Newtona si nedáme!

.martin Mojžiš .veda

Po viac ako tristo rokoch sa jeden z najslávnejších nepekných vedeckých sporov preniesol aj k nám do redakcie. Ale my ho zvládneme.

Martin Mojžiš

je to spor o prvenstvo, týka sa objavu diferenciálneho a integrálneho počtu, a sporili sa v ňom Newton s Leibnizom. Anton Vydra napísal pri príležitosti tristého výročia Leibnizovho úmrtia pekný text , v ktorom sa stavia – síce len mierne, ale predsa len zreteľne – na Leibnizovu stranu. Pre filozofa je to prirodzené stanovisko. A čo na to matematici a fyzici?

Asi najkrajšie, čo som kedy k tomto sporu čítal, je kratučká kapitolka v útlej knižke Huygens a Barrow, Newton a Hook od jedného z najväčších matematikov 20. storočia Vladimira Arnoľda. Začnime tým, ako Arnoľd charakterizuje jedného z účastníkov sporu: „Newton už v útlej mladosti sformuloval princíp, podľa ktorého sa musí každý človek rozhodnúť buď nič nepublikovať, alebo publikovať, a potom vložiť všetky sily do boja o prvenstvo.