detroit bol koncom 19. storočia 80-tisícové mesto so závodmi na spracovanie prírodných materiálov, napríklad železnej rudy. Autá dostal do vienka od Henryho Forda, ktorý tu založil svoju automobilku, niekoľkokrát skrachoval, ale napokon uspel – a stal sa nielen magnátom, ale aj hýbateľom pokroku.
Vybudoval závody s víziou, kde ľudí slušne platil a sociálne zabezpečil, podporoval ich v sporení, zveľaďovaní bývania a sociálnej mobilite – kto začal u Forda, neraz si polepšil a posunul sa do strednej triedy. No aj robotníci pri páse uňho zarábali dosť. V Detroite, samozrejme, nepôsobil iba Ford, boli tam aj iné automobilky, najväčšie General Motors a Chrysler. Zažili dobré i horšie momenty, veľká hospodárska kríza v 30. rokoch s nimi všetkými zamávala, no potom ich opäť oživila druhá svetová vojna, konkrétne zákazky pre armádu.
Tzv. veľká trojka General Motors, Ford a Chrysler, mala boom. Džoby v automobilkách boli vyhľadávané, či už šlo o tie za pásom, alebo za kancelárskym stolom. A tak v 50. rokoch dosiahol Detroit 1, 85 milióna obyvateľov. Viac ich už nikdy nemal mať.
Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.