ako sa Slovensko stalo automobilovou veľmocou?
Pavol Prepiak: Po 1989 a hlavne po rozdelení Československa sa hľadala konverzia bývalého výrobného podniku zbraňových systémov a spolu s tým sme mali v Bratislave nie veľmi úspešné Bratislavské automobilové závody. Na začiatku deväťdesiatych rokov prišlo k dobrým zhodám náhod a v Bratislavských automobilových závodoch sa umiestnila značka Volkswagen. Na začiatku to boli skladania modelov, ktoré boli veľmi okrajové, niektoré luxusne vybavené veci.
je zaujímavé, že luxusne vybavené značky sa začali vyrábať v postsocialistickej krajine, ktorá s tým mala nulové skúsenosti.
PP: Rovnaká výroba unikátnych modelov by v Nemecku bola niekoľkonásobne drahšia. Vďaka šikovnosti ľudí a otestovaniu ľudí, ktorým dali poskladať doslova pár stoviek áut sa postupne začali rozvíjať investície v sektore. To bol ďalší impulz pre ostatné automobilky, ktoré postupne začali pribúdať po Slovensku. Druhou v poradí bola spoločnosť PSA Peugeot Citroën. Krátko na to sa pozeral po Slovensku koncern Hyundai Kia. Takýmto spôsobom prišla do Žiliny tretia investícia. Pred pár rokmi sme dostali zase možnosť výrobcu mimo EÚ. Výrobný závod koncernu Land Rover prišiel do Nitry.
prečo si všetci títo výrobcovia vybrali práve Slovensko?
PP: Spomenul by som veľmi dobrý začiatok. Následne každá automobilka prichádzala s trošku inou filozofiou.
Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.