Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Komentár Antona Vydru: Jesus Christ Superking

.anton Vydra .stĺpčeky .cirkev pod lupou

V katolíckej cirkvi sa liturgický rok končí slávnosťou Krista Kráľa, ktorý tentoraz pripadá na nedeľu 24. novembra. Sviatok zaviedol v roku 1925 pápež Pius XI. encyklikou Quas primas a v 70. rokoch sa premenil na slávnosť, ktorou sa má uzatvárať cirkevný rok.

Komentár Antona Vydru: Jesus Christ Superking WIKIMEDIA.COMMONS.ORG Gentský oltár z 15. storočia od Jan van Eycka

pripisovanie kráľovského úradu (munus regium) Kristovi je veľmi staré. Siaha do 4. storočia k Euzébiovi z Cézarey, ktorý vo svojich Cirkevných dejinách prisúdil Kristovi rovno tri úrady: Kristus je podľa neho kňazom nad kňazmi, prorokom nad prorokmi a kráľom nad kráľmi. V tých časoch sa neraz opisoval aj výrazom prevzatým z Nového zákona: Basileus Basileón (Kráľ kráľov), čím sa mal nahradiť posmešný nápis, ktorý Pilát prikázal umiestniť na Kristov kríž: Ježiš Nazaretský, kráľ židovský. Napokon, práve Kristovho kráľovstva a jeho povahy sa týkal aj ich spoločný rozhovor pred jeho ukrižovaním.

„Ježiš Kristus nie je kráľ. Je niečím úplne iným než kráľom.“

To všetko smerovalo ešte hlbšie do biblických dejín, v ktorých sa o Bohu veľakrát vravelo ako o Jahve Sabaoth, Pánovi zástupov, pričom pod zástupmi sa tu mali na mysli najmä armády a osobitne armády anjelov. Keď Jan van Eyck vytvára v 15. storočí svoj slávny Gentský oltár, do jeho centra umiestni Krista (alebo rovno Boha) ako kráľa a na jeho zlatú a drahokamami zdobenú šerpu vpíše práve tento hebrejský výraz.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite