Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Pan Am vo vojne

.juraj Petrovič .veda .veda

Prvou spoločnosťou skupiny Pan Am, ktorá pocítila vplyv vojny, bola čínska pobočka Pan Am s názvom China National Aviation Corporation – CNAC. Po tom, čo v lete 1937 Japonsko napadlo Čínu, sa čínski vojenskí predstavitelia pokúšali získať nad CNAC kontrolu. Šéf CNAC, William Langhorne Bond, bol práve na dovolenke v USA.

Pan Am vo vojne OFFICE OF WAR INFORMATION/PHOTOQUEST/GETTY IMAGES 30. apríl 1941 LaGuardia, New York, USA: Ľudia sledujú, ako Boeing 314 spoločnosti Pan Am štartuje do Portugalska. Hydroplán v popredí je určený na vojenské účely pre britskú vládu.

charles L. Sharp, americký pilot CNAC, bol v čase, keď Japonci bombardovali Šanghaj, na ceste práve tam. Na palube mal čínske bankovky. Keď medzipristál kvôli tankovaniu, čínski vojaci mu pod hrozbou zastrelenia naložili na palubu bomby a guľomety a s pištoľou pri hlave musel lietadlo dopraviť do Hangčou. Riaditeľom CNAC bol menovaný čínsky plukovník letectva Lem Vej-Šing. Vyhodil amerických pilotov, zabavil všetky funkčné lietadlá, na ktoré mal dosah, a pilotov nahradil Číňanmi.

Keď sa to dozvedel Trippe, rozhodol sa, že čínsku pobočku bude považovať za stratenú. Bondovi počas pracovného obeda nariadil, aby lietadlá, ktoré mal ešte pod kontrolou, dopravil do Manily na Filipínach do bezpečia a na zvyšok CNAC zabudol. Bond, ktorý nebol o nič menej tvrdohlavý ako Trippe, bol rozhodnutý, že nič také neurobí. 

CNAC vznikla po prevzatí zlyhanej investície firmy Curtiss-Wright do leteckej spoločnosti v Číne. Bond, ktorý v roku 1931, keď sa stal  šéfom CNAC, nemal žiadne manažérske skúsenosti, dokázal za šesť rokov vďaka financiám Pan Am a vlastným schopnostiam vybudovať z CNAC fungujúcu spoločnosť. Mala osemnásť lietadiel a tridsaťštyri pilotov a kopilotov. Na obrovskú Čínu to síce nebolo veľa, ale po prvýkrát boli najväčšie mestá krajiny spojené typom dopravy, ktorý netrval týždne či mesiace.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite