Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Space Shuttle: Vesmírna móda

.juraj Petrovič .veda .veda

Už počas STS-5, teda prvého netestovacieho letu Space Shuttle, bol plánovaný prvý výstup do otvoreného vesmíru. Joe Allen a William Lenoir mali vystúpiť do otvoreného vesmírneho priestoru, aby otestovali nové skafandre, ktoré boli vyvinuté pre Space Shuttle.

Space Shuttle: Vesmírna móda NASA 7. apríl 1983: Story Musgrave a Don Peterson v nákladovom priestore raketoplánu Challenger počas misie STS-6.

will Lenoir ale trpel nevoľnosťou, a tak sa výstup najprv o jeden deň odložil. Keď sa nakoniec začali astronauti súkať do skafandrov a testovať ich funkčnosť, zistili, že v Lenoirovom skafandri nefunguje správne kyslíkový regulátor a v Allenovom zas vôbec nefunguje recirkulačný ventilátor. Takže sa výstup nakoniec úplne zrušil. Test skafandra tak nakoniec zrealizoval až Story Musgrave na STS-6. Musgrave bol členom šiestej skupiny astronautov, ktorá prišla do NASA v roku 1967, a pôvodne trénoval ako člen záložnej posádky pre prvú posádku Skylabu. Musgrave sa významne podieľal na vývoji všetkých častí Space Shuttle, ktoré súviseli s výstupmi do voľného priestoru. Nešlo teda len o skafandre, ale aj o prestupovú komoru, systém zabezpečenia životných funkcií a manévrovaciu jednotku pre astronauta, ktorá umožňovala pohyb bez pripútania, nazvanú MMU (Manned Manouvering Unit – manévrovacia jednotka pre posádku).

dve prvenstvá

STS-6 nebol len prvý let s úspešným výstupom do otvoreného priestoru, bol aj prvým letom nového orbitera Challenger. Prípravy na štart neprebiehali úplne hladko – počas krátkeho pokusného zážihu motorov už na rampe sa zistil únik vodíka, ktorý sa nedarilo lokalizovať. Nakoniec sa našla prasklina v nízkotlakovom vodíkovom potrubí motora č. 1. Aj motor, ktorým ho nahradili, mal ale netesnosti, a tak až tretí motor fungoval bez problémov. Motory č. 2 a 3 mali tiež netesnosti, kvôli ktorým ich museli demontovať a opraviť. Štart sa preto posunul z plánovaného 20. januára 1983 až na 4. apríl 1983. 

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite