Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Ukončí Fit for 55 éru spaľovacích motorov?

.sponzorované .promotion .promotion

Čo je program Európskej únie s názvom Fit for 55 a ako ovplyvní naše životy? V diskusii .viac slobody Šimona Jeseňáka sme sa o tom rozprávali s Radoslavom Jonášom zo Združenia pre výrobu a využitie biopalív, Richardom Kvasňovským zo Slovenského plynárenského a naftového zväzu a Radovanom Ďuranom z INESS.

Ukončí Fit for 55 éru spaľovacích motorov? FOTO FREEPIK Snahy o zníženie emisií o 55 % znamenajú zásadné zmeny nielen v spotrebe, ale aj vo výrobe energií.

čo je to program Fit for 55?

RJ: Je to súbor opatrení Európskej únie, ktorými chce dosiahnuť nižšie emisie skleníkových plynov. Číslo päťdesiatpäť znamená ambíciu dosiahnuť zníženie emisii v sektore hospodárskych činností o päťdesiatpäť percent do roku 2030. Na to sa musia urobiť opatrenia v oblasti daní, dopravy, výroby elektrickej energie a tepla, priemyslu a v ďalších oblastiach.

ako sme sa dostali k číslu päťdesiatpäť?

RK: Je to výsledok hlasovania v Európskom parlamente, diskusie v rámci Európskej rady a návrhu Európskej komisie. Tento trialóg nakoniec dospel k tomuto číslu. Celá Európska únia by sa mala dopracovať k zníženiu. Čo sa týka Slovenska, tak máme sektory, kde sa darí znižovať emisie smerom k tomu, aby sa ciele dosiahli, ale máme sektory, kde je to naozaj problém. 

jedna krajina môže produkovať viac a iná menej?

RĎ: Musí to tak byť, pretože Poľsko by to v živote nesplnilo. Zo sedemdesiatich percent je závislé od uhlia. Nemci ho tiež majú problém nahradiť. Potom sú krajiny ako Švédsko, Dánsko a Francúzsko, ktoré sú v tom veľmi ďaleko. 

koľko to bude stáť?

RJ: Presne to ešte nikto nevyčíslil. Oceliarsky priemysel je závislý od uhlia. Používa ho ako zdroj tepla a aj do chemického procesu. Existujú alternatívne spôsoby, ako túto technológiu nahradiť – vodík alebo elektrická energia. Kde však vodík vyrobiť a najmä za koľko, ak má byť zelený? To platí aj o elektrickej energii. 

RK: To, koľko nás to bude stáť, je jedna z výhrad členských štátov Európskej únie. Výhrady smerujú k tomu, že nie sú k dispozícii žiadne významné dopadové ani sektorové štúdie.

prípustné sú iba obnoviteľné zdroje?

RĎ: Náš európsky cieľ je uhlíková neutralita. Parížska zmluva a dohoda o Greendeale znamená radikálnu zmenu v energetike, v spôsobe a výdavkoch hospodárstva a vo výdavkoch domácností. Fit for 55 je budíček, pretože zisťujeme, čo to znamená a koľko to bude stáť. Nemci a Francúzi určujú noty budúcnosti energetiky v Európe. Cieľom bude postaviť veterné turbíny a solárne panely, aby sme vedeli skoro v každom okamihu zabezpečiť dostatok energie. Prekopeme celý priemysel, aby bol elektrifikovaný. Minieme viac elektriny, ako míňame teraz. 

RJ: Rozhodovať o tom, čo sa bude diať, budú aj národní politici, na ktorých budú tlačiť ochranárske a nátlakové skupiny vnútri štátu. Treba brať do úvahy aj takéto vplyvy. 

Radoslav Jonáš: „Technologická a ekonomická realita donúti štáty voliť viacero ciest.“

RK: Od roku 2035 sa musí v nových projektoch používať sto percent zelených alebo obnoviteľných plynov. Nie zemný plyn, ale syntetický metán, biometán alebo bioplyn. 

RĎ: Európska únia definuje, čo bude prijateľný zdroj a čo nie. Bankám podľa toho nastavuje kritériá, ktoré projekty považuje za prijateľné a emisne akceptovateľné a ktoré nie. 

je projekt Fit for 55 záväzný a sankcionovateľný?

RĎ: Uvidíme, napríklad Nemci súčasné ciele nedodržujú, musia dokupovať povolenky od iných krajín.

RK: Sú národné ciele pre podiel výroby elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Vychádzajú z integrovaných klimatických a energetických plánov. 

RJ: Dôležitá je predikovateľnosť a stabilita európskeho legislatívneho rámca. Do tohto komplexu vstupuje zodpovednosť firiem, ktoré investujú prostriedky do fabrík, ktoré vyrábajú elektrickú, zelenú elektrickú, jadrovú energiu alebo biopalivá. Dnes v sektore dopravy vyše deväťdesiat percent znižovania emisií skleníkových plynov zabezpečujú biopalivá. 

pri zachovaní používania spaľovacích motorov?

RJ: Áno. Spaľovacie motory navrhuje Európska komisia vylúčiť z uvádzania na trh od roku 2035. Zabúdame na to, že v spaľovacom motore vieme využiť biopalivá aj biometán. Fit for 55 zároveň nakazuje štátom, aby do roku 2030 využívali v doprave 2,6 percenta obnoviteľných palív nebiologického pôvodu, ktoré sa však dajú použiť len v spaľovacom motore. Ako keby pravá ruka nevedela, čo robí ľavá. 

sú ciele Fit for 55 kompatibilné s tým, aby všetky autá časom prešli na vodíkový alebo elektrický pohon? Zaplatí daňový poplatník tento proces vyššími  daňami a poplatkami? 

RĎ: Európska komisia chce, aby si od roku 2026 emisné povolenky kupovali všetci, ktorí používajú plyn na kúrenie a benzín v autách. Za domácnosti to budú robiť sprostredkovatelia palív, čím sa zdvihne cena plynu. Európska komisia chce dať kvóty na množstvo emisií z dopravy, ktoré sa budú každý rok znižovať. Chce tým zabezpečiť, že v roku 2035 budú nové autá iba elektromobily. Benzín a nafta budú strašne drahé, kým ceny elektromobilov pôjdu výrazne dole.

bude si môcť spotrebiteľ vôbec kúpiť auto so spaľovacím motorom na území Európskej únie? 

RK: Bude si ich môcť kúpiť, ale iba ojazdené. Nové už nie, ak sa schváli návrh Európskej komisie. 

ako reaguje zvyšok sveta? Bude Európska únia v tejto iniciatíve osamotená?

RĎ: Krajiny ako Čína a India sú o tom schopné uvažovať, ale ich ciele uhlíkovej neutrality sú výrazne neskoršie. Čínu do toho tlačí problém so životným prostredím a s ovzduším, preto je tam uvedených na trh najviac elektromobilov. Amerika ide pomalšie ako Európa. My sústredíme všetko úsilie, aby sme boli uhlíkovo neutrálni ako prví, ale efekty oteplenia môžu byť citeľné a na to sa treba adaptovať. Na adaptáciu nám nezostávajú peniaze.

je zemný plyn zaradený medzi zelenú energiu?

RK: Zemný plyn je definovaný ako prechodové palivo. Plynové elektrárne sa budú prerábať na spaľovanie nízkouhlíkových plynov ako sú biometán a vodík.

RJ: Deväťdesiatpäť percent vodíka sa vyrobí parným reformingom zo zemného plynu. Môžeme ho robiť aj z biometánu, ale doterajšie návrhy legislatívy hovoria, že zelený vodík je len ten, ktorý je vyrobený elektrolýzou vody. Na to potrebujeme zelenú elektrickú energiu a len z nových zdrojov.

RĎ: Budeme sa musieť odstrihnúť od energetickej sebestačnosti. Stredná Európa bude dovážať elektrinu. 

RK: alebo rozvíjať jadro. 

z čoho nie je nadšené Rakúsko, odporca jadrovej energie.

RĎ: Po roku 2045 sa bude môcť postaviť jadrová elektráreň, ktorá sa schválila pred týmto rokom a v Bruseli ju podpísali. V jadrovej elektrine je vývoj a my sa môžeme dostať do stavu, že si túto vetvu odrežeme. 

stavili sme všetko na jednu kartu?

RK: Dúfam, že to tak nebude. Ten návrh je návrhom Európskej komisie. Musí prejsť členskými krajinami a Európskym parlamentom. Myslím si, že plán bude modifikovaný. 

RJ: Technologická a ekonomická realita donúti štáty voliť viacero ciest.

RĎ: Cesta je do veľkej miery nalinkovaná, či sa nám to páči alebo nie. Okrem toho, že budeme mať ekonomické problémy, tak sa to skončí centralizáciou moci na európskej úrovni. 

Celú diskusiu si môžete pozrieť na našom webe v sekcii .video pod názvom .viac slobody Šimona Jeseňáka: Fit for 55 - príležitosti a hrozby pre slovenskú energetiku.

Ak si predplatíte tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme. 

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite