Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

.otázniky Antona Vydru
.otázniky Antona Vydru: Erós, Thanatos a Poe

.otázniky Antona Vydru: Erós, Thanatos a Poe

.anton Vydra .stĺpčeky .otázniky Antona Vydru

Sú dve sily, ktoré najsilnejšie hýbu literatúrou aj ľudskými emóciami: Erós a Thanatos, Láska a Smrť. Všetky veľké príbehy sa dotýkajú tejto nerozlučnej dvojice, z nej berú svoju efektivitu, akou vplývajú na čitateľov. Láska zasiahnutá smrťou, smrť premožená láskou, ale aj láska, v ktorej vyhasol život či smrť, ktorá sa básnikovi stala partnerkou.

.otázniky Antona Vydru: Čas Minervinej sovy

.otázniky Antona Vydru: Čas Minervinej sovy

.anton Vydra .stĺpčeky .otázniky Antona Vydru

Spomedzi veľkých symbolov západnej kultúry má u nás špecifické miesto sova, obzvlášť sova rímskej bohyne Minervy, u Grékov Pallas Atény. Je znakom mudrcov, učencov, filozofov, intelektuálov, jednoducho, všetkých tých, ktorí sa usilujú nejako hlbšie pochopiť zmysel ľudskej existencie alebo diania naokolo.

.otázniky Antona Vydru: Brunelleschiho kupola

.otázniky Antona Vydru: Brunelleschiho kupola

.anton Vydra .stĺpčeky .otázniky Antona Vydru

Keď nám Giorgio Vasari líči život Filippa Brunelleschiho, rozpíše sa doširoka aj o jeho práci na kupole florentského dómu Santa Maria del Fiore. Staviteľ bol presvedčený, že okrem neho nebude schopný ani jeden z vtedajších architektov a majstrov preklenúť takú gigantickú kupolu. A ani jeden to nedokáže spôsobom, akým to urobí on.

.otázniky Antona Vydru: Ako niekoho naučiť písať?

.otázniky Antona Vydru: Ako niekoho naučiť písať?

.anton Vydra .stĺpčeky .otázniky Antona Vydru

Jeden z predmetov, ktoré na univerzite vyučujem, sa týka písania. Často sám sebe kladiem otázku, ako sa dá niekoho naučiť písať. Je to čudná otázka, keď ju vysloví pedagóg, ktorý by to mal vedieť. No pravda je taká, že to nie vždy viem. Prvá lekcia sa zakladá na tom, že písať sa naučí len ten, kto číta. A tu sa začínajú problémy.

.otázniky Antona Vydru: Slečna Fénix a pán Hrdlička

.otázniky Antona Vydru: Slečna Fénix a pán Hrdlička

.anton Vydra .stĺpčeky .otázniky Antona Vydru

Spomedzi Shakespearových básní má zvláštne miesto jeho Fénix a hrdlička. Je to báseň o dvoch zamilovaných operencoch. Nielenže tu ide o vzťah odlišných vtáčích druhov, ale aj o vzťah vtáctva skutočného a fiktívneho, smrteľného a nesmrteľného. Skrátka, je to najväčšia báseň o prepletaní dvoch svetov.

.otázniky Antona Vydru: Korene

.otázniky Antona Vydru: Korene

.anton Vydra .stĺpčeky .otázniky Antona Vydru

Moše Maimonides, slávny stredoveký židovský filozof, napísal v roku 1199 v liste rabimu Šmu’elovi ibn Tibonovi toto: „Žasol som nad tvojimi hlbokými gramatickými znalosťami; dá sa ťa prirovnať ku koreňu vo vyprahnutej zemi.“ V liste sudcovi rabimu Pinhasovi zas píše, že by mu bola beda, keby vytrhol z koreňov, čo raz zasadil.

.otázniky Antona Vydru: Muž a dve milenky

.otázniky Antona Vydru: Muž a dve milenky

.anton Vydra .stĺpčeky .otázniky Antona Vydru

Ezop nám v jednej zo svojich bájok rozpráva príbeh muža, ktorý mal dve milenky. Jedna bola od neho mladšia, druhá zas staršia. Nehovorí nám nič o tom, či tie dve o sebe vedeli, či žili v tom istom meste, či mu bola jedna manželkou a druhá konkubínou. Vraví len, že obe mali problém s jeho vlasmi.

.otázniky Antona Vydru: Rozbití a vyrovnaní

.otázniky Antona Vydru: Rozbití a vyrovnaní

.anton Vydra .stĺpčeky .otázniky Antona Vydru

Predstavme si tú postavu: človek kráča popri pokojnej rieke, no jeho vnútrom lomcujú vášne, neistoty a množstvo nejasností. Čo bolo usporiadané, je naraz dezorganizované a rozbité. Človek pri rieke prežíva vnútorný nepokoj, rozorvanosť, totálnu stratu kontroly nad dianím vo svojom vnútri. Ako nájde rovnováhu? A čo znamená vnútorný pokoj?

.otázniky Antona Vydru: Lukrécius a nestálosť prázdneho

.otázniky Antona Vydru: Lukrécius a nestálosť prázdneho

.anton Vydra .stĺpčeky .otázniky Antona Vydru

Prehrabával som sa v antikvariáte starými knižkami, z ktorých mnohé už dnes len tak neuvidíte. Medzi tým množstvom sa vždy skrýva nejaký vzácnejší kus, nijako na seba neupozorňuje, nekričí. Oko sa len pokojne kĺže od jednej knihy k druhej, až kým sa nezastaví pri obale, ktorý ho náhle zaujme.

.otázniky Antona Vydru: Upír v saku

.otázniky Antona Vydru: Upír v saku

.anton Vydra .stĺpčeky .otázniky Antona Vydru

Nič nepovie tak veľa o človeku, ako keď vložíme do ostrého kontrastu absolútne zlú a absolútne dobrú bytosť. Uprostred týchto dvoch krajností sa z hmlistého močiara nepoznania začne vynárať prekvapivý tvor, ktorým to lomcuje raz na jednu, inokedy na druhú stranu: človek. No spoznať ho ostane vždy záhadou.

  • 1
  • 1. stránka z 5
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5