Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Elektrorevolúcia

.ján Košturiak .spoločnosť .nový svet

Elektrobicykle prinášajú revolúciu. Predá sa ich ročne až štyridsať miliónov a v roku 2025 by mali tvoriť svetový biznis v objeme 38 miliárd dolárov.

Elektrorevolúcia Boris Németh

pri elektrobicykli, ktorý sa nazýva aj Pedelec (Pedal Electric Cycles), sa najčastejšie využívajú dva princípy – so snímačom otáčok, kde sa motor zapne naplno, keď sa začne točiť pedálmi a s tlakovým snímačom, kde je asistencia elektromotora závislá od sily, ktorou sa jazdec opiera do pedálov. 

Ovládacou jednotkou na riadidlách sa prepína stupeň asistencie motora od 25 percent až k 340 percentám pomoci. Asistencia sa bežne preruší pri dosiahnutí rýchlosti 25 kilometrov za hodinu, rýchlejšie systémy majú rýchlosť až 45 km/hod. Pohon bicykla býva umiestnený vpredu, vzadu alebo v strede (vhodné hlavne pre horské bicykle).

Prvý dojem pri jazde na elektrobicykli je ako na normálnom bicykli so silným vetrom v chrbte. Podpora je výborná pri prudkom stúpaní a dosahuje sa približne dvojnásobná priemerná rýchlosť ako pri bicykli. Hlavnou nevýhodou je hmotnosť, ktorá je približne o sedem kilogramov vyššia ako bicykle. Postupne sa však váha znižuje novými konštrukčnými materiálmi a optimalizáciou motorov a batérií.

„Uber presúva do Európy svoju službu Jump na zdieľanie elektrobicyklov a elektroskútrov.“

Dojazd závisí od stupňa asistencie motora, hmotnosti jazdca a terénu a pohybuje sa medzi 50 až  100 kilometrov. Nové trendy v elektrobicykloch sú podobné ako v automobiloch – silné kotúčové brzdy, ABS, znižovanie hmotnosti (karbón, 3D tlač), automatická prevodovka, asistent držania stopy, spolupráca s mobilom, nové druhy pohonov (vodík, palivové články), digitalizácia s možnosťou súťaženia na diaľku, prepínanie asistencie podľa tepu cyklistu a náročnosti terénu a podobne.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite