Nobelovu cenu za fyziku získali Manabe, Hasselmann a Parisi

.tasr .svet

Vedci Sjukuro Manabe, Klaus Hasselmann a Giorgio Parisi získali Nobelovu cenu za fyziku za „prelomové príspevky k pochopeniu zložitých fyzikálnych systémov“​.

Nobelovu cenu za fyziku získali Manabe, Hasselmann a Parisi SITA/Pontus Lundahl/TT via AP

nobelovu cenu za fyziku za rok 2021 získali vedci Sjukuro Manabe, Klaus Hasselmann a Giorgio Parisi za „prelomové príspevky k pochopeniu zložitých fyzikálnych systémov“. Oznámil to v utorok výbor švédskej Kráľovskej akadémie vied.

Americko-japonský vedec Manabe z Princetonskej univerzity a Nemec Hasselmann z Meteorologického inštitútu Maxa Plancka v Hamburgu boli ocenení za „fyzikálny model zemskej klímy, ktorý kvantifikuje variabilnosť a spoľahlivo predvída globálne otepľovanie“.

Druhá polovica sumy 10 miliónov švédskych korún (približne milión eur), ktorá je spojená s ocenením, poputuje Talianovi Parisimu z rímskej Univerzity Sapienza za „objav súhry neusporiadanosti a fluktuácií vo fyzikálnych systémoch od atómov až po planetárnu úroveň“.

Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ a fotografií zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona.