Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Motoristi čakajú na kľúčovú križovatku pri hlavnom meste takmer dva a pol roka

.sita .ekonomika

Prvej vetvy križovatky s odbočením z D4 na D1 smerom na Trnavu by sa mali dočkať koncom roka.

Motoristi čakajú na kľúčovú križovatku pri hlavnom meste takmer dva a pol roka SITA

jedným z hlavných prínosov juhovýchodného obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 a rýchlostnej cesty R7 v rámci PPP projektu malo byť prepojenie D4 a D1. To by značne odľahčilo hlavné mesto najmä od nákladnej tranzitnej dopravy, ktorá by ho mohla obísť po vonkajšom obchvate. Kľúčová križovatka medzi oboma diaľnicami už takmer dva a pol roka od dokončenia úsekov D4 a R7 na jeseň 2021 stále chýba, ale už je vo výstavbe zvlášť spolu s rozšírením úseku D1 Bratislava - Triblavina na štyri pruhy. Cestní dopravcovia a motoristi by sa prvej vetvy križovatky s odbočením z D4 na D1 smerom na Trnavu mali dočkať koncom tohto roka, druhú vetvu v opačnom smere z D1 na D4 by mali využívať o niekoľko mesiacov neskôr.

Minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD) si myslí, že problémy, ktoré by mohli zdržať túto stavbu, sú minimálne, hoci pripustil, že stále sa niečo môže stáť. „Už sa realizujú len násypy, betonáž,“ uviedol počas rezortného kontrolného dňa v piatok priamo na stavenisku križovatky D4 a D1. „Tie najdôležitejšie dva privádzače, ktoré sú potrebné pre odťaženie Bratislavy, budú dokončené do konca tohto roku. Potom nastane moment, kedy bude treba obchádzať D1, lebo sa bude dvíhať,“ poznamenal minister. Nové náhradné vetvy budú najskôr slúžiť pri presmerovaní tranzitu počas dvíhania, modernizácie a rozširovania D1. Neskôr to budú plnohodnotné vyraďovacie vetvy z D1 na križovatku D1/D4. „Veľmi tvrdo sme bojovali za to, aby po celej dĺžke objazdov bol zachovaný trojpruh. Je dohoda so zhotoviteľom, že bude zachovaný trojpruh. Stálo to desiatky tisíc eur navyše,“ priblížil Jozef Ráž. Podľa neho je to úplne zanedbateľné pre plynulosť dopravy.

Mimoriadnu dôležitosť prepojenia D4 a D1 pre odľahčenie dopravy v hlavnom meste spomenul na stavbe aj predseda vlády a Smeru-SD Robert Fico. „Keď idete z juhu po D4, tak môžte iba prejsť cez D1, ale nemôžte zísť ani na Trnavu ani na Bratislavu,“ povedal. Privítal, že prvá časť križovatky má byť dokončená do konca tohto roku. „Minister potvrdil, že čím častejšie sem chodí, tak to rýchlejšie stavajú. Staviteľovi chcem poďakovať, pretože vidím vysoké tempo a verím, že spoločne tento plán zvládnete,“ vyhlásil premiér. Nechcel hodnotiť, prečo nebola križovatka, ktorá umožní prepojenie D4 a D1, naplánovaná v PPP projekte. „Nech si každý urobí svoj úsudok,“ podotkol Robert Fico.

K dôvodom, prečo nebola križovatka D4 a D1 dokončená v rovnakom čase ako úseky D4 a R7 v rámci PPP projektu alebo samostatne, sa s odstupom času nechceli veľmi už skôr vyjadrovať ani minister dopravy či generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). „Veľmi ťažko sa nám bude k tomu vyjadrovať, aké boli dôvody, čo viedlo k tomu, prečo to nebolo spoločne s projektom obchvatu D4 realizované v rámci PPP projektu. To nie sú otázky na nás,“ odvetil nedávno na tejto stavbe na našu otázku Jozef Ráž. Šéf NDS Filip Macháček k tomu poznamenal, že to tiež vnímajú ako motoristi a snažia sa, aby táto križovatka bola čo najskôr spojazdnená. „Preto sa venujeme skoro denne tejto stavbe, okrem iných stavieb, ktoré máme, aby sme aj zdržania, ktoré hrozili, eliminovali a aby sme čo najskôr stavbu pustili do života,“ dodal s tým, že sa mu veľmi ťažko vyjadruje k histórii, pri ktorej nebol.

NDS začala obstarávať zhotoviteľa dostavby križovatky D1 a D4 a rozšírenia D1 v septembri 2021, teda počas odovzdávania posledných úsekov D4 a R7 do užívania. V tom čase bol ministrom dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina). Výstavbu prepojenia D1 a D4 počas predošlých vlád so Smerom najprv za ministra dopravy Jána Počiatka (nominant Smeru) napokon nezahrnuli do PPP projektu, následne pri ministrovi dopravy Árpádovi Érsekovi (vtedy Most-Híd) ju ani nezačali zvlášť obstarávať. Motoristi tak na dokončenie dôležitej križovatky musia čakať niekoľko rokov navyše.

NDS podpísala zmluvu na rozšírenie D1 Bratislava - Triblavina, vrátane dobudovania križovatky D1 a D4, v novembri 2022. Poľská spoločnosť Budimex sa zaviazala rozšíriť 3,6-kilometrový úsek za tri roky, teda do konca roka 2025, takmer za 111 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty. Stavba je financovaná zo štátneho rozpočtu. Rekonštrukcia D1 začína v križovatke Vajnory v kilometri 13,6, súčasťou stavby bude obnova vozovky, doplnenie križovatkových kolektorov, dostavba vetiev križovatky Ivanka sever (D1/D4), výstavba 18 mostov na diaľnici, vetvách križovatky a súvisiacich komunikáciách. Stavba zahŕňa aj výmenu vozovky D1 v križovatke Triblavina a skompletizovanie informačného systému diaľnice na úseku Vajnory - Triblavina. Na úseku budú dve križovatky a 2,5-kilometra protihlukových stien. V súvislosti s prepojením D1 a D4 najskôr zhotovia obchádzkové trasy a následne zdvihnú niveletu D1. Počas rekonštrukcie D1 bude dočasne vedená doprava po obchádzkových trasách na vetvách križovatky D1 a D4. Kľúčové pre odľahčenie dopravy sú vetvy z D4 na D1 (smer Jarovce - Trnava) a opačne z D1 na D4 (Trnava - Jarovce), tie majú sprístupniť motoristom skôr, keďže sú to míľniky stavby.

Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ a fotografií zo zdrojov SITA je bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA porušením autorského zákona.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite