autor

.juraj Kušnierik

V .týždni má na starosti kultúru. Objednáva a rediguje články o umení, hudbe, literatúre, filme, divadle a ostatných umeleckých žánroch. Sám najradšej píše o hudbe a o knihách. Predtým, ako sa stal novinárom, bol kníhkupec, pracoval v Artfore, ktorého je stále veľkým priateľom a priaznivcom. Na Rádiu_FM má každú stredu program Slová_FM. Má rád Island a o islandskej hudbe píše knihu. Je ženatý a má jednu dospelú dcéru. Blízky mu je anarchizmus, no keďže miluje slobodu a vie, že ľudia sú aj zlí, ocitá sa v prirodzenej blízkosti liberálne cítiacich konzervatívcov.

.denník Juraja Kušiernika

Drahá Bety!

Už ma nebaví písať samé nekrológy, ale v Tvojom prípade to je iné. Nejako sa mi totiž nedá uveriť, že tu už nie si.

Donna Summer a Robin Gibb

Pár dní po smrti Donny Summer zomrel Robin Gibb. Diskotéky na celom svete by mali vyvesiť čierne zástavy.

Dorotka a Johny

Dorotka Nvotová a Johny Rowett sú od dnešného dňa manželia.

Nech žije pop music!

Klasika je úžasná, džez je fascinujúci, alternatíva je pozoruhodná, ale len keď počúvame dobrý pop, chce sa nám tancovať.

Za Adamom Yauchom, a.k.a. MCA

V piatok, 4. mája zomrel Adam Yauch, známy ako MCA, rapper, producent, filmár, kľúčový člen Beastie Boys. Mal 47 rokov.

Klavíre osameli - zomrel Karol Petr

Od Mária "Geša" Gešvantnera som sa práve dozvedel smutnú správu: zomrel Karol Petr, učiteľ hudby a ladič klavírov. Na Pohode bude veľmi chýbať.

Slnko v sieti svieti

Včerajšie odovzdávanie národných filmových cien bolo celkom sympatickým podujatím.

Rómsky problém, Beautiful People, Phurikane, Šobov

Tak zvaný "rómsky problém" neriešim. Medzi Rómami však mám zopár kamarátov a veľmi by som chcel, aby sa im žilo lepšie.

Dve Agnešky

V priebehu dvanástich hodín som mal tú česť rozprávať sa s dvomi obdivuhodnými ženami: s Agnieszkou Holland a s Agnešou Kalinovou.

Za zosnulým pápežom

17. marca zomrel a 20. marca bol pochovaný Papa Abba Šenudi, alebo El Baba Šenuda, pápež koptskej cirkvi.

články

rss

Zbúranie Jankovičovej sochy je barbarstvom

V Ružinove minulý týždeň zbúrali sochu Jozefa Jankoviča Čas. Je to prejav neuveriteľného barbarstva

.juraj Kušnierik

3. apríl 2011 | prečítané 5809x | reagovalo 34 ľudí | hodnotené 4.4 | hodnotilo 63

Dočítal som sa o tom v SME a najprv som tomu nechcel veriť. Pri stavbe predajne Lidl jednoducho zbúrali sochu Jozefa Jankoviča. Socha mala názov Čas a autor ju vytvoril v šesťdesiatych rokoch minulého storočia, kedy ešte mohol robiť sochy (počas normalizácie bol umelecky umlčaný). Na estetickú stránku tej sochy môžu byť rôzne názory (mne sa napríklad páčila), ale len tak roztĺcť dielo pravdepodobne najvýznamnejšieho žijúceho sochára na Slovensku a potom sa ešte tváriť ako keby nič, je prejavom mimoriadne vyvinutej nekultúrnosti. 

Keď už cit pre umenie a históriu neprejavil stavbyvedúci, mohol sa ozvať - aspoň ex post - investor. Lidl je predsa "renomovaná" firma s pôsobivo imidžovou reklamou v televízii. Nevadí tejto firme, že pri stavbe ich predajne bol zničený kúsok z nášho kultúrneho dedičstva?

Je to už tretia socha, ktorú Jozefovi Jankovičovi v Bratislave zničili. A žiadnu novú si od neho za posledných 20 rokov nikto do verejného priestoru neobjednal. Teda, v Bratislave nie. Napríklad v Brne áno.

Nedávno mal Jozef Jankovič veľkú a pozoruhodnú výstavu v galérii Danubiana. Kto to dovtedy nevedel, mohol prísť, pozerať sa okolo seba a zistiť aký veľký sochár to je. 

Staviteľ, projektant ani investor nového ružinovského Lidlu tam zjavne nebol. A tak búral a drtil. Okrášľovací spolok (alebo J&T? A je v tom vôbec rozdiel?) zhruba v tom istom čase oznámil zámer postaviť kdesi pri River Parku imitáciu tatranskej chaty a tatranského vodopádu.

To sme naozaj takí hlúpi?

Rozhovor s Jozefom Jankovičom nájdete tu.

 

priemerné hodnotenie: 4.4  ~  hodnotilo: 63
 
1 2 3 4 5

ohodnoťte článok od 1 do 5

Diskusia (34)

  1. .teraz nastúpi BRATISLAVSKÝ OKRÁŠĽOVACÍ SCHODOK od .jAaTY | 14. apríl 2011 11:54

    Dobre sa tam bude vynímať socha Andyho Ďurkovského v mierke 1:1 (aby to nebolo príliš veľké)

  2. .nedeľná chvíľka poézie od .trnka | 14. apríl 2011 11:20

    tv.sme.sk

  3. .aha ! od .reVoX | 10. apríl 2011 22:18

    Vďaka pán Kušnierik! Vaša článok poukázal na našu kultúrnu biedu v mnohých rovinách. Reakcie čitateľov tomu nasvedčujú, hoci tu v diskusii kde - kto aj trochu mudruje. V danom priestore je jedinečný! Nebol o ani treba viac riadkov a slov. Však ani nebol určený nejkým odborníkom na sochárske umenie. Tí sa aj tak nikdy nezhodnú, lebo každý má "patent na rozum". Ten v umení nefunguje -i ba v totalitných hlavách. Poukázali ste na barbarstvo, - kto z nás to urobil? Len kecáme a zo zákopov diskutujeme! Pán Kušnierik máte vzácny dar vidieť veci v jasnejších kontúrach a súvislostiach ako väčšina z nás, vrátane mňa. Všimol som si to už dávnejšie. Len okrajom, - že ste to písali tak, aby to ostatné dopovedali za Vás oslovení čitatelia. To je mimoriadna novinárska schopnosť. Prajem veľa síl a odvahy aj v iných kauzách, ktoré sa Vám pripletú pod pero!

  4. .obrazoborectvo od .mara | 9. apríl 2011 15:34

    Je to akési trápne, ale obrazoborectvo: či už účelové stavebne, alebo ideologické - nepohodlnývch sôch a súsoší v BA sa nám sem , od icelkom nedávno, opäť vracia. Niečo to o našej dobe , o nás a o našej múdrej vláde, napovedá...

  5. .a ešte od .soňaM | 7. apríl 2011 14:06

    som si všimla, že poniektorí snílkovia, nevidiac vôbec nič kvôli transparentu ´sloboda a demokracia´, ktorý im dodnes bránil v reálnom výhľade (a súdnom pohľade), si až teraz (po 22 rokoch!) pomaly začínajú uvedomovať, kde to žijeme, v akom systéme. Z extrému do extrému. Za komunistov o všetkom rozhodoval štát: zle. Teraz podnikatelia a súkromníci: ešte horšie, bohužiaľ. Úpadok, úpadok a znova úpadok. Vo všetkom, okrem vedy a techniky. Ale tie aj tak napredovali počas akéhokoľvek systému. Nooo, ale predsa len v niečom napredujeme celkom slušne: zlodejina, korupcia, chamtivosť, hrabivosť, bezcitnosť bezohľadnosť... Tam nastal veľký pokrok. Čo veľký, obrovský! Yeeees!

  6. .dianaS od .soňaM | 7. apríl 2011 13:43

    >Prečo to nepremiestnili niekde na nábrežie alebo do parku napríklad na petržalskej strane? - - - - - - - - - - - - Dôvodov môže byť aj viac, ale najpodstatnejší je ten, že išlo naozaj o obrovské a veľmi ťažké hebedo. Prešlo by veľa dní, pokým by sa našiel niekto, kto by mal záujem a zabezpečil odvoz. Uvedomoval si to aj pán podnikateľ a majiteľ pozemku, ktorý potreboval aby soch a bola odprataná ihneď, okamžite. Preto. A ako tu správne poznamenal osgood: /bohatí súkromníci sú jedina nádej, ze veci verejné pôjdu tým správnym smerom, pre prospech radových občanov... má snáď niekto lepší a správnejší vzťah k svojmu majetku ako developer, ktory si to kúpil a developoval??!!/. Áno, ale skôr lopoval. :-)

  7. .ale veď dobre, načo sa rozohňovať nad ničením umenia od .dianaS | 6. apríl 2011 23:19

    prečo jednoducho nedokázali dať do novín alebo niekde na net avízo, že "darujeme za odvoz" plastiku umelca Jankoviča, záujemci prihláste sa u toho a toho súdruha najneskôr do xx.x.2011 ? Prečo to nemohli odtransportovať niekam inam? Bolo to isté ťažké hebedo, ale mechanizmy na transport sú. Prečo to nepremiestnili niekde na nábrežie alebo do parku napríklad na petržalskej strane?

  8. .ale čo tu vrrrzgate !!?? ... predsa "stát to neumí" a mesto este menej... od .osgood | 6. apríl 2011 23:02

    treba to nechat na vkus sukromnikov... ti najlepšie vedia, co obcanom treba... ╠═ stat je predsa zdochynajuci kôň... treba ho nechat zdochnut... eventuel pomôcť mu k tomu... a era slobody môže začať... ╠═ bohati sukromnici su jedina nádej, ze veci verejné pôjdu tým správnym smerom pre prospech radových občanov... ╠═ ma snáď niekto lepší a spravnejší vzťah k svojmu majetku ako developer, ktory si to kúpil a developoval ??!!

  9. .sochy v Bratislave od .maro.sk | 6. apríl 2011 20:23

    Asi by bolo vhodné vytvoriť zoznam sôch a plastík, ktoré sú umiestnené v Bratislave na verejných priestranstvách. Prípadní budúci stavbyvedúci budú potom mať povinnosť preveriť si, či búrajú umenie, alebo nejaký zavadzajúci objekt. Zjavne je potrebný takýto direktívny prístup, keď už dnes ľudia nedokáźu používať zdravý rozum! Ešteže im nejakým administratívnym omylom nevydali stavebné povolenie na ploche Ružinovského cintorína...

  10. .to pMin od .s. | 5. apríl 2011 15:20

    [kto z vás vedel, že tam je?] ------------ Nedobra otazka. To totiz nie je to najpodstatnejsie. Podstatne je to, ze sa tu ktosi s nami nechutne zahrava. Robi si co chce a bavi sa drvivou vacsinou naroda ako macka s mysou. Ak sa voci tomu verejnost tvrdo a zasadne neohradi a nebude to tvrdo pranierovat, o chvilu budu (bez opytania) rucat aj to, co vsetci velmi dobre pozname. Aj tak mam obavy, ci tu, v tejto krajine, vobec nieco pomoze. Mozno az nova a ozajstna revolucia.

  11. .willyboysk, od .s. | 5. apríl 2011 15:08

    velky suhlas. Len si dovolim dodat, ze ten vrchol ladovca (a nie je to len Lidl) ma velku podporu vo svojom zaklade, ktory sa tvari, ze ho nevidno. Ten zaklad tvori v prvom rade nasa politicka spicka a ich "sponzori", legislativa a zakony UMOZNUJUCE LEGALNE VSETKO to, co sa u nas deje nielen v politike, ekonomike, financnictve, podnikatelskej cinnosti ... ..., ale aj v kulture, umeni a medialnej oblasti... ..., skratka vsade, kde sa daju akymkolvek sposobom vytlct vacsie prasulky. A to vsetko bez ohladu na cokolvek (ludia, priroda, ekologia, moralka, kultura, umenie, ... ...). Najsmutnejsie na vsetkom je to, ze vsade pocuvame, ze dalsi vyvoj a osud statu a naroda mame vo vlastnych rukach a ze zalezi na tom, koho budeme volit. Za malu chvilu bude rok tomu, co na cele statu mame uz tych "nasich", tych ovela lepsich, tu omnoho lepsiu variantu, ako tu bola predtym. Zmenilo sa nieco ZASADNE? Nie ZASADNE vobec nic. Vsetko ide postarom - vladne nam moc a sila penazi (moc penazi, aky vystizny dvojzmysel :D). A bude vladnut aj nadalej, hoc by miesto poslancov sedeli v laviciach vsetci svati. Hlavne, ze premierka ide branit vlastnym telo PKO, ktore padne tak ci tak, je to len otazka casu, a nie dlheho. Prinejlepsom "podlahne" takym "upravam", ake vyhovuju majitelom pozemku, pretoze PKO je predslen az prilis na ociach. Nelutostni, mocni, a sofistikovani dravci si vzdy pockaju na tu spravnu chvilu a vo vhodny cas zautocia. Tak ako dravci v prirode prahnu po krvi, tak ludski dravci prahnu po moci, majetku a peniazoch. Nezastavi ich nic. Skoro vzdy dosiahnu svoje. Idu aj cez mrtvoly. V mene slobody a demokracie, pochopitelne. A je to presne ako pisete, dovolim si to zopakovat: "Takto postupne, nenápadne celý národ osprostieva...Na zvracanie !!!" To, co sa tu deje, to uz nema obdoby. Verim, ze taketo sposoby (vseobecne) nemozu mat dlhu trvacnost a raz (dufam, ze coskoro ... dokedy sa chceme na toto _necinne_ pozerat?) pride k zasadnej zmene. Pozor, nie navrat k staremu, ale k niecomu lepsiemu, ako je tato anarchia a dekadencia. Kecy o tom, ze nic lepsie ako kapitalizmus s trhovym mechanizmom neexistuje, su len prasprostou vyhovorkou a demagogiou tych, ktorym tento system vyhovuje. Ano, su to hlavne ti, ktorych som spominal vyssie a nielen u nas. Nadej zomiera posledna...

  12. .lIDL a pospolity lud od .kritik socharov | 5. apríl 2011 15:00

    nas lud osprostieva minimalne 20 ci 30 rokov, takze nevinme za vsetko retazec LIDL a jeho nevkusne budovy. nevinme zrkadlo, za to, ze mame krivu hubu... preco ma taku vysoku sledovanost Superstar, Mafstory alebo Profesionali ? ved Mafstory a Profesionali to je uplne suterenny humor a cele je to laCNE. ale netreba pri tom rozmyslat. tazko bojovat proti LIDLU, lebo je lacny.. ale aj mne sa viac paci BILLA ci Terno. River park sa mne osobne paci viac ako PKO, hoci sa tam casto nevyskytujem. Hotel Kempinski je trochu moc snobsky a hlavne ma premrstene ceny. suhlasim, ze by moderne centra sluzieb a odpocinku mali byt cenovo dostupnejsie pre vacsinu ludi.

  13. .kto z vás vedel, že tam je? :-( od .pMin | 5. apríl 2011 14:55

    Jankovič je fajn. Niečo mám aj doma. Som však ochotný sa staviť, že väčšina pohoršených by na ulici nepoznala ani jeho ani jeho sochu. Takže tak trochu póza. K Pamätníku SNP som nezaevidoval žiadnu prehnanú afinitu. Skôr rovnaký postoj ako k Dedečkovému premosteniu SNG. Ten je úplne rovnaký ako k RiverParku, alebo Kijevu-Prioru, novej budove SND. Takže asi pôsobia iné motívy ako umelecká kvalita. (Určite som tam zaradil aspoň jednú výbornú architektúru.) :-) Mimochodom na super výstave Jankoviča vo výbornej Danubiane (obe podlažia) som nevidel pred pokladňou žiaden rad (neviem či som tam vôbec niekoho stretol a bol som tri razy). Nechodí sa ani na Uhera, Paštéku, Popoviča, Sikoru. Ak tam niekoho stretnete tak skôr cudzincov a študentov. Nechodí sa ani do SNG. Dokonca ani na úplne nespochybniteľné a osvedčené mená. Keby prišli do Esterházyho paláca všetci Maďari, čo videli Mednyanského v Budapešti, tak by ho prevalcovali.

  14. .lidl sústavne ničí od .willyboysk | 5. apríl 2011 13:40

    urbanistický priestor, vkus a architektúru. Aj keĎ je rozbitie sochy vrcholom barbarstva, nie menším barbarstvom je invázia imbecilných stodôl, ktoré sa nazývajú nákupnými supermarketmi LIDL. Táto firma tak, ako žiadna iná na Slovensku ničí architektúru, urbanizmus a uráža dobrý vkus ( žiaľ menšiny ) obyvateľstva. Kvalitné pozemky v mestách sú dehonestované šopou, niekedy postavenou na umelom kopci, inokedy v umelej diere. Vždy je to však typický šopový lidlovský architektonický štýl. Na zvracanie. Takto postupne , nenápadne celý národ osprostieva tak ako kedysi osprostieval pod ťažkým bremenom šedi panelákov a donekonečna rozostavaných stavieb. Toto sa ľuďom podsúva ako správne riešenie. Na zvracanie !!! A socha je vrchol ľadovca zvaného LIDL na Slovensku.

  15. .bratislavske rarity od .balanceman | 5. apríl 2011 11:31

    Mnohokrat a obavam sa,ze nie naposledy sa udialo buranie sochy. Nevzdelanymi ignorantami - ze pani "architektka" v kombinacii s hlupym starostom Ruzinova a nenazranym zahranicnym investorom - ktoreho by ani nenapadlo "u seba doma" urobit takuto prasarnu. A potom uz len poverit nejaku hlupu firmicku a dat do ruk robotnikov zbijacky. Nevzdelanost "mocnych" hraniciaca sidiociou !!! A tupe nekompetentne komentare !!!!

  16. .mesto prestáva byť miestom pre obyčajných ľudí od .bohunka koklesová | 5. apríl 2011 11:00

    Bratislava prestáva byť mestom pre normálnych a obyčajných ľudí. Developerské aktivity veľmi agresívnym spôsobom zasahujú do života každého jedného z nás. Pompézne budovy typu River Park, majú pramálo spoločné s kvalitnou architektúrou rešpektujúcou okolité prostredie. Ale čo je horšie spôsobujú, že bežní obyvatelia sú vytesňovaní z tých častí mesta, ktoré tvorili prirodzenú súčasť nášho života. Naše mesto aj napriek tomu, že sa rozrastá sa pre nás paradoxne neustále zmenšuje. River Park, luxusné byty chystané J&T Real Estate, Palác Motešických a samozrejme PKO a o mnohých "plánoch" sa ešte len dozvieme, naposledy kauza lesa - záplavovej oblasti na druhom brehu Dunaja oproti PKO. Sú to všetko zásahy do celkovej štruktúry mesta, ktoré viac než kedykoľvek predtým, diferencujú sociálne rozdiely v spoločnosti. A ak sa tento vývoj nezstaví môže to skončiť sociálnou katastrófou - môžu vzniknúť "superluxusné" časti mesta a getá - nič medzi tým. Pritom tých, ktorí platia dane za svoje majetky mestu je väčšina, tvoria najväčší potenciál tohto mesta, pritom mesto ktorému všetci platíme sa nám pred očami neustále a paradoxne zmenšuje.

  17. .o zátoku bojujú už tisíce ľudí od .kam sme sa to dostali? | 5. apríl 2011 09:20

    J&T Real Estate obchádza premenovaním projektu zákon, tvrdia signatári petície. Petíciu proti výstavbe v karloveskej zátoke podpísala aj starostka, ktorá si ju ani neprevzala, a primátor, ktorý vyčkáva. KARLOVA VES. Viac než päťtisíc ľudí bojuje petíciou proti výstavbe polyfunkčného domu na mieste určenom územným plánom na šport a rekreáciu. Odmietajú výstavbu osempodlažného domu a výrub asi stovky stromov v lokalite, ktorá susedí s chráneným územím. Včera odovzdali druhú časť petície na karloveský miestny úrad. Polyfunkčný dom s bytmi a apartmánmi chce v dunajskej zátoke bratislavskej Karlovej Vsi postaviť developerská firma J&T Real Estate. Hoci si byt v dome nazvanom Karloveské rameno III bude môcť kúpiť hocikto, firma tvrdí, že ide o ubytovacie zariadenie pre športovcov. Signatári hovoria, že ide len o premenovanie bytového domu na ubytovňu pre športovcov. „Je to arogantný prostriedok na obídenie zákona." Medzi signatármi petície je aj primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) a karloveská starostka Iveta Hanulíková (Smer). Petíciu podpísali pred minuloročnými komunálnymi voľbami, v ktorých obaja uspeli.

  18. .pKO od .ivan Bútora | 4. apríl 2011 22:50

    Dúfam, že v kontexte aj toho, čo sa teraz stalo so sochou Jankoviča (likvidácia umeleckých hodnôt, ale aj kultúrno-historických), zváži Juraj Kušnierik napr. pohľad na to, či a prečo je potrebné nezbúrať Park kultúry a oddychu. Pripájam odkaz na text Henriety Moravčíkovej: www.pko.estranky.sk

  19. .števko 6-prstý od .igor Ondruš | 4. apríl 2011 17:38

    Pre teba je aj Picasso malé retardované čmárajúce decko - tak je ti ťažké vysvetliť, že J. Jankovič je významný slovenský sochár, že to dielo z roku 1963 je ojedinelý príklad abstrakcie z obdobia komunizmu - takže rarita, ktorá mala svoju umeleckú a, čuduj sa svete, števko, aj trhovú cenu. Ale áno, pre teba má kultúrnu a trhovú hodnotu Lidl a Záhrada v Ružovej ordinácii.

  20. .barbarstvo? od .stevo6 | 4. apríl 2011 17:17

    barbarstvo podla mna bolo podobnu zelezobetonovu vec tam umiestnit. BTW: preco to nazyvate socha?

  21. .preco je to barbarstvo ? od .kritik socharov | 4. apríl 2011 15:34

    to su silne slova. mozno je vela ludi, ktori ani nvedia, kto tu odstranenu sochu spravil.. okrem toho, nie kazdemu sa ta betonova vec musela pacit.. takze to je tak. barbarstvo by bolo odstranenie Ganymedovej fontany, alebo sochy Hviezdoslava. o kazdej dalsej soche na verejnom priestranstve by mala byt poctiva diskusia. inak sa necudujme, ze odstranenie sochy nikomu nevadi. {to, co som napisal nie je mierene proti p.Jankovicovi }

  22. .strata pamati naroda od .klement trizuljak | 4. apríl 2011 14:47

    tato spolocnost straca pamat a tym aj svoju identitu. kazdym takymto brutalnym cinom, ako je aj likvidacia jankovicovej sochy sa prepadame do zabudnutia. staci sa obzriet za hranice a vidime, ako si dokazu vazit kulturne hodnoty nasi zapadni susedia. velmi dobre vedia, ako sa vytvaraju pozitivne dejiny a aku ulohu v nich zohravaju osobnosti. zaciatok tejto brutality vidim v nenavratnej demolacii casti historickeho centra bratislavy v podhradi v 60.rokoch minuleho storocia. odvtedy je podla tohto totalitneho vzoru vsetko mozne... namiesto likvidacie kulturneho a historickeho dedicstva je nevyhnutne konecne nastartovat systematicku analyzu slovenskej kultury 20.storocia a zachranit, co sa este da.

  23. .je mi luto nielen sochy od .skladci | 4. apríl 2011 14:45

    ...ale este viac tej zburanej tehlovej školy a priľahlej telocvične, kam chodila športovať verejnosť.

  24. .take barbarstvo je mozne len v tomto bordeli od .hu | 4. apríl 2011 10:05

    ktory k nam prisiel po roku 1989 namiesto ocakavenej slobody a demokracii...

  25. .http://tv.sme.sk/v/20036/bezmocna-bratislava-v-pazuroch-developerov.html od .trnkova chvíľa poézie | 4. apríl 2011 09:21

    Karhavé sonety (dva) Bratislava, mesto krásne nastokrát: historické ako hrom korza trošku, hrad, aj Dóm a rozloha – tak akurát. Kto tu žil, ten ťa má rád hoc’ na turistov si jak bróm a bárs je z teba autodróm. Len rád ťa nemá magistrát. Stále horší angažmán blbo míňal, blbo šetril zlý sluha, ale zlý aj pán. Potom ľahko prúser zvetríš keď územný furt nebol plán A začal sa bratislavský tetris. Sklo a betón na kvadrát. A aktuálne v tejto chvíli sochy sa tu rozchodili súknom z PVC potiahol sa hrad a na nábreží bude padať vodopád. Isto mať tej sily všetkých by nás okrášlili lebo za ich „dal“ je vždy len „brať“. Chytré majú hlavy skrášľovači z Ja a Ty rovnako tak Váhajúce stavy len kto ten tetris zaplatí; a to, čo bude z Bratislavy? My, občania nasratí.

  26. .ani kamen na kameni...... od .alojz Hlina | 4. apríl 2011 02:17

    pekny clanok k aktualnej "socharskej"situacii v BA

  27. .to: diana5 od .robrnko | 4. apríl 2011 01:15

    pocuvaj ty :-) o co mi ide? suhlasim s tym co p. kusnierik zdiela: buranie soch je barbarstvo! (ostatne vid prispevok z 23:39). som necitatelny? taktiez som si vsimol ze odpredavajuci sa vobec nezaoberal odpredajom sochy, mal ju na haku. pokial autorsky zakon takemu niecomu nebude branit, tak tomu bude aj v bude aj v buducnosti. kapito? a kde su sucasni milionari so vztahom k umeniu? investuju do toho o co maju zaujem. takjeto. o co ide tebe?

  28. .počúvaj Ty robrnko od .dianaS | 4. apríl 2011 00:36

    o čo Ti ide? Veď tá plastika bola zbúraná, to je fakt. Je jej škoda. Lebo pri troche managmentu zo strany majiteľa pozemku, kľudne mohla naďalej existovať, presťahovaná niekde inde, myslím si že by sa určite našli o ňu záujemcovia ktorí by zainvestovali do odvozu a stali sa radi jej novými majiteľmi. Veď za také umenie sa platí a oni idioti to zbúrajú.

  29. .este od .robrnko | 4. apríl 2011 00:29

    p. kusnierik - neda mi nedodat k clanku: vazil som si doteraz vasu publicistiku, ale ako som pisal nizsie - vas clanok je povrchny, tak ako -odpustite- vase posledne prace. prvy odsek - suhlasim. druhy odsek - usmievam sa. treti a stvrty odsek - zbytocne promo p. jankovicovi. piaty odsek – hlupa narazka na bos a j&t. ano - niekedy je menej viac… sorry. (pacilo sa mi vsak vase nedavne korektne moderovanie debaty o sochach v artfore) :-)

  30. .ja tomu nerozumiem od .dianaS | 4. apríl 2011 00:00

    To sa ani predtým majiteľ nepokúsil túto plastiku predtým odpredať? Alebo aspoň "za odvoz" darovať? Kde sú súčasní milionári so vzťahom pre umenie, že by si skrášlili súkromné záhrady okolo svojich haciend? Alebo aj oni nakupujú len gýčové repliky Venuší a roztlamených levov?

  31. .anarchia a bordel... od .sekac | 3. apríl 2011 23:58

    "Nevadí tejto firme, že pri stavbe ich predajne bol zničený kúsok z nášho kultúrneho dedičstva?" Dufam, ze ta otazka nebola myslena vazne, pan Kusnierik. Komu v tomto state zalezi okrem biznisu a hrabania penazi na niecom inom? Pretoze toto je prvorada a prioritna zalezitost, ktora logicky vyplyva z podstaty kapitalizmu, ktory mame moznost zazivat v nasej drahej vlasti, ktoru riadia este vacsi barbari a ignoranti, ako sme my, obycajni cervici barbarkovia. A historia, alebo kultura? To je to posledne, co tu nasich kompetentnych panov na najvyssich miestach zaujima. Z tej (myslim tej serioznej, nie tej akoze kultury, ktoru mame moznost vidiet, citat a pocut vo vsetkych mediach) prachy nepotecu, preto to ani nikoho z nich nezaujima. No, ale co je najpodstatnejsie, teraz tu uz mame vladu, ktorej sa tesime, su slusni, moralni, a kulturni. Ale na ti kulturu z vysoka seru! Ale sak co, inac je vsetko v poriadku, ved komunistu Fica sme vyskrtali a odzvonili sme mu, tak ako sme odzvonili v neznej komunistom. A deje sa tu nieco lepsie (okrem kradnutia, zbijania, tunelovania a hrabania)? Sme slobodni? Mozeme my, obycajni cervici rozhodovat o niecom? Hovno!!! Sloboda tu sice je, ale len naoko, tu maju pevne v rukach pani, ktori jednaju z pozicie sily, penazi, kamaradsafstva, kseftikov a korupcie. Viete na zaklade coho bola Jankovicova socha zburana? Na zaklade slobody, pan Kusnierik, slobody! A tieto krvilacne dravce budu burat aj nadalej, a nielen sochy. Buraju a budu burat nase mozgy, nase myslenie, nas cit, nasu empatiu... atd. Maju nas presne na takom pekaci, ako im vyhovuje. Vsetko pod zastavou slobody a demokracie.

  32. .no vidite, uz ste sa dvaja zhodli na tom, ze vy dvaja ste od .odvazny anonym osgood | 3. apríl 2011 23:57

    autor ma o tom este pochybnosti , o búračoch-socho-borcoch uz nepochybuje ╠═ (avsak len o tych búračoch anti-jankovičovcoch) ╠═ nepochybujte pan autor, ze aj oni by si nejaku rovnako nepresvedcivu story dokazali vymysliet, ako svatoplukobijci, vyrovnavajuci si stare dlzoby ╠═ no a tito si robia zrejme dlhy nove ╠═ o tych trotloch z "Okraslovacieho spolku" pochybovat nemusime ╠═ proste - ak sa za hociktorym umeleckym artefaktom zavetri ideovy protivnik alebo majetkovy konkurent, ožijú estetické kriteria svojskeho rázu...

  33. .ano sme hlupi a velmi!!! od .robrnko | 3. apríl 2011 23:39

    clanok je povrchny - je pisany horucou hlavou, vyhyba sa problemu. pochopil som ho len ako protest, ale opravneny. ano - kazde znicenie umeleckeho diela treba považovať za barbarstvo. v tomto pripade investor urobil len to, co mu legislativa dovoluje. svojim konanim bol vsak nemoralny tak ako nemoralne su nase zakony (napr. autorsky zakon). a to je problem. sme hlupaci - niet autorit a angazovanych osobnosti v umeleckej obci, ktore by zabranili dnesnemu chaosu (napr. pri osadzovani, premiestnovani, niceni soch...)! odborna verejnost (akesi lobbovanie pre napravu stavu) sice vidi, no nema usta - je neschopna. snad len v kaviarenskych debatach.

  34. .áno, sme. od .igor Ondruš | 3. apríl 2011 21:53

    Máme samozrejme nesmiernu radosť zo slobody a z ekonomického napredovania - ale osprostievame viac a viac. Zaujíma nás hlavne zarábanie peňazí, kupovanie vecí, žranie, pitie, vylučovanie veľkých a malých potrieb, zábava a sex. Kultúra je pre nás hlavne oddych a prča a umenie je pre nás balast a gýč. O dvesto rokov neskôr budeme len prdieť a robiť hi-hi. Sme šťastní, lebo sme hlúpi. --------------Je mi ľúto, ako skončila socha J. Jankoviča v Ružinove. Komunisti boli menšie hovädá, než naši dnešní (nekompetentní) funkcionári, ktorí nás síce nechávajú byť slobodnýmí a aj hlúpymi - spolu s nimi.

Komentáre do diskusie môžu pridávať len predplatitelia Piana. Zaregistrovať sa môžete tu.


Redakcia si vyhradzuje právo vymazať príspevky, ktoré obsahujú vulgárne či rasistické výrazy, a tiež tie, ktoré sú osobným útokom na redaktorov a spolupracovníkov .týždňa.

Inzercia  Newsletter  RSS  Predplatné  Články z tlačených vydaní  Kontakty

Copyright © 2009 - 2012 Vydavateľstvo W Press a.s., Partizánska 2, 811 03 Bratislava, Slovensko / ISSN: 1336-653X

Design and Technology by MONOGRAM