útek z koncentračného tábora nebola žiadna maličkosť. Vrba a Wetzler sa skryli hneď za táborovým plotom, v dreve, v skrýši, ktorú si pripravili. Natierali sa benzínom a štrbiny plnili tabakom, aby ich nenašli psy. A potom celé hodiny čakali. Vrba vo svojej knihe sugestívne opisuje, ako musel zamestnávať svoju myseľ. Nie, útek nebol maličkosť.
Vrbovo a Wetzlerovo hrdinstvo však vynikne, aj keď ho porovnáme s inými útekmi. Krátko pred nimi ušli z Auschwitzu aj dvaja českí Židia, Lederer a Pestek, boli prezlečení za nacistov a vojnu prežili. A nielen to. Ich útek vynikne aj v porovnaní s hrdinstvom poľského vlastenca Witolda Pileckého, ktorý sa nechal nacistami úmyselne zatknúť, aby zistil, čo sa v koncentračnom tábore deje, načo odtiaľ v roku 1943 utiekol a tiež napísal o tábore smrti správu.
Vrba s Wetzlerom však dokázali viac. Dali si vyšší cieľ, než bola záchrana ich životov  či správa o tom, čo sa v tábore deje. Chceli zachrániť životy desiatok tisícov maďarských Židov, na ktorých príchod („prídu maďarské klobásy“) sa nacisti pripravovali. Siedmeho apríla ušli a už 25. apríla nadiktovali v Žiline slávnu Správu o nemeckých vyhladzovacích táboroch Osvienčim a Brzezinka (po slovensky vyšla ako príloha Wetzlerovho románu, vydanie z roku 2009).
Osud tej Správy je neuveriteľným príbehom. Slovenskí Židia v Žiline im neverili. Predstavte si tú scénu: dvaja vychudnutí muži dychtivo hovoria niečo také strašné, že tomu samotní Židia nedokážu uveriť. Až keď hovoria mená zavraždených a spálených Židov, meno po mene, až potom sa žilinským Židom začínajú otvárať oči. Ale čo bolo ešte horšie, Správa putovala svetom a dlhé týždne sa nič nemenilo. Maďarskí Židia urobili pakt s nacistami a odsun maďarských Židov sa začal, akoby nikto nevedel, o čo ide, čo im hrozí. Až vtedy je Vrba na pokraji nádeje. Nie v koncentráku ani počas úteku. Ale dejiny sa predsa len začínajú meniť: úryvky z nej uverejňuje New York Times aj BBC, diskutuje sa o nej na najvyšších postoch západných mocností, od Vatikánu po Washington. Vrba a Wetzler sú dnes právom hrdinami, ktorých pamiatku si pripomína celý svet.
Veľkosť Vrbu a Wetzlera, rodákov z Topoľčian a Trnavy, by sme si však mali pripomínať najmä doma. Nielen preto, že boli Židia a takmer obete, ktoré tunajší režim pozbavil prirodzených práv a odsunul za hranice. Ale najmä preto, že im to dlhujeme.
Upozornil na to už prvorepublikový židovský spisovateľ Gejza Vámoš, keď viackrát hovoril, s akým podozrením sa na neho verejnosť pozerá len preto, že je Žid. Že je človekom, ktorý má dve identity, a teda aj dve vlasti.  Akoby to vylučovalo jeho lojalitu k Československu. Ten istý pocit neskôr, koľká to irónia, spoznali aj slovenskí katolíci. Vámoš však tvrdil, že jeho domovom je Československo, je tu integrovaný a správa sa ako lojálny občan. Po nástupe Tisovho režimu sa náš štát na Židov začal pozerať ešte horšie, vystavil ich ešte väčšej potupe a bezpráviu. A predsa, keď Vrba s Wetzlerom v apríli 1944 ušli, utekali na Slovensko, chceli zachrániť tunajšiu komunitu, zmeniť tunajšiu verejnú mienku, a zo Slovenska aj názor sveta. Vrba do smrti používal slovenské meno a Wetzler na Slovensku dožil.
Dnes nesú mená týchto dvoch velikánov uplynulého storočia iba dve ulice v Trnave. Nič viac.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite