.spoločnosť
.týždeň

Môžem ja niečo zmeniť?

.daniel Bútora .spoločnosť

Školy často majú problém splniť všetky akademické očakávania vzdelávacích systémov; preto mnohí rodičia radi doplácajú za doučovanie. A smerom dovnútra majú niekedy školy problém presvedčiť žiakov, že to, čomu sa spoločne venujú, má pre žiakov zmysel a úžitok. Po týchto dvoch témach v minulých číslach sa tentoraz pozrieme na to, čo by mohli pre školy urobiť ľudia, ktorí si tieto a ďalšie nedostatky uvedomujú, no cítia, že nemajú nič, čím by to mohli pomôcť zmeniť.

.týždeň

Doučovanie za miliardu

.martina Kubánová .spoločnosť

Diskusia o vzdelávaní sa netýka iba toho, čo sa deje v škole, ale aj toho, čo sa deje mimo školy – možno práve preto, že v škole sa to nedeje v dostatočnej miere. Reč je o doučovaní.

.týždeň

Pedagogika videná očami biológie

.ladislav Kováč .spoločnosť

V našej diskusii o školstve tentoraz pokračujeme pohľadom profesora Ladislava Kováča, človeka, ktorý v sebe spája dve skúsenosti: dlhoročnú skúsenosť biológa a akademického pracovníka s kratšou, ale intenzívnou skúsenosťou prvého ministra školstva po novembri 1989.

.týždeň

Reforma školstva – pohľad z riaditeľne

.martin Kríž .spoločnosť

Sériu kritických pohľadov na reformu školstva zakončujeme rozhovorom s dvoma riaditeľkami škôl. Zhodujú sa, že hlavnou slabinou reformy je nedostatočná podpora škôl pri jej zavádzaní. Nepanuje však zhoda, či má štát zmeny iba umožniť, alebo aj riadiť.

.týždeň

Spoločná škola

.martin Bodis .spoločnosť

Reformou školstva sa označuje zmena, ktorá nastala účinnosťou nového „školského zákona“. Málokto o nej hovorí v dobrom. Kritika je silná, ale aj neprehľadná. V minulom čísle sme predstavili kritiku reformy „sprava“, v tomto prinášame kritiku „zľava“. O týždeň sa pokúsime priniesť porovnanie dvoch odlišných názorov z praxe – od riaditeľov škôl.

.týždeň

Verejnosť proti školstvu

.jaroslav Varchola .spoločnosť

Moji rodičia sú učitelia, moji starí rodičia boli učitelia, jedna moja teta i jeden môj ujo sú učitelia. Sme jasná učiteľská rodina. A viacmenej som sa učiteľom stal aj ja, ale takým zvláštnym. Stal som sa dobrovoľným príležitostným učiteľom.

.týždeň

Reforma či perestrojka?

.martin Kríž .spoločnosť

Reformou školstva sa označuje zmena, ktorá nastala účinnosťou nového „školského zákona“. Málokto o nej hovorí v dobrom. Kritika je silná, ale aj neprehľadná. V dnešnom čísle predstavíme kritiku reformy „sprava“, v ďalšom čísle kritiku „zľava“ a o dva týždne sa pokúsime priniesť porovnanie dvoch odlišných názorov z praxe ‒ od riaditeľov škôl.

.týždeň

Dlhý blog o školstve

.ján Šefránek .spoločnosť

Načo to hovoríš druhýkrát?” - takto sformuloval môj vnuk Miško vo veku necelých troch rokov jednu z jeho zásad racionálnej komunkácie. Napriek tomu budem opakovať, čo už viacerí povedali veľakrát, veď slovenská debata o školstve a vzdelaní často odbieha mimo racionality.

.týždeň

Spolovice prázdny pohár

.daniel Bútora .spoločnosť

Rok 2012 bol rokom, v ktorom sa učitelia a školy pripomenuli verejnosti, a verejnosť si tento učiteľský hlas všimla. To je asi najdôležitejšia správa o školstve za minulý rok. Za pozornosť však toho stojí viac: školské novely, ktoré menia pravidlá prijímania na gymnáziá a stredné školy, ale aj pravidlá hry medzi zriaďovateľmi verejných stredných škôl na jednej strane a cirkevných a súkromných škôl na strane druhej. Dôležité sú aj nové iniciatívy, ktoré sa v školstve dejú, to, že do školstva priamo, ale aj nepriamo vstupujú ľudia z mimoškolských prostredí.

.týždeň

Planéta testov a garancií

.martin Mojžiš .spoločnosť

Asi máločo potešilo učiteľov krátko pred Vianocami viac ako dobrá správa od ministra Čaploviča, že peniaze vo výške viac ako 10 miliónov eur v rezorte ešte predsa len sú. Zlá správa je, že peniaze nie sú pre učiteľov, ale pre firmy, predávajúce mimoriadne predražený a nekvalitný produkt.