Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

ŠachMat Slovakia 2016

.lukáš Krivošík .názory

Debata o konferencii TechMatch Slovakia 2015 by sa nemala obmedziť len na diskusiu o jej cene. Otázka znie, či by mal štát podporovať startupy ako privilegovanú množinu firiem.

Lukáš Krivošík

Pravdu povediac, snažím sa udržiavať si odstup od budovateľského nadšenia okolo startupov. Je mi totiž trošku proti srsti rozlišovať medzi „cool“ podnikaním mladého „kockáča“, ktorý vyvíja nejakú apku a „not cool“ podnikaním niekoho, kto trebárs rozbieha len obchod s chovateľskými potrebami. Áno, áno, viem, rozdiel je v inovatívnosti, pridanej hodnote a podobne. Rozumiem tiež názorom, že i do obchodovania s chovateľskými potrebami sa dajú vniesť prvky IT či iného dynamického odvetvia a tým pádom ide o možný priestor pre nejaký nápaditý prelomový startup.

.za podnikanie bez prívlastkov
V každom prípade, podnikanie je prosto podnikanie. Všetci poctiví podnikatelia sú „cool“, zvlášť ak podnikajú na otvorenom konkurenčnom trhu a nie sú to len feudálni dobyvatelia renty v doméne štátu. Tým viac, pokiaľ sa rozhodnú podstúpiť podnikateľské riziko v našej nevyspytateľnej socialistickej džamahíriji.

Startupovej horúčke však treba nechať, že propaguje podnikanie medzi mladými. Azda väčšina z tých, ktorí sa vďaka tomu nadchnú pre biznis, nevybuduje druhý Facebook, ale možno vybuduje aspoň úspešnú novú sieť obchodov s chovateľskými potrebami. Alebo sa presadia v inom „nezáživnom“ druhu podnikania.

Veď aj nudný socialistický minister môže pôsobiť startupovo, keď začne skloňovať „cool“ slová ako „akcelerátor“, „škálovateľnosť“, „pitch“ alebo „hub“.

Existujú hlasy, ktoré tvrdia, že zvlášť v slovenských podmienkach je z toho startupového ohníka trošičku viac dymu ako svetla a tepla.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite