Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Facebook dokázal zarobiť aj na svojich najväčších chybách. Niektoré robí dodnes

.martin Hodás .spoločnosť .téma

Keď sa snažíte obslúžiť viac ako tri miliardy používateľov, zákonite po ceste párkrát zakopnete. V prípade Facebooku bolo týchto zakopnutí neúrekom. Niekedy oplakávali eurá slovenskí marketéri, inokedy prichádzali o doláre americkí účtovníci, no v istých momentoch prišlo i na cenu najvyššiu...

Facebook dokázal zarobiť aj na svojich najväčších chybách. Niektoré robí dodnes CHIP SOMODEVILLA/GETTY IMAGES 10. apríl 2018 Washington, USA: Generálny riaditeľ spoločnosti Facebook Mark Zuckerberg pred vypočúvaním v americkom Senáte v kauze zneužitých súkromných informácií spoločnosťou Cambridge Analytica.

sociálna sieť Facebook bola z kontroverzie doslova zrodená. Jej zakladateľa Marka Zuckerberga takmer vyhodili z univerzity, keď sa zahrával s dátami o spolužiakoch. Facebook vznikol až krátko nato a hoci spočiatku ani nevedel, akým biznis modelom sa ho podarí uživiť, dnes miliardové zisky každoročne prehadzuje vidlami. A to aj napriek tomu, že obrovských chýb s medzinárodným dosahom sa dopúšťa pravidelne. Z jeho 20-ročnej histórie vyberáme tie najvýznamnejšie – zo sveta i z domova.

trumpova kampaň a Cambridge Analytica 

Dodnes azda najznámejšou globálnou kauzou Facebooku je škandál okolo britskej analytickej spoločnosti Cambridge Analytica z roku 2018. Bývalý zamestnanec spoločnosti Christopher Wylie vyzradil praktiky firmy vrátane toho, že sa nelegitímnym spôsobom dostala k citlivým dátam o zhruba 87 miliónoch používateľov sociálnej siete.

Facebooková aplikácia This Is Your Digital Life vyvinutá výskumníkom Aleksandrom Koganom a jeho firmou Global Science Research (GSR) zbierala citlivé informácie o používateľoch. Tí ich odovzdávali dobrovoľne na vedecké účely.

Avšak GSR tieto dáta nelegálne predal spoločnosti Cambridge Analytica, ktorá sa zaoberala psychologickým cielením kampaní. Získané dáta boli nakoniec zneužité vo volebnej kampani v roku 2016, keď pomohli Donaldovi Trumpovi stať sa prezidentom Spojených štátov. 

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite