Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Juraj Hromkovič: Povinná maturita z matematiky je zdravá vec

.martin Mojžiš .rozhovory .téma

Je profesorom informatiky na ETH v Zürichu, už dlhé roky sa pritom intenzívne venuje vyučovaniu informatiky a matematiky na základných a stredných školách. Myšlienku povinnej dvojúrovňovej maturity z matematiky považuje za skvelý nápad. Juraj Hromkovič.

Juraj Hromkovič: Povinná maturita z matematiky je zdravá vec BORIS NÉMETH

školské zákony schválené minulý mesiac parlamentom sa maturít priamo netýkajú, povinná dvojúrovňová maturita z matematiky je však jedným z najčastejšie diskutovaných zámerov postupne zavádzaných zmien v školstve. Aký je tvoj názor na tento zámer?

Ja si v prvom rade myslím, že zrušenie matematiky ako povinného maturitného predmetu bolo v podstate populistické rozhodnutie. Na celom svete to ide momentálne skôr opačným smerom.

Matematika sa chápe ako kľúčový komponent vzdelania. Prečo chodia deti do školy? Preto, aby sme ich podporili v ich raste, aby sa naučili rozmýšľať. Matematika je nástroj na popisovanie sveta, a teda aj na jeho štúdium. Neexistuje dnes odbor, ktorý nepotrebuje matematické vedomosti a schopnosť používať matematiku ako výskumný nástroj. To znamená, že matematika sa stáva vo vzdelávaní, výskume a vývoji – aj vďaka informatike a automatizácii – kľúčovou technológiou.

s tým súhlasím, ale ak sa štylizujem do polohy diablovho advokáta, tak z toho ešte nevyplýva, že maturita z matematiky by mala byť povinná.

Aké boli dôvody stiahnuť matematiku z centrálnej pozície povinnej maturity? Samozrejme, potešili sme tým rodičov detí, ktoré majú problémy s matematikou. Čo patrí do toho trendu, ktorý k nám prišiel s oneskorením niekoľkých desiatok rokov cez západnú Európu z USA. A tým trendom je, že nesmieme trápiť deti. Lenže to je prechod z jedného extrému do druhého. Deťom môžeme najviac ublížiť v ich raste dvoma extrémnymi spôsobmi. Jeden spôsob je, že ich tlačíme do niečoho, čo nemôžu zvládnuť. Druhý spôsob je, že ich šetríme až tak, že sa nenaučia prekonať žiadnu prekážku. V oboch prípadoch zaostanú vo svojom vývoji hlboko za svojimi možnosťami. Umenie dobrej výuky je nájsť kompromis medzi týmito dvoma extrémami.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite