Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Podľa Andreja Danka nemôže prezident vymenovať Janu Laššákovú aj Mojmíra Mamojku naraz za ústavných sudcov. Informovala o tom agentúra SITA. 

Neznechuťme deťom históriu

.anton Vydra .spoločnosť .školstvo

Na stôl najskôr položí dve kôpky kníh. Prvá je vysoká, druhá nízka. Prvú tvoria rôzne české učebnice, druhú všetky slovenské. Dejepis učí 25 rokov, no dnes už bez učebníc. Vladimíra Porgesová.

Neznechuťme deťom históriu Anton Vydra Vladimíra Porgesová pracuje ako učiteľka na osemročnom gymnáziu na Metodovej v Bratislave.

v akom stave sú naše učebnice dejepisu pre základné školy a osemročné gymnáziá?

V prvom rade sú naše učebnice také, že nepomôžu ani učiteľovi, ani žiakom. Druhá vec je, že na rozdiel od možností v Českej republike máme len chabú ponuku. V Česku máte pre každý ročník na výber prinajmenšom štyri alebo päť rôznych učebníc. Navyše ku každej z nich dostanete aj metodickú príručku pre učiteľa, čo pri tých našich úplne chýba.

to je s nimi až také zlé?

Keď sa spúšťala mikolajovská reforma, opakovane sa tvrdilo, že naše deti nemajú zručnosti. A tou „reformou“ sa dosiahlo to, že už nebudú mať ani vedomosti. Ak to preženiem, tak celá reforma bola latentnou genocídou národa. Učebnica môže byť hocijaká, ale to, čo k nej potrebujete, je pracovný zošit alebo nejaký iný typ textu, pri ktorom môžete pracovať s termínmi, prameňmi alebo udalosťami. Jednoducho, aj tieto veci si treba nejako natrénovať.

a prečo také pracovné zošity nemáme?

Neviem, možno tí autori nikdy neučili.

lenže vravíte, že pri tých českých učebniciach pracovné zošity sú. Stačilo sa inšpirovať.

Každá česká učebnica má jednak metodickú príručku pre učiteľa a takisto pracovný zošit. A navyše majú ešte výborne zvládnutú prácu s prameňmi, prejavmi či vyhláseniami politikov.

v slovenských učebniciach to tak nie je?

Sú tam aj pramene, ale sú rozhodené úplne nesystematicky, raz tu, inokedy tam. Dieťa nedokáže rozlíšiť, čo je prameň a čo jeho výklad.

nemáte potom problém s tým, keď ste sa rozhodli tie učebnice nepoužívať?

My ich nemusíme používať. Je však zlé, že deti potom získavajú informácie len z počutia. Keď im dáte náhle do rúk text, aby sa ho pokúsili interpretovať alebo rozobrať, majú s tým veľké problémy. V západných krajinách je práca s textom bežná prax.

a tá prebieha ako?

Jednotlivé texty musia najprv rozobrať a potom pospájať tak, aby určili, aký je medzi nimi vzťah. A z toho majú vyvodiť nejakú historickú súvislosť. Táto zručnosť práce s dejinami bude našim žiakom fatálne chýbať. Naprávame to tým, že si svojpomocne prekladáme všemožné texty.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

.diskusia
.neprehliadnite