Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Od médií k moci

.michal Magušin .martin Mojžiš .témy .téma

Minulý pondelok sa predsedovia vládnych strán pokúsili preniesť zodpovednosť za koaličnú krízu na médiá. Ale ak niekto, okrem Fica a Danka, naozaj zohral v tejto kríze nejakú aktívnu úlohu, tak to boli ich mediálni poradcovia.

Od médií k moci Natália Ložeková / natalialozekova.sk

prihlúpla veta zo spoločného stanoviska Roberta Fica, Andreja Danka a Bélu Bugára znela takto: „Predsedovia vládnych strán vyjadrujú znepokojenie nad skutočnosťou, že médiá uverejňujú narastajúci počet nepravdivých a polopravdivých informácií s cieľom vytvárať za každú cenu napätie v spoločnosti a útočiť na stabilitu vlády.“ Ako keby to neboli práve oni, kto sa o odstúpení od koaličnej zmluvy alebo o odvolaní ministra informovali nie priamo, ale cez médiá. A v tom majú zrejme prsty, aspoň do istej miery, ich mediálni poradcovia.

Títo poradcovia zostávajú pred očami verejnosti takmer skrytí, ale ich vplyv nielen na mediálne výstupy, ale aj na celú politiku vládnych strán je dnes prekvapujúco veľký. A politika, v ktorej hlavný tón udáva marketing, je politikou bez reálneho obsahu. Je to úplná rezignácia na akékoľvek skutočné problémy a sústredenie sa len na technológiu moci a mediálny obraz.

michal Gučík

Ak sa počas koaličnej krízy stretne Béla Bugár s Andrejom Dankom u Michala Gučíka, svedčí to o veľmi silnom postavení tohto človeka v celej záležitosti. Michal Gučík je človekom v pozadí, s ktorým sa nikto netúži dostať do konfliktu. Je totiž verným vykonávateľom vôle svojho šéfa  – veľkopodnikateľa Ivana Kmotríka. Kto chce niečo riešiť s Kmotríkom, ide za Gučíkom. A z vplyvných politikov za ním chodili či chodia mnohí. Nedávno to priznali napríklad Boris Kollár, Béla Bugár, Pavol Frešo, Rudolf Schuster a ďalší.

„Poradcovia zostávajú pred očami verejnosti takmer skrytí, ale ich vplyv na mediálne výstupy a celú politiku vládnych strán je prekvapujúco veľký.“ 

Stručná Gučíkova genéza je príbehom mladého herca, ktorý nemal veľký talent, ale bol populárny, a po Novembri sa stal človekom reklamy a médií. Svoju rozsiahlu databázu kontaktov, ktorú získal vďaka popularite a žoviálnosti, výdatne využil v reklamnom biznise. Prišlo angažmá v reklamnej agentúre Roko a lukratívna zákazka s Rezešovými VSŽ, práca na volebnej kampani HZDS v roku 1998, vystúpenia v rôznych reláciách na obrazovkách. Jeho meno vyskočilo v súvislosti s niekoľkými biznismi a v roku 2010 mal byť zainteresovaný do volebnej kampane SNS. Následne sa stal šéfom Kmotríkovej TA3, čo odstránilo akékoľvek pochybnosti o prepojení tejto dvojice.

Michal Gučík s moderátorom Larrym Kingom pri oslavách 10. výročia TA3 v roku 2011. Gučík má v TA3 stále podstatné slovo.ProfimediaMichal Gučík s moderátorom Larrym Kingom pri oslavách 10. výročia TA3 v roku 2011. Gučík má v TA3 stále podstatné slovo.

Kmotríkov Gučík sa po devastácii Slotovej SNS rozhodol vojsť do národniarskych vôd opäť. Tentoraz pripravoval na hviezdnu politickú kariéru Andreja Danka. Veľkorysý priestor pre SNS v TA3 svedčí o tom, že Gučík a jeho mecenáš na Danka skutočne stavili. Aj v novinárskej obci sa dlhšie vedelo o tom, že šéfa národniarov koučuje práve Gučík. 

Gučík je veľmi vplyvný. Gučíkovi volajú top politici, keď sa im nepáči, čo niektoré médiá o nich uverejnili. Vie zasiahnuť. Na Gučíka sa údajne obracajú, keď potrebujú reportáž v TA3 o ich projekte či téme.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite