autor

.juraj Kušnierik

V .týždni má na starosti kultúru. Objednáva a rediguje články o umení, hudbe, literatúre, filme, divadle a ostatných umeleckých žánroch. Sám najradšej píše o hudbe a o knihách. Predtým, ako sa stal novinárom, bol kníhkupec, pracoval v Artfore, ktorého je stále veľkým priateľom a priaznivcom. Na Rádiu_FM má každú stredu program Slová_FM. Má rád Island a o islandskej hudbe píše knihu. Je ženatý a má jednu dospelú dcéru. Blízky mu je anarchizmus, no keďže miluje slobodu a vie, že ľudia sú aj zlí, ocitá sa v prirodzenej blízkosti liberálne cítiacich konzervatívcov.

.denník Juraja Kušiernika

Drahá Bety!

Už ma nebaví písať samé nekrológy, ale v Tvojom prípade to je iné. Nejako sa mi totiž nedá uveriť, že tu už nie si.

Donna Summer a Robin Gibb

Pár dní po smrti Donny Summer zomrel Robin Gibb. Diskotéky na celom svete by mali vyvesiť čierne zástavy.

Dorotka a Johny

Dorotka Nvotová a Johny Rowett sú od dnešného dňa manželia.

Nech žije pop music!

Klasika je úžasná, džez je fascinujúci, alternatíva je pozoruhodná, ale len keď počúvame dobrý pop, chce sa nám tancovať.

Za Adamom Yauchom, a.k.a. MCA

V piatok, 4. mája zomrel Adam Yauch, známy ako MCA, rapper, producent, filmár, kľúčový člen Beastie Boys. Mal 47 rokov.

Klavíre osameli - zomrel Karol Petr

Od Mária "Geša" Gešvantnera som sa práve dozvedel smutnú správu: zomrel Karol Petr, učiteľ hudby a ladič klavírov. Na Pohode bude veľmi chýbať.

Slnko v sieti svieti

Včerajšie odovzdávanie národných filmových cien bolo celkom sympatickým podujatím.

Rómsky problém, Beautiful People, Phurikane, Šobov

Tak zvaný "rómsky problém" neriešim. Medzi Rómami však mám zopár kamarátov a veľmi by som chcel, aby sa im žilo lepšie.

Dve Agnešky

V priebehu dvanástich hodín som mal tú česť rozprávať sa s dvomi obdivuhodnými ženami: s Agnieszkou Holland a s Agnešou Kalinovou.

Za zosnulým pápežom

17. marca zomrel a 20. marca bol pochovaný Papa Abba Šenudi, alebo El Baba Šenuda, pápež koptskej cirkvi.

články

rss

P..a z hoven, Mesto kultúry a štátny punk

O tom ako košických politikov nahneval jeden projekt s provokatívnym názvom a o štátom podporovanej nezávislej kultúre.

.juraj Kušnierik

11. september 2010 | prečítané 5010x | reagovalo 36 ľudí | hodnotené 3.5 | hodnotilo 73

Všetci ste sa už určite dočítali o tom, ako český projekt (ani neviem či to je kapela, alebo čo) s expresívnym názvom Piča z hoven pohoršil košických mestských poslancov a aj to, že vystúpenie tejto určite veľmi veselej partičky patrilo do množstva podujatí oslavujúcich Košice ako Európske hlavné mesto kultúry. No a aj to, že mnohí by najradšej za takýto vulgarizmus potrestali manažérku celého projektu Zoru Jaurovú. Tým, že by ju odvolali, samozrejme.

Aj v najbližšom .týždni sa k tejto problematike vyjadrujú dvaja naši stĺpčekári Peter Breiner a Michal Kaščák. 

Prv než poviem, čo mi na celej tejto veci pripadá bizarné, musím vyjadriť osobnú podporu Zore. Jednak preto, lebo je to moja dobrá priateľka a dobrých priateľov sa treba zastať. Hlavne však preto, lebo Zora je rozhľadený človek a výborná kultúrna manažérka. Jednoducho: to, čo robí, robí výborne. Aj Košice vďačia za to, že sa na jeden rok stali "hlavným mestom kultúry" do veľkej miery práve jej. Ak ju kvôli nejakej p..i mestskí poslanci odvolajú, tak urobia veľkú chybu.

Ja si však myslím, že ten problém má svoj koreň v podľa mňa absurdnej snahe cez akési fondy či granty spojiť nezávislú kultúru so štátnou inštitúciou. Štát môže podporovať "kultúrne dedičstvo" a možno aj nejakú živú kultúru, môže existovať štátny symfonický orchester, štátne (teda "národné") divadlo, môže existovať štátom zriadený audiovizuálny fond, ale nemôže existovať štátna punková kapela. Nezávislá umelecká scéna nemôže byť závislá od štátnych (mestských, európskych) financií. A hlavne tá jej časť, ktorá sa stavia proti "systému", proti "meštiakom", proti "povrchnému priemeru", či proti "pokryteckému snobizmu". 

Štátnej inštitucionalizácii však dnes unikne máločo a máločo ilustruje bizarnosť situácie lepšie než tragikomická košická aférka. Keby PZH jednoducho zahrali v nejakom košickom klube, tak by bolo všetko úplne v poriadku. Aj študenti z "postihnutých" stredných škôl by na koncert prišli a mali by pocit, že sa v rámci relatívne bezpečného priestoru (lebo väčšina klubov je napriek strachu rodičov skutočne bezpečná) dokážu symbolicky proti svojim učiteľom a rodičom a ich svetu vzbúriť (čo je podľa mňa pre zdravý rozvoj mladého človeka dôležitá skúsenosť). 

Ako súčasť nejakého europrojektu je však všetko ináč. Mesto a EÚ dali na akciu zrejme zopár eur a hlavne ju "zaštítili". Z anarchistického protestu sa tak stáva absurdná fraška. Kapela (alebo čo to je), ktorá už svojim názvom obrazne pľuje do tváre meštiakom je zrazu týmito meštiakmi "zaštítená", je súčasťou akéhosi kultúrno-politického projektu, na ktorý by za normálnych okolností mala sprayom nastriekať kosoštvorec a nie podpisovať s jeho zástupcami nejakú zmluvu.

Keď potom niekto priniesol na košické zastupiteľstvo plagát s kosoštvorcom, nemohlo to dopadnúť ináč, než ako to dopadlo. Viete si predstaviť poslanca, ktorý by povedal, že to je v poriadku a že plagát treba rozdistribuovať aj na školy, kde sa nedostal a akciu spraviť na hlavnom námestí? Ja si to predstaviť neviem. Viete si predstaviť riaditeľa školy, ktorý by študenta za tvorivé použitie názvu tohto alternatívneho projektu pochválil? Alebo rodiča? Ja nie.

Nakoniec sa zrejme Košičania nejako dohodnú a Zora to ustojí (teda aspoň dúfam, že to bude tak). Pre mňa je aféra okolo PZH v Európskom hlavnom meste kultúry ďalším dôkazom toho, že nie je nič absurdnejšie ako štátom podporované nezávislé umenie, nič trápnejšie štátny punk.

 

priemerné hodnotenie: 3.5  ~  hodnotilo: 73
 
1 2 3 4 5

ohodnoťte článok od 1 do 5

Diskusia (36)

  1. .p..a z hoven od .lopez | 22. september 2010 09:46

    Osobne si myslim,ze toto hudobne zoskupenie produkuje podpriemernu hudobnu produkciu , o ktoru by za nasimi hranicami nezakopol ani pes.

  2. .nechapem od .japo | 20. september 2010 21:46

    Chapem podporu riaditelke, ved ja som jej aj napisal mail, kde ju podporujem ,ale co to ma spolocne s tym, ze stat ma mat vlastnu kapelu to je od temy.Chcel si byt orignalny az si odletel od temy.

  3. .oprava:-) od .li | 19. september 2010 12:27

    malo byť "propaguje sex":-)

  4. .som rodič od .li | 19. september 2010 12:26

    aj môj priateľ je:-)))) a určite by sme naše deti podporovali a pochopili to. Niečo podobné ale v menšom sa pred rokmi dialo práve priateľovi v Novom Meste nad Váhom. OZ, ktorého bol členom organizovali Kon-open-air, vyvesili plagáty na ktorom bol názov nejakej kapelky, nespomíname si naň, ale ten názov sa z popudu mestských poslancov začierňoval a dokonca chceli celý festival zakázať:-) V triede, do ktorej v Lučenci chodila zase moja dcéra, navrhla učiteľka aby si deti ( mali 13 r.) urobili sami nástenku ako chcú. Moje dítě ddalo na nástenku text od Mňágy " Lidé se chtěj milovat,ale neuměj byt nazí" a znak peace. Bola som na pohovore u riaditeľky školy, že moje dieťa propaguje text a nadáva triednej učiteľke, tá si totiž myslela, že znak peace znamená to isté ako kosoštvorec:-))) to, že moje naivné decko, ktoré všetko robilo naivne s nasadením nechápalo čo sa deje je ďaľší podstatný rozmer...

  5. .no hej od .erazmus | 17. september 2010 14:38

    ved v Kosiciach existuje (a bolo pripravenych vzniknut) tolko agentur, ktore by vedeli uzasne vykonzultovat celu kulturu, ze by ani cent nezostal na stole. teraz im klapli zuby naprazdno, tak sa hnevaju.

  6. .jaurová od .gejza | 17. september 2010 07:00

    Piča z hoven - priliehavé to pomenovanie Zory Jaurovej, tej bratislavskej arogantnej sliepky. Už len tá Košiciam chýbala...

  7. .to defend od .sm | 16. september 2010 10:53

    ,,Ostáva mi len dúfať, že toto väčšina z nás nechce." _ _ _ Samozrejme, že väčšina to nechce, v to ani netreba dúfať, to je skrátka - holý fakt. "Niekto" nám však chce silou mocou natlačiť do hlávok, že takto je v poriadku, veď máme slobodu slova, slobodu vyjadrovania. Samoúčelnými vulgarizmami predsa nehanobíme žiadnu rasu, nikoho tým nenapádame, neurážame, neubližujeme - také sú argumenty oponentov. Ukážkovým prípadom je prípad Larryho Flynta (mmch, M. Forman jeho kauzu aj sfilmoval), ktorý svoj spor nakoniec vyhral. Každý si môže na nete dohľadať, o akého ťažkého zvrhlíka ide a o čo v tomto prípade konkrétne šlo, a predsa jeho právnik dokázal na základe zákona o ´slobodnom prejave´ vytĺcť spravodlivosť na stranu tohto evidentného maniaka a úchyláka. Na Slovensku X ďalších záležitostí, ktoré väčšina _jednoznačne nechce_, a predsa sa to prezentuje ako normálne a legálne, lebo - demokracia a sloboda... Týmito dvoma čarokrásnymi slovíčkami, ktoré vanú z krajín najväčších a najslobodnejších demokracií, dokážu "kompetentné" orgány (pod dozorom humánnych a spravodlivých polobohov z Bruselu a EÚ) umlčať trebárs aj väčšinu. Častokrát za výdatnej pomoci väčšiny "NEZÁVISLÝCH" médií, keď aj tu platí - koho chlieb ješ, toho pieseň spievaj. Btw, nie som bigotný veriaci, ani propagátor komunistov.

  8. .reakce na otevřený dopis od .piča z hoven | 16. september 2010 10:37

    Přátelé, ve vašich komentářích jsou zásadní nedostatky - 1.nejde o to, že by nás štvalo, že městká rada Košic by chtěla náš projekt zamítnout, nebo že by nechtěli abychom již více hráli v Košicích. Jde o to, že jsme jako studenti vysokých uměleckých škol hráli v Kulturparku, kde podle ostatních akcí nebyla naše produkce žádnou vyjímkou. Štve nás ale, že by na základě neznalosti, maloměšťáctví a spol. měli odvolat vedoucí projektu Zoru Jaurovou. Proto byl tento dopis také napsán. 2. když někdo kritizuje, že jsme teda stáli tak strašné peníze z mětského rozpočtu, tak si můžete být jisti, že my jsme si koncertem nic nevydělali. Dostali jsme v přepočtu asi 4000,- CZK, což akorát pokrylo náklady na cestu z Brna do Košic a zpět. 3. opravdu nemáme tendence zaplňovat stadiony a těžit nějak z bizarní kauzy na Slovensku. Nejsme U2, ani Meky Žbirka a spol. Nemáme ani zájem šokovat a na základě názvu "plnit haly". Měli bychom se snad podle vás jmenovat "Květ na nočním stolku"?

  9. .reakcia na reakcie od .defend | 15. september 2010 23:43

    Vážení, Tí ktorí obhajujete píču z hoven – fuj až sa mi to zlé píše a nie som žiaden puritán, ani prílišná "konzerva", snáď klasik, schopný prijímať nové impulzy... Mám rád a milujem krásno, hodnoty – nie materiálne. Nenamietam voči alternatívnemu aj súčasnému umeniu, ale opravdivému umeniu!!!. Rád získavam nové poznatky. Chlapci, ktorí ste a pochádzate z P..i z hoven: ešte stále si myslite, že tento názov vás predá aj mimo KE a naplní Vám sály. Keď áno, tak asi iba tak biedne ako v KE. Keď to čo robíte je umením, tak prečo práve týmto chcete upútať pozornosť???. Skúste to v kultúrnom svete či Vám táto alternatíva/ vulgarizmus prejde. Vám ale asi nie je čo vyčítať, veď ako píšete = boli ste prizvaní na účinkovanie KE. Teda za všetko vulgárne, čo sa objavilo na verejnosti len a len zodpovedá tím EHMK - nikto iný!!!. Veľmi dobé sú porovnania so Slotom. Chudák Janko, koľko si ohovárania a ponižovania on vytrpel – pre také zanedbateľné maličkosti. Veď on iba cikal, nie šťal, aj tá teta policajtka zlé počúvala a prepočula ho... . Vy ktorí obhajujete P..u z hoven, včítane hudobníkov, keď máte malé alebo aj teen age deti, prosím nezabúdajte, že SVOJIM potomkom podľa tohto: by ste mali každý deň začínať s podobnými vulgarizmami. A s Vašou nezištnou LÁSKOU a zodpovednosťou k nim a ich výchove im to denne vštepovať, aby z nich vyrástli hodnotní a kultúrni ľudia = podľa vašej predstavy. Je to asi kruté, že!. Treba si uvedomiť, že táto polemika nie je samoúčelná. Že sú ešte ľudia, ktorým záleží na forme vyjadrovania sa. A že, čím viac vulgarizmov budeme denne omieľať, tým viac sa s nimi zblížime a stanú sa neoddeliteľnou súčasťou nášho slovníka. Ostáva mi len dúfať, že toto väčšina z nás nechce.

  10. .vZBURA od .tetigonia | 15. september 2010 19:21

    Myslím , že všetko má svoje miesto a mieru. Aj slová. Slová piča , kurva sú prirodzené, ludia ich používajú. Nemyslím si však , že sa môžu a majú používať všade a bežne. Aj cikanie a ostatné ludské potreby sú prirodzené a predsa ich nerobíme na verejnosti. Skupina ( alebo projekt ) mala právo sa tak nazvať. Tak isto malo mestké zastupitelstvo právo takýto projekt odmietnuť.

  11. .erazmus od .lol | 15. september 2010 17:41

    Sorry, az teraz som si uvedomil, ze ty hovoris o narode a ja o spolocnosti, co nie je to iste. Tak pri tom mam velmi silne pochybnosti, ze nejaky "narod" je vobec nutny. Existuju predsa spolocnosti a staty ludi z roznych narodov. Ako to bolo s tym patriotizmom?

  12. .erazmus od .lol | 15. september 2010 17:34

    Ten kratky posting ma jednu, ale zakladnu chybu. :-) Existencia kultury ako fenomen je mozno v kazdej spolocnosti dokazatelna (podobne ako aj existencia nabozenstva), ale to vobec nedokazuje ani jej nevyhnutnost pre prezitie spolocnosti a uz vobec nie nevyhnutnost vynucovania jej financovania statnym nasilim. To su totizto uplne rozdielne zalezitosti. Ale nech sa paci, skus dokazat nevyhnutnost pre prezitie spolocnosti, ak to dokazes. :-)

  13. .lol: od .erazmus | 15. september 2010 13:47

    tento dlhy posting ma jedinu, ale zakladnu chybu. na rozdiel od nabozenskych premis, kultura ako jeden z urcujucich fenomenov existencia naroda je lahko dokazatelna.

  14. .veve: od .erazmus | 15. september 2010 13:45

    Mila Veve, vasa alergia je Vasa sukromna vec a musite si ju riesit sama, pripadne za pomoci odbornikov. Ak ma niekto alergiu na jahody, nemoze ziadat, aby sa zakazali jahody.

  15. .pre Vás od .veve | 15. september 2010 10:45

    Problém je v tom, že názov Vašej skupiny a projektu nesie v sebe slovo, ktoré je okrem iného najvulgárnejším možným oslovením ženy/ to ste nevedeli?/. Ja osobne som na toto slovo alergická vždy, všade a za každých okolností / nevynímajúc vysoko kultúrny projekt /, prepáčte, a to už od útleho detstva. Toto slovo ma terorizuje, ponižuje, uráža...pretože viem, kedy sa používa. Jeho používanie medzi ľuďmi je prejavom najvyššej nekultúrnosti a zvlčilosti. Pochybujem, že niekedy prispelo k lepšiemu spolužitiu a atmosfére medzi ľuďmi. Sú ženy, ktoré ho musia počúvať denne a nikto im vtedy nelichotí. Nehovorím, že treba vyhadzovať pani Jaurovú, ale rozumiem ľuďom, ktorí sú znechutení, keď sa duchovný a kultúrny priestor zamoruje obscénnosťou, vulgarizmami a zbytočnou neslušnosťou. Určite mi niekto vyhodí na oči, že nerozumiem tomu, čo je kultúra a umenie, že musia mať svoj splín, depresiu, melanchóliu,mučivú sebatrýzeň a bezvýchodiskovosť, naturalizmus a obscénnosť, rozorvanosť,autentickosť atď. atď., Rozumiem tomu, ale keď to je už za hranicou vkusu a vulgárnosť je prvoplánová, nesúhlasím s tým. Chcela som tým len povedať, že Váš názov je veľmi škaredý a odrádzajúci...

  16. .otevřený dopis PzH od .piča z hoven | 15. september 2010 08:56

    Díky internetovým médiím se k nám dostala kauza, jež byla vyvolána účinkováním naší kapely Piča z hoven v Kulturparku Košice dne 3.6.2010. Jelikož jsme byli do této kauzy zapleteni, jako kapela, která vyvolala rozruch mezi městkou radou v Košicích a občany města Košice, rozhodli jsme se k celé věci vyjádřit pomocí otevřeného dopisu, jenž bude zaslán na magistrát města Košice, do Kulturparku Košice a do slovenských médií. Audiovizuální projekt Piča z hoven je tvořen studenty vysokých uměleckých škol (výtvarných, filmových a divadelních) a díky tomu, že se pohybujeme jako studenti těchto škol na „nejmladší“ umělecké scéně, jsme byli přizváni k účinkování v Kulturparku Košice, jenž je součástí projektu „Košice – Evropské hlavní město kultury 2013“. V tomto ohledu pak neshledáme nic špatného nad tím, že jsme byli osloveni ze strany organizátorů projektu k vystoupení, čímž se v podstatě naplňuje idea projektu - prezentovat kulturu v rámci Evropské unie. Podpora mladého umění je tudíž záslužnou činností, která zosobňuje myšlenku společné kulturní Evropy. Kauza vyvolaná ve slovenských médiích však svým demagogicko-politickým charakterem tuto myšlenku nevzala v potaz a ze střípkovitých informací poskládala naprosto nesmyslnou kauzu, která vznikla tři měsíce po našem účinkování a to jen na základě názvu našeho projektu. Název Piča z hoven, který byl na plakátech i na internetu uveden v cenzurované podobě (P**a z hoven) a jenž tak pobouřil slovenskou veřejnost, je ovšem námi vnímán jako abstraktní sousloví, které jsme zvolili i na základě jeho absurdně-lyrického charakteru. Samozřejmě jsme si ale vědomi vulgarity názvu, jenž podle nás spíše reflektuje současnou dobu, než že by měla za cíl pobuřovat. Název je také jedinou vulgaritou spojenou s projektem Piča z hoven, jenž se celý nese v melancholicky potemnělých náladách a je doplněn lyrickými texty a videoprojekcí, což si ovšem dle dostupných informací ověřila jen minoritní část lidí a většina pouze na základě strohého úsudku čerpajícího z názvu kapely odsoudila celé uskupení jen jako nějakou provokaci. Právě z této neznalosti byl pak jak městskou radou, tak médii zcela nezaslouženě kritizován projekt „Evropského hlavního města kultury“. A navíc zcela nesmyslně pak celá kauza vyvrcholila úsilím o odvolání vedoucí projektu p. Zory Jaurové. V žádném případě se však nechceme stát důvodem (dle nás zcela vykonstruovaným), jenž by měl stát p. Jaurovou místo. Dle vlastní zkušenosti musíme konstatovat, že projekt je veden na velmi vysoké úrovni, kterou by mohly i ostatní „větší a kulturnější“ města Evropy jen tiše závidět. Vybudování komplexu Kulturparku je bezpochyby kvalitním přínosem pro rozvíjení současných tendencí audiovizuální kultury nejen pro Košice, ale minimálně pro celou střední Evropu. Jsou zde prezentovány kvalitní výstavy a v rámci doprovodných programů se zde představují audiovizuální projekty ze Slovenska i zahraničí. Proto je naprosto nemístné kritizovat tento projekt a vyvolávat štvavou kampaň. Jako členové projektu Piča z hoven stojíme za vedoucí projektu p.Zorou Jaurovou a odmítáme další nesmyslné demagogie a potlačování svobody slova. Za projekt Piča z hoven (myspace.com/picazhoven, picazhoven@gmail.com) V Brně 13.9.2010 Petr Šprincl Mojmír Měchura www.facebook.com

  17. .erazmus od .lol | 15. september 2010 08:10

    To ze narod a stat nemoze bez kultury prezit je tiez iba hypoteza podobna nabozenstvu. Je prejavom netolerancie podobnej tej nabozenskej tvrdit, ze je niekoho psou povinnostou udrziavat cokolvek vcitane kultury, ak sa k tomu dobrovolne nezaviaze a nasilim k tomu kohokolvek nutit. Aky je rozdiel medzi tym a nanucovanim ktorejkolvek viery napriklad aj tej krestanskej ako volakedy? Absolutne ziadny. To s danovymi pohnutkami je tiez iba podobna vyhovorka ako pouzivaju katolici na ospravedlnenie financovania svojej cirkvi statom. Ti ludia ktori su statom nuteni platit dane nie su na vine, ze vraj neexistuju pohnutky na sponzoring a financovanie kultury ani nabozenstva. Nie je to ich problem. To plati v akomkolvek "svete" nielen v idealnom. Zlocin ostane zlocinom bez ohladu na to v akom "svete" sa spacha, ake zakony su napisane na papieri, a ci sa deje v mene ideologie, nabozenstva alebo kultury. Stat sa bohuzial prakticky zmocnil monopolu na financovanie mnohych oblasti kultury, takze sa samozrejme neda cudovat mnohym umelcom, najma tym z tych oblasti, ze ked chcu robit svoju pracu, tak pracuju a tvoria v statom platenych instituciach, ale to im predsa vobec nemusi branit v tom, aby rozpoznali, co je pravda, a co vymyslami ospravelnovany podvod a zjavna nespravodlivost voci inym ludom. Bohuzial mnohi z nich ten podvod este obhajuju bud zo strachu o pracu alebo z pokrytectva ci dokonca z hluposti. To ma zaraza najviac, preco pocituju potrebu taky zjavny podvod kryt. Libertariani akurat na plnu hubu hovoria ako to je a ako by to nemalo byt, ak chceme nejaku spravodlivost. Aj svet bez zlocinu je iba ideal neexistujuci v realite, ale urcite to neznamena, ze je spravne kvoli existencii zlocinu rezignovat na potlacanie zlocinu.

  18. .veve: od .erazmus | 14. september 2010 20:41

    myslim, ze je to priamy citat z inkriminovaneho plagatu - presne tak to tam bolo. klud a nohy v teple. preco sa ludia najprv rozculuju a az potom (ak vobec) zistuju fakty, pripadne rozmyslaju?

  19. .question od .veve | 14. september 2010 17:55

    Prečo ten kreatívny, tvorivý,ohurujúci, nevídaný, duchaplný a úplne až pod čiernu zem alternatívny názov kapely nie je v plnej kráse aj v nadpise článku?Týmto negujete čo píšete....Veď by sa urazili len hlúpi malomeštiaci, čo ničomu nerozumejú....

  20. .lol: od .erazmus | 14. september 2010 16:19

    narod ani stat bez kultury nemoze prezit, to by malo byt jasne uplne kazdemu. a v stadiu kovbojskeho kaitalizmu, ked sa bohaci, povacsine uplne primitivni, este nenaucili, ze ich zodpovednostou a psou povinnostou je tu kulturu udrziavat a zaroven neexistuju dobre danove pohnutky na sponzoring kultury, nie je ina cesta, ako docasna statna podpora. libertariani maju uplnu pravdu - ale v idealnom svete. slovensko zatial nema osobnostne ani spolocenske vybavenie na implementaciu libertarianstva.

  21. .pikseliahky od .lol | 14. september 2010 03:30

    Mne zase pripada mimoriadne absurdne, aby stat oraboval danovych poplatnikov kvoli akemukolvek umeniu nielen tomu nezavislemu. Nasilie proti nevinnym je snad nejaky prejav kultury? Skor primitivizmu. Stat tu nema byt kvoli ziadnej kulture, ked uz tak prave na ochranu nevinnych a nie ich nasilne orabovanie. Co to tu vobec riesite? Svoju nekulturnost a netoleranciu?

  22. .hej, hej od .erazmus | 13. september 2010 15:44

    vrabce si cvirikaju o ujedani, ale len preto, ze nemohli omocit zobacik. ono je to jedno, pri financovani zo statnych (EU) penazi, vzdy padaju omrvinky pod stol, kde ich organizatori vyzbieraju. takze kosicania su nasrdeni, ze sa nedostali k lizu.

  23. .zora od .xxx | 13. september 2010 13:33

    uniká podstata. A podstata je tá, čo si vrabce čvirikajú po Košiciach, že vedenie EHMK si ujedá z koláča. Pozývajú predražené zahraničné súbory a z týchto vyhodených peňazí si vždy trošku ujedia. Na Slovensku máme množstvo nezávislých umelcov, umeleckých súborov, alternatívnych divadiel (ak už silou mocou chcú EHMK tiahnuť do undergroundu), ale nie... oni pozývajú francúzsky tanec s bagrom, české divadlá, ktorým treba zaplatiť cestu až z a do Prahy, hoci na východe je podobných divadiel aspoň desať atď. Celé vedenie EHMK treba urýchlene vymeniť. Program by nemal byť tvorený pre pár intelektuálov, pár pseudointelektuálov a marihuanou opojenú mládež, ako je momentálne tvorený pani Zorou a jej tímom

  24. .smiešne.. od .primator | 13. september 2010 06:45

    ..a myslím tým prístup autora.

  25. .absurdny zaver od .pikseliahky | 12. september 2010 21:46

    vyvodit si z tejto kauzy zaver, ze verejna podpora nezavisleho umenia je absurdna, je podla mna absurdne. myslim si, ze prave naopak, nezavisle umenia by malo mat prinajmensom rovnaky narok na podporu z nasich dani ako statom/mestom zalozene institucie, najma preto ze je castokrat inovativnejsie, slobodnejsie, autentickejsie a preto potrebne (pricom jeho tvorcovia su rovnakymi platcami dani ako ostatni obcania). nezavisle institucie su zvacsa pruznejsie, efektivnejsie a zeru menej penazi. naopak si myslim, ze to co nam chyba, su mechanizmy, ktore by uchranili podporu umenia pred malomestiactvom volenych zastupcov, ktori kulture vacsinou nerozumeju. ak chcu aby nejaka u nas este zostala, tak by hlavne nemali zasahovat do dramaturgie.

  26. .a ešte od .hugo dugo | 12. september 2010 18:37

    ešte by som dodal, v tejto kauze asi nešlo o Zoru Jaurovú ani Piču z hoven, ako skôr o predvolebný cirkus a odpútanie pozornosti od toho, ako sa v Košiciach naozaj plytvá peniazmi na iné "piče z hoven"

  27. .pozor od .hugo dugo | 12. september 2010 18:35

    tu treba pripomenúť, že kapela (alebo, lepšie povedané, audiovizuálny projekt) "Piča z Hoven" dostala za svoje vystúpenie v Košiciach iba preplatený cesťák , a nie je to žiaden punk, ale projekt študentov z brnenskej FAMU, vďaka čomu sa to zrejme dostalo aj na program Kasární. Na druhej strane, čosi na tejto úvahe bude, názov kapely bol totiž na plagátoch k akcii vyhviezdičkovaný... ja byť členom kapely, tvrdo by som proti tomu protestoval

  28. .kopiráci od .padak | 12. september 2010 17:44

    To už Marlin Manson je úprimnejší.

  29. .piča z hoven od .martin Senáši | 12. september 2010 09:36

    Skupina ´Piča z hoven´ pohoršila košických mestských poslancov? No teda, takuoto voľačo... Myslím si, že väčšina z nás s tým problém už nemá. Zvykli sme si (kto ešte nie, zvykne si, je predsa "demokracia"), ako tá pomaly variaca sa žaba. Začali to už komunisti, keď niekedy v sedmdesiatych rokoch začali do slovenských filmov prenikať výrazy ako ´doboha, kristajeho´, a podobne. Po revolúcii sa slovo ´kurva´ stalo úplne bežné a normálne - aj zásluhou B. Polívku, ktorý tento pekný írečitý výraz pretlačil až do názvu svojho filmu. Tak aký problém? Piča sem, piča tam, kokot sem, kokot tam... Ako pekne to znie, však? Myslím si, že ideme správnou cestou. A súhlasím s výrokom našej premiérky, keď povedala: "morálka je vecou spoločenskej dohody". Aké jednoduché - táto spoločnosť (táto krajina :D) sa dohodla na tom, že aj tie najvulgárnejšie výrazy sa pomaly, ale iste, začleňujú do bežného, ale aj oficiálne ho slovníka a tým pádom je to v poriadku - je to morálne. Viď prípad Matovič - ak by sa inkriminovaná situácia v parlamente znova opakovala, neváhal by znova použiť ďalšie sympatické slovíčko ´čurák´. Tak je to správne. netreba sa báť, netreba byť farizejom, treba veci nazývať pravými menami. A ak by nebodaj nejaký puritán chcel namietať, že ide o dekadenciu a úpadok morálky, tak je na veľkom omyle. Je to totiž naše právo, naša slobodná vôľa, ako sa dohodneme, ako sa budeme vyjadrovať. Je to nový svieži vetrík v našom slovníku, v našej _konečne_ slobodnej a demokratickej krajine. Btw, ale ináč je Matovič kokot ako rampa. :-))

  30. .som prekvapeny, senor Kusnierik od .mattie | 12. september 2010 01:18

    hm.., vy mi pripadate ako stupenec stredneho, jemne aundergroundoveho, jemne nezavisle sa tvariaceho hudobneho stylu, nie vulgarneho rebelantstva, ktore reprezentuje ta skupina s cudnym nazvom. osobne povazujem vas vkus, co sa tyka hudby za mizerny, ale to je vedlajsie.. radil som Vas tak kdesi k Doors aLEBO k Nore Jones, ale toto.... Vaznu hudbu nespominate nikdy /viete Dvorak, Mozart a tak / no, co sa tyka Jaurovej, staci ju pocut a hned je po estetike, jej tvrda bratislavska hantirka, trochu neomalene vyrazove prostriedky, tym poslancom sa necudujem.. a este nieco, nech Jaurova pre mna za mna dekoruje byt Majskemu alebo nech vybera hudbu Pociatkovi ci Radicovej= len prosim, nech to nie je za nase spolocne prachy.. Chapete ma _??!! !

  31. .to karol od .-.---.-..-. | 12. september 2010 00:28

    Slota je ludom voleny poslanec. Bol predseda koalicnej strany. Porovnavas neporovnatelne a tie bolsevicke nesmysli... troska si uletel ;-)

  32. .slota od .karolll | 12. september 2010 00:02

    ak vy, farizeji, ešte raz napíšete o slotovi že je vulgárny, no tak potom... vôbec ma to neprekvapí, zákonníci milenkí. Ale nechajme nový zákon tak, prevravme ústami vašich ideových otcov: boľševik A.V.krylenko, "prokurátor", cca 1920, sovietske rusko:" „Nech má (obžalovaný) akékoľvek individuálne vlastnosti, musí byť posudzovaný len jediným spôsobom - a to z hľadiska triednej účelnosti.“ Takže, píšete rovnako, ako najtvrdší boľševici. Ktohovie, či tým hlúpostiam veríte rovnako, ako oni, prví komunisti. Ktohovie, či vás vaši chlebodarcovia po použití odhodia, ako sa to stalo prvým veriacim boľševikom. Počkáme, uvidíme.

  33. .pZH od .pavelpavlovic | 11. september 2010 22:08

    PZH nie je punkova kapela ale pomerne elitarsky alternativny elektronicky hudobny projekt spojeny s vizualnou zlozkou. Na ich nazov mam svoj nazor, v umeni nemam rad samoucelnost a za tymto je podla mna iba snaha zaujat. Ale to je teraz nepodstatne. Reagovat chcem na Vas nazor na statnu podporu "nezavisleho" umenia. Iste, anti-establishmentovi punkaci hrajuci za peniaze EU by asi vyznievali cudne. Ale nevidim dovod, pre ktory by koncert PZH vzhladom na velkost svojej "cielovky" nemal byt podporeny zo statnych penazi. Tak ako statnu podporu maju dostavat galerie sucasneho vizualneho umenia, maju ju dostavat aj institucie ako kosicke Kasarne, prinasajuce narocny program, ktory sa "nepodbizi". Vo vacsine pripadov aj ovela kvalitnejsi ako predmetna akcia, kvoli ktorej bude mozno odvolana Vasa znama. Ako Kosican si velmi vazim jej prinos. Mimochodom, aj vdaka (spinavym?) peniazom (spinavej?) EU maju mladi ludia v Kosiciach moznost dotyku so spickovou svetovou kulturnou produkciou. Nie kazdy moze byt kazdy druhy vecer vo Viedni a vysolit za listok desiatky eur. Myslim, ze z dani platime aj ovela vacsie hluposti ako kulturne centra.

  34. .a je to od .arzen | 11. september 2010 21:03

    Zaujímavý názov kapely. Ešte zaujímavejšie by bolo ako by ste reagovali , keby Vás a vašich kolegov v rámci nesúhlasu s Vaším písanim takto oslovovali ľudia na ulici.

  35. .kto ma petent na skatulkovanie kultury? od .boz | 11. september 2010 20:06

    Nie je ten clanok nahodou len trochu inou formou cenzury? Vy si dovolujete fungovat ako rozhodca toho, co moze byt financovane a co nie? Symbolicka vzbura je tiez za 100 bodov...

  36. ."symbolicky vzburit"? od .vleks | 11. september 2010 19:30

    Co to znamena? Oxymoron? Symbolicka vzbura tym, ze sa mlady clovek stotozni s P...z H... proti ucitelom a rodicom je vsetko, len nie "dôležitá skúsenosť pre zdravý rozvoj mladého človeka". Skutocnou vzburou bolo, ked mlady clovek spieval kryla proti komunistom, to mohlo mat dobry vplyv na rozvoj mladeho cloveka, ale toto? Nuz, "na vkus i cvjet, tavariscej net"

Komentáre do diskusie môžu pridávať len predplatitelia Piana. Zaregistrovať sa môžete tu.


Redakcia si vyhradzuje právo vymazať príspevky, ktoré obsahujú vulgárne či rasistické výrazy, a tiež tie, ktoré sú osobným útokom na redaktorov a spolupracovníkov .týždňa.

Inzercia  Newsletter  RSS  Predplatné  Články z tlačených vydaní  Kontakty

Copyright © 2009 - 2012 Vydavateľstvo W Press a.s., Partizánska 2, 811 03 Bratislava, Slovensko / ISSN: 1336-653X

Design and Technology by MONOGRAM