samozrejme, na zámku vo Valticiach Mária Terézia nikdy nerodila. A zrejme tam nikdy nerodila ani Anna Mária, manželka kniežaťa Jozefa Václava, ktorý v tom čase stál na čele rodu Liechtenstein a spravoval tak aj valtické panstvo. Tamojší kniežací pár navyše nemal na deti šťastie: narodili sa im traja synovia a dve dcéry, a všetci ešte v detstve pomreli.
Svoju prvú dcéru porodila Mária Terézia na zámku Schönbrunn. V tom čase ešte netušila, že sa onedlho stane kráľovnou a neskôr aj cisárovnou. Chcela byť iba matkou, najmä matkou synov, ktorí zaručia pokračovanie habsbursko-lotrinského rodu. Ale aj z dcéry bola v paláci radosť. Cisár Karol VI., si malú vnučku obľúbil a zvykol jej vravieť Liesl. No Liesl o tri roky zomrela.
Boris Németh
O skutočnú Liesl, ani o zámok vo Valticiach a ani o vzťahy Liechtensteinov k Márii Terézii však teraz nejde. A nejde ani o historickú presnosť. Tie skvostné priestory totiž slúžia ako kulisy, ktoré majú pripomínať cisárske sídla. Sme na nakrúcaní dvojdielneho filmu Mária Terézia, ktorý s rozpočtom 6 miliónov eur vzniká ako koprodukcia štyroch krajín: Rakúska, Maďarska, Česka a Slovenska. Ak všetko pôjde tak, ako má, výpravný film uvidíme už na Vianoce. Niektoré scény sa nakrúcali na zámku v Kroměříži, iné v Prahe, korunovácia sa bude nakrúcať v Bratislave, priamo v Dóme sv. Martina. No vráťme sa do Valtíc.
„O skutočnú Liesl, ani o zámok vo Valticiach a ani o vzťahy Liechtensteinov k Márii Terézii však teraz nejde.“
Po nádvoriach zámku sa potĺkajú dvorania, postávajú v tieni, fajčia cigarety alebo len tak posedávajú a čakajú, kým ich niekto nevyzve, aby šli konečne na scénu. Všade je veľa techniky, káblov, svetiel, tienidiel. Jedna z hál sa zmenila na obrovský šatník s množstvom odevov pre komparz, s parochňami, sponami či škatuľami plnými starých topánok.
Boris Németh
Miestnosť vedľa spálne, v ktorej sa odohráva scéna pôrodu, je ešte preplnenejšia. Okrem štábu sa tam teraz krčia aj novinári. Baroková stropná maľba zobrazujúca alegorickú oslavu umenia a vedy nápadne kontrastuje s filmárskou technikou a obrazovkami, pred ktorými sedí pokojný muž s ošúchanou šiltovkou na hlave: režisér Robert Dornhelm.
Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.