Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Kniha je ucelený obraz, hovorí riaditeľ najväčšieho kníhkupectva na Slovensku

.ján Košturiak .peter Bálik .spoločnosť .nový svet

Michal Meško je technologický nadšenec, no občas mu z budúcnosti behá mráz po chrbte. Riaditeľ Martinusu bol hosťom podujatia Brain&Breakfast v .klube pod lampou

Kniha je ucelený obraz, hovorí riaditeľ najväčšieho kníhkupectva na Slovensku BORIS NÉMETH

navštevuješ akcie Singularity univerzity a píšeš zaujímavé blogy o exponenciálnych technológiách a zmenách, ktoré prichádzajú. Mnohí ľudia majú z týchto zmien strach, že roboti ľuďom zoberú prácu a ovládne nás umelá inteligencia. Ako to vnímaš ty?

Tieto technológie majú na nás dopad už dnes a ich dopad bude ešte väčší. Nebude sa to týkať len lepších mobilov alebo počítačov, pôjde o biotechnológie, nanotechnológie, umelú inteligenciu či robotiku. Tempo, ktorým sa tie zmeny budú diať, sa nenápadne zrýchľuje a bude sa zrýchľovať čoraz viac. Je to najväčšia výzva, ktorej budeme v najbližších rokoch čeliť. Musíme to zvládnuť tak, aby sme dokázali z toho vyťažiť čo najviac a zároveň aby sme zostali ľuďmi. 

máme mať strach?

Sám neviem. Som technologický nadšenec, tieto témy ma veľmi zaujímajú a už sa neviem dočkať mnohých vecí, ktoré prichádzajú. Keď sa však zamyslím nad možnými dôsledkami, priznám sa, že mi niekedy aj behá mráz po chrbte. Nie som ten, ktorý hovorí, že všetko, čo je technologické, je len dobré. Ak sa tie veci podaria, môžu byť fenomenálnym posunom pre ľudstvo, no ako to býva, kde je možný veľký zisk, je tu aj veľké riziko. Verím, že to spolu dokážeme zvládnuť, aby to bolo pre ľudstvo výrazne pozitívne.

pripravuješ nejako seba, svoje deti a spolupracovníkov na nový svet? Čo by mali rodičia, učitelia a podnikatelia učiť svoje deti a spolupracovníkov? Aké talenty a vlastnosti budú v budúcnosti podľa teba kľúčové?

Doba, do ktorej kráčame, múdre hlavy označili dobou štyroch „C“ – creativity (kreativita), critical thinking (kritické myslenie), collaboriation (spolupráca) a curiosity (zvedavosť). Čas, keď deti boli desaťmegabajtové harddisky, ktoré si museli zapamätať všetky informácie, je preč. Počítače to za nás urobia nekonečnekrát lepšie. Byť zvedavý, vedieť, na čo technológie použiť a pýtať sa správne otázky, vedieť vyhodnocovať informácie popri tom, ako sa bude doba zrýchľovať, bude čoraz podstatnejšie. Budem sa snažiť učiť svoje deti pýtať sa správne otázky, lebo vtedy je najväčšia šanca, že dostanú správnu odpoveď.

martinus vznikol ako kníhkupectvo bratov Santusovcov v Martine. Ako študent si naprogramoval predaj kníh cez internet a prepojil si svoj život s Martinusom. Akou firmou bude Martinus za 20 rokov? 

Aj keby v tej otázke bolo, aké to bude o desať rokov, ani vtedy na ňu neviem odpovedať. Pred dvadsiatimi rokmi sme nemali internetový obchod. Vtedy sme netušili, kam sa to posunie. Želal by som si, aby tu boli stále knihy, pretože ich stále považuje za unikátny nástroj a kultúrny artefakt, pri ktorom sa ľudia vedia zastaviť a prijať informácie inak ako cez krátke tweety. Kniha je ucelený odkaz. Nečítame ju tak, že si prečítame názov a vytvoríme si svoj názor, pretože dnes tak čítame aj novinové články. Kniha je zároveň najsilnejším spôsobom aktívneho trávenia voľného času pre hlavu. Keď niečo čítam, musím si to stále predstavovať. Aj film môže byť skvele urobený, môže mať nápaditú dejovú líniu a skvelú myšlienku, ale nepodnecuje fantáziu tak ako kniha. Tú čítam a stávam sa aktívnym účastníkom príbehu. Harry Potter v mojej hlavne bude vyzerať inak ako v tvojej. To je na tom krásne. Knihy rozvíjajú predstavivosť  a kreativitu. Preto si myslím, že vychovávať z detí čitateľov je jeden z najväčších darov, ktoré im môžeme dať. Ak to bude platiť aj o dvadsať rokov, tak by som si želal, aby aj Martinus pomáhal napĺňať túto výzvu. 

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite