Juraj Petrovič: Einstein v praxi

.juraj Petrovič .veda .veda

V relácii .pod lampou o Albertovi Einsteinovi si môžete pozrieť alebo prečítať o jeho objavoch na poli teoretickej fyziky. Čo ale jeho objavy priniesli v praktickom živote? Niežeby bol pri každom teoretickom výskume takýto prínos nevyhnutný alebo viditeľný, niektoré Einsteinove teórie ale taký efekt mali.

Juraj Petrovič: Einstein v praxi FRANK HOENSCH/REDFERNS 9. november 2019 Berlín, Nemecko: Hologram už nežijúcej sopranistky Marie Callasovej na pódiu počas koncertu v Admiralspalast.

keď v roku 1827 britský botanik pozoroval pod mikroskopom zrniečka peľu vo vode, všimol si, že sa pohybujú bez toho, že by na ne vplývalo čokoľvek zvonku. Na tú dobu nevysvetliteľný jav objasnil až Einstein vo svojej práci z roku 1905, ktorá nepriamo dokazovala existenciu atómov a molekúl, Brownov pohyb popísal matematicky, metódou štatistickej fyziky. Zaujímavé pre praktický život je, že Einsteinove rovnice k Brownovmu pohybu boli základom štatistickej matematiky, ktorá až donedávna pomáhala burzovým maklérom a ich firmám odhadovať vývoj finančných trhov.

V 90. rokoch 20. storočia bola nahradená novou matematikou, ktorú dnes podporujú modely Deep learning a umelej inteligencie.

pumpa na svetlo

Oveľa rozšírenejším vynálezom, na ktorého počiatku tiež stála práca Alberta Einsteina, je ale zariadenie, ktoré má obrovské množstvo využití. Vo svojej práci z roku 1917 o kvantovej teórii žiarenia položil teoretické základy k tomu, čo dnes voláme laser. Laser je svetelný lúč, ktorý vzniká stimulovanou emisiou fotónov.