Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Rozpočet pre zdravotníctvo je ako Schrödingerova mačka – živý a mŕtvy

.peter Pažitný .spoločnosť .spoločnosť

Prečo je platba štátu za svojich poistencov pri tvorbe rozpočtu taká dôležitá? Kvôli dlhodobej finančnej udržateľnosti verejného zdravotného poistenia. Zdravotníctvo je totiž dlhodobo podfinancované a podľa samotného ministerstva zdravotníctva mu chýba 650 miliónov eur ročne.

Rozpočet pre zdravotníctvo je ako Schrödingerova mačka – živý a mŕtvy MARTIN BAUMANN/TASR 14. október 2022 Bratislava: Igor Matovič v odraze obrazovky počas tlačovej konferencie po tom, čo vláda schválila návrh štátneho rozpočtu.

platba štátu je tak jediný kanál financovania, pomocou ktorého môže vláda „pumpovať“ verejné zdroje do zdravotníctva. Teda pokiaľ by nechcela zdvihnúť sadzbu zdravotného poistenia, čo sa už 30 rokov nestalo a zrejme sa tak rýchlo ani nestane.

platba štátu sa, žiaľ, nemení

Súčasná vláda si za jednu zo svojich priorít určila oblasť zdravotníctva. Žiaľ, nenasvedčujú tomu ani kroky v oblasti ľudských zdrojov, a ani kroky v tvorbe hrubého fixného kapitálu. A nenasvedčuje tomu ani navrhovaný budúcoročný rozpočet pre zdravotníctvo. 

Príjmy verejného zdravotného poistenia sa očakávajú na úrovni 6,1 miliardy eur, pričom štát za svojich poistencov plánuje zaplatiť 1,1 miliardy eur. To je presne rovnaká suma ako tento rok, pričom už pri koncipovaní tohtoročného rozpočtu som poukazoval na to, že zdravotníctvu chýba približne 500 miliónov eur a že jediný spôsob, ako ho dofinancovať, je zdvihnúť platbu štátu na 1,6 miliardy eur, teda úroveň ako „za Zajaca“, čiže na 4 % z priemernej mzdy.

živý a mŕtvy rozpočet

Tvorba rozpočtu pre rok 2023 je ako Schrödingerova mačka z roku 1935. Podľa Schrödingerovho myšlienkového experimentu môže byť mačka v krabici živá a mŕtva zároveň. Presne ako štátny rozpočet pre zdravotníctvo. Rezort financií síce „vyčlenil“ ešte dodatočných 340 miliónov, ktoré by mali byť využité na zvýšenie platby za poistencov štátu pre zdravotníctvo, avšak reálne si ich ponechal „u seba“ v Kapitole. Takže 340 miliónov pre zdravotníctvo tam je a zároveň nie je.

A táto nejednoznačnosť je problém, lebo z celkového počtu poistencov až 57 % sú poistenci štátu (deti, dôchodcovia, ženy na materskej a pod.), avšak štát za nich chce zaplatiť iba 18 % peňazí. A keďže platba štátu sa dlhodobo znižuje z 1,35 miliardy eur (2016) na 1,1 miliardy eur (2023), tak podiel platby štátu postupne klesá z 32 % na 18 % (!), pričom podiel poistencov štátu zostáva stále na rovnakej úrovni.

česko presne opačne

Česká vláda práve platbu za poistencov štátu za posledné dve roky dramaticky navýšila. Pre rok 2022 platí, že kým vláda na Slovensku platí 30 eur na jedného poistenca štátu, tak v Česku je to za celý rok v priemere 72 eur. V roku 2020 bola v Čechách sadzba na úrovni približne 44 eur za jedného štátneho poistenca. A teraz to zásadné, podiel platby štátu sa v posledných rokoch v ČR zvýšil z 25 % (2016) na 34 % (2022) a od roku 2024 ide Česko zavádzať automatickú valorizáciu platieb za poistencov štátu. Teda presne to, čo sme tu mali zavedené reformou Rudolfa Zajaca.

Autor je ekonóm, prednáša na FM VŠE v Prahe.

Ak si predplatíte tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite