Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

S Oldřichom Holišom o chytľavom pôžitku z kávy

.sponzorované .promotion .promotion

Oldřich Holiš zasvätil káve celý svoj život a venuje sa jej od roku 1996. Hoci sa narodil na Morave a má české občianstvo, v Pate spoznal svoju manželku Martinu, s ktorou zostali na Slovensku. Dnes, po 25 rokoch od prvého pracovného dotyku s kávou, riadi spolu s manželkou a deťmi Veronikou a Oldřichom etablovanú pražiareň Coffee Veronia v Seredi.

S Oldřichom Holišom o chytľavom pôžitku z kávy COFFEE VERONIA Oldřich Holiš zasvätil svoj život káve, ktorá ho doteraz inšpiruje.

napriek tomu, že pochádzate z Moravy, usadili ste sa na Slovensku. Čo tomu predchádzalo?

Môj otec pochádzal z Moravy, mama z Paty. Žiaľ, moji rodičia zomreli, keď som mal 11 rokov a vychovával ma môj strýko s tetou, ktorí si povedali, že do domova nepôjdem. Moja teta mala okrem mňa 9 detí, ja som bol desiaty. Od 11 rokov teda bývam na Slovensku.

kedy ste si uvedomili, že chcete pracovať s kávou?

Ako 15-ročný som chodil cez víkendy brigádovať. Na brigádach sme si robievali kávu, ja som sa toho nejak prirodzene chytil a pripravoval som ju aj pre ostatných, ale vtedy sme mali iba ručný mlynček. Takto zomlieť 20 – 30 káv nie je sranda. Už mi to aj liezlo na nervy, ale vôňa kávy mi vtedy učarovala. Keď som potom ku káve pričuchol ako 26-ročný, spomenul som si, že prvý dotyk s kávou som mal už v 15 rokoch.

Chcel som robiť niečo, čo má zmysel a čo ma bude aj baviť. Potraviny boli pre mňa jasná voľba, ľudia budú jesť a piť vždy. V roku 1996 som napísal do Klemberu, rýchlo napredujúcej pražiarne, ktorá v tom čase dýchala na krk konkurencii. Prišiel som na stretnutie so vzorkami, ktoré som si musel kúpiť za vlastné peniaze. Kúpil som ich, všetky ich doma vysypal, vložil do euroobalov a napísal som si na ne fixkou ceny. Tak vyzerala moja prvá obchodná brožúra. Môj prieskum trhu spočíval v tom, že som navštívil všetky prevádzky v Trnave, v Seredi, Galante a v okolí. Mal som z toho dobrý pocit a na druhý deň som zavolal do Klemberu, že chcem byť regionálnym obchodným zástupcom.

s rodinou držíte pri sebe v živote aj v podnikaní. V čom podľa vás spočíva čaro rodinného podnikania? 

Máme obrovské šťastie, že naše deti to chytilo. Je to splnený sen, keď vidím, že všetci sa každodenne zaujímame o firmu a krok za krokom ju spolu rozvíjame. Zo syna Oldřicha je etablovaný barista a odborník, dcéra Veronika posúva našu komunikáciu a marketing. Prirodzene sa chopili príležitosti. Manželka drží firmu po ekonomickej stránke, vo výrobe máme zasa švagrinú spolu s jej rodinou.

Mať rodinné podnikanie má aj ďalšiu výhodu v tom, že ak príde napríklad lockdown, tak si dokážete jednoduchšie utiahnuť opasky. Náročné je, že osobný život ide veľakrát bokom. Celá rodina tvrdo pracuje. Káva sa vykladá z kamiónov aj cez víkendy, eventy organizujeme niekoľko dní po sebe, veľké zákazky robíme rýchlo a často pod stresom. Je to náročné pre každého nášho zamestnanca.  

koronakríza zatriasla s gastrobiznisom vo veľkom. Aký dosah mala na vaše podnikanie?

Veľa mojich známych a priateľov zomrelo na covid, celá rodina sme covid dostali. Gastro utrpelo a padalo dolu. Neberiem to s ľahkosťou. Akurát začiatkom roka 2020 sme kúpili novú pražiacu technológiu za 250 000 eur, komplet novú linku a zrazu tu bola pandémia. Museli sme sa s tým vyrovnať. Padli sme iba o 4 percentá a rýchlo sme urobili premyslený a dobrý ťah. Dohodli sme sa s našimi dodávateľmi z Brazílie, že naskladníme veľký objem kávovníkového zrna ako suroviny na päť mesiacov dopredu. Išli sme do veľkého rizika, nikto vtedy nevedel, ako sa situácia vyvinie. Následne sme našim partnerom a aj konkurenčným pražiarom oznámili, že ak budú počas tohto obdobia potrebovať suroviny, môžu sa na nás obrátiť. Aj sa obrátili. Zo suroviny sa stal nedostatkový tovar, krajiny boli zatvorené a pražiari zostali jednoducho bez surovín. Na nás sa mohli spoľahnúť, že im tovar zabezpečíme. 

vytvorili ste unikátnu značku výberovej kávy Bean’s Friends, ktorá priamo podporuje farmárov z rôznych kútov sveta. Ako vznikol tento nápad?

Nápad Bean’s Friends vznikol vďaka brazílskemu priateľovi, farmárovi Edgardovi Bressanimu. Edgard dlhodobo spolupracuje s farmármi, pomáha im s propagáciou ich kávy vo svete a so vzdelávaním, aby sa procesy pestovania kávy neustále skvalitňovali. Raz nás pozval na farmu do Brazílie, a to bol môj prvý dotyk s farmou v Brazílii, ktorý to všetko začal.

My od farmára kupujeme priamo, sme s ním v kontakte. Stretneme sa v Brazílii alebo v inej krajine a farmu najprv spoznáme. Neustále som si hovoril, že farmári, ktorí tomu venujú celý svoj život, sú úžasní. Rozmýšľal som, že by bolo skvelé spojiť produkt s ich tvárami. Značka Bean’s Friends je o tom, že tomu farmárovi aj pomáhame. Už samotný názov vypovedá o priateľstve medzi pestovateľom a samotným pražiarom.

Keď títo farmári z celého sveta prvýkrát uvideli svoju podobizeň na vlastnej káve, rozplakali sa od dojatia. Neskutočne nás teší, že aj takýmto spôsobom môžeme farmárov odprezentovať. Farmárov máme z rôznych kútov sveta – nielen z Brazílie, ale aj z Ekvádoru, Salvádoru, Mexika a Indie. 

Okrem toho sme súčasťou programu „Women in Coffee“, ktorý pomáha posilňovať postavenie žien v Brazílii aj v medzinárodnej kávovej komunite. Máme kávu priamo od niekoľkých farmárok. Často som natrafil na mužov, ktorí sa tvárili, že sú lepšími farmármi ako ženy. Dnes ich mnohé šikovné brazílske ženy predbiehajú. Vytvorili svoju komunitu farmárok a my tento projekt podporujeme.

dôkazom vašej odbornosti je aj založenie prvej komplexnej akadémie kávy na Slovensku – Academy of Coffee. Čo je cieľom akadémie?

Spolu so synom som na Majstrovstvách sveta v baristike vo Francúzsku natrafil na Dr. Steffena Swartza z Nemecka, ktorý je majiteľom vzdelávacieho strediska Coffee Consulate, kde skúma kávu veľmi vedecky a exaktne a má vypracované rôzne školiace systémy. Z rozhovoru vyplynulo, že na Slovensku nemá žiadnu pobočku. Možno ma bral ako chlapca z východného bloku, ktorý má len zbežný záujem. Onedlho som prišiel do nemeckého Mannheimu a zúčastnil som sa na komplexnom školení s odborníkmi z celého sveta. Tieto skriptá a školiace systémy som odkúpil a začal ich aplikovať na naše prostredie. To boli zárodky nášho budovania kávovej osvety na Slovensku, našej Academy of Coffee.

Akadémia kávy vznikla preto, aby sme prinášali koncepčné a komplexné školenia. Dnes je zásadný problém v príprave kávy. Niekedy je kvalita kávy veľmi dobrá, ale príprava zlá. Ľudia si myslia, že kávu vám urobí stroj, ale nie je to tak. Za kávovarom musí byť dobrý barista. Robíme workshopy pre kaviarne, súkromné osoby, pre združenia, chodíme po podujatiach, kde ľuďom trpezlivo vysvetľujeme čaro kávy. Spolupracujeme so 40 školami, s ktorými pracujeme na rôznych školeniach a zlepšení duálneho systému.

Mojím snom je vybudovať medzinárodnú Akadémiu kávy, ktorá by bola medzičlánkom medzi zamestnávateľom a školou. 

rozbehli ste dnes už etablovanú baristickú súťaž SLOVAK BARISTA CUP. Čo vás k tomu viedlo?

Veľmi sa mi pozdávali podobné súťaže v Českej republike. Ako člen Českej barmanskej asociácie som chcel tento koncept súťaže priniesť na Slovensko. Spočíva vo viacerých súťažiach v rámci roka, kde sú baristi postupne ohodnocovaní a musia prejsť všetkými šiestimi kolami. Začínali sme s desiatkou súťažiacich, dnes je ich štyrikrát toľko. Skvelé je, že sa koná v rôznych regiónoch Slovenska.

Súťažiaci dostávajú nielen bezprostrednú spätnú väzbu za techniku, kvalitu, vyhotovenie, ale podujatie slúži aj ako vzdelávací a networkingový event. Aby mala súťaž pridanú hodnotu, rozhodli sme sa, že výhercovia SLOVAK BARISTA CUP pôjdu na týždenný vzdelávací pobyt do Brazílie, aj preto je o súťaž ešte väčší záujem.

ako úspešný podnikateľ určite máte čo povedať ľuďom, ktorí chcú začať s podnikaním. Čo by ste im poradili? 

Musíte mať v zásade dve veci: sen a motiváciu. Keď máte správny sen a ste správne motivovaný, tak sa vám to splní. Poctivosť a vytrvalosť sú dôležité hodnoty. Každodenné malé vylepšenia krok po kroku vedú k úspechu firmy. Nebojte sa a vložte do toho všetko, čo je vo vašich silách a zostaňte trpezliví.

Kaviareň má byť o pôžitku. Pripravujte kvalitné nápoje. Keď budú mať zákazníci dobrý pocit, radi sa vrátia, vaše tržby sa zvýšia, dovolíte si kvalitných zamestnancov a všetko sa odzrkadlí na biznise.

Nepodceňujte ľudský faktor. Kaviareň je veľakrát ako poradňa u psychológa. Ľudia radi sedia, rozprávajú sa. Musia mať pocit, že prišli niekam, kde sa cítia „ako doma“. Ak bude kaviareň, v ktorej síce bude kvalitný produkt, ale ľudia sa tam nebudú cítiť dobre, tak sa tam nebudú vracať.

Článok vznikol v spolupráci so značkou Coffee Veronia a s médiom Seredsity.sk.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite