Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

LA NOTA aróma marketing: Zaujať zákazníka správnou vôňou už nie je výsadou len luxusných značiek

.sponzorované .promotion

Módny výstrelok, alebo nástroj ako zvýšiť predaj a prinúť zákazníkov vracať sa k vám? Jednoznačne druhá možnosť.

LA NOTA aróma marketing: Zaujať zákazníka správnou vôňou už nie je výsadou len luxusných značiek

o veľkom potenciále aróma marketingu na nákupné správanie zákazníkov sa presvedčil aj Marián Hrčka, CEO a spolumajiteľ spoločnosti LA NOTA, ktorá sa zaoberá práve týmto, možno u nás zatiaľ málo známym, spôsobom marketingu. Ten je v súčasnej dobe už veľmi dobre zdokumentovaný a podporený výsledkami viacerých odborných štúdií.

Jednou z nich je aj prieskum profesora Geralda Zaltmana z Harvardskej univerzity, ktorý tvrdí, že až 95 % nákupných rozhodnutí robia ľudia podvedome. A práve vôňa je ten pravý nástroj ako pracovať s podvedomím zákazníkov, hostí, klientov či návštevníkov. Vôňa totiž obchádza logické centrá mozgu a vplýva priamo na ľudské emócie a to ako sa cítime. Teda ak vytvoríte v obchode, nákupnom centre, showroome „dobrý pocit“, zákazník si ho automaticky spojí s vašim produktom, značkou, službou. 

Prečo vsadiť na aróma marketing?

+ Aróma marketing zvyšuje predaj a príjmy

V dynamickom svete maloobchodu je nevyhnutné vytvoriť jedinečný a nezabudnuteľný zážitok z nakupovania. Často prehliadaným prvkom, ktorý môže v tomto zohrávať kľúčovú úlohu, je aróma marketing. Správne zvolená vôňa môže ovplyvniť emocionálne rozpoloženie zákazníka a jeho subjektívne vnímanie produktu, služby či značky pozitívnym spôsobom. Zákazník si tak príjemný pocit spojí s vašim obchodom.

„Výskum ukázal, že aróma marketing môže zvýšiť predaj v maloobchode o 11 % a zvýšiť spokojnosť zákazníkov až o 20 %.“ 

Štúdia z roku 2003 uverejnená v Medzinárodnom vestníku pre marketing preukázala, že voňavý marketing zvýšil zámer zákazníkov spoločnosti Nike nakupovať až o 84 %. Rovnaká štúdia tiež odhalila, že mnoho účastníkov bolo ochotných zaplatiť o 10 – 15 % viac za výrobky, ktoré boli v miestnosti, kde bola použitá vôňa. 

Ďalšia štúdia naznačila, že zavedenie sladkej citrusovej arómy v maloobchodnom prostredí takmer zdvojnásobilo priemerné celkové nákupy z 55 $ na 90 $ na jedného zákazníka! Tieto zistenia ukazujú, že scent marketing by mohol mať výrazný vplyv na správanie spotrebiteľa.

+ Vôňa pomáha budovať unikátny brand

Ako veľmi účinnú stratégiu už dlhodobo používajú vlastnú vôňu luxusné značky. Príkladom je Fendi, ktorí stavili na tóny semišu, pačuli, kože a talianskeho kosatca. Aj vôňou tak poukazujú na svoje korene a odkaz značky. Už pri prvom kroku v predajni sa okamžite prepojíte so značkou a jej históriou. 

Svoju vôňu ako podpis môže mať každá značka a aj takýmto spôsobom budovať imidž na úplne inej úrovni. Na úrovni, kde si ju zákazník zapamätá, keďže vôňa je priamo spojená s ľudskou pamäťou. Špecifická vôňa sa tak stane súčasťou identity značky, čo pomáha klientom vytvárať silné a trvalé spojenie s danou značkou.

+ Voľba správnej vône predlžuje čas zákazníkov v predajni

Príjemné prostredie dotvára aj príjemná vôňa, ktorá môže pomôcť udržať kupujúceho v obchode, dokonca má schopnosť zvýšiť interakciu medzi zákazníkom a obsluhujúcim personálom. Štúdia spoločnosti Samsung preukázala, v prevoňanom priestore zotrvajú klienti o 26 %  viac času a navštívia až trojnásobne viac predajných sekcií. 

+ Vôňa láka nových zákazníkov

Aróma marketing nefunguje len ako výborný nástroj pre udržanie už existujúcich zákazníkov, správna vôňa priťahuje aj novú klientelu. Vhodné umiestnenie aróma difúzora, napríklad pri vchode do prevádzky, dokáže upútať pozornosť okoloidúcich. Vôňa vinúca sa spoza vchodu môže zvýšiť zvedavosť potencionálnych zákazníkov na podprahovej či podvedomej úrovni. A to môže byť ten správny moment, pre ktorý sa rozhodnú prekročiť prah obchodu. 

+ Príjemná vôňa eliminuje nepríjemné pachy aj pocity

Jedným za najpraktickejších využití aróma marketingu je eliminácia nežiaducich pachov. Našťastie existujú vône, ktoré dokážu účinne neutralizovať napríklad pach cigaretového dymu, zatuchnuté priestory, dezinfekčné prostriedky či zápach na toaletách. Niekedy sú to aj samotné tovary  alebo proces ich produkcie, ktorých pach nemusí byť vnímaný pozitívne. Riešením je technológia aróma marketingu. Prináša jednoznačné benefity, pretože ľudia sa celkovo cítia dobre v príjemne voňavých priestoroch, radi tam trávia čas a v neposlednom bode aj jednoduchšie prijímajú nákupné rozhodnutia.

Napríklad typický nemocničný zápach nemá rád asi nikto. Ľudia si ho spájajú s chorobou či zdravotnými problémami, čo logicky spôsobuje stres. Avšak pomocou určitých vôní je možné tento pach účinne eliminovať a výrazne tak zlepšiť vnímanie nemocničného prostredia. Zároveň, príjemná vôňa podporí emocionálnu a kognitívnu pohodu, čo potláča stresovú reakciu. 

Aróma marketing postupne preniká aj do úrovne bežných značiek a nie je len symbolom pre luxus a niečo nedosiahnuteľné. Poskytnúť zákazníkom príjemne prostredie, ktoré zároveň podporuje ich nákupné správanie sa s produktami LA NOTA stáva dostupným a účinným riešením, ako zvýšiť svoj dosah na trhu. Difúzor s tou správnou vôňou vytvára tú správnu atmosféru, ktorá podnecuje ľudí k nákupu, zvyšuje mieru impulzívnych nákupov. 

Ako teda vyplýva z viacerých odborných štúdií, aróma marketing je jemná, no veľmi účinná metóda ako  pozitívne ovplyvniť správanie spotrebiteľov. Príjemná vôňa vytvára v priestore príjemnejšiu náladu, no čo je dôležité, zvyšuje pripravenosť na nákup, spokojnosť zákazníkov, mieru impulzívnych nákupov. Zároveň podporuje spokojnosť zákazníkov a pozitívne vnímanie značky.

Dobrou správou na záver je, že aróma marketing je v podaní LA NOTA  dostupný absolútne všetkým značkám a spojiť nakupovanie so skutočným zážitkom už nie je výsadou len luxusných značiek. 

Pokiaľ máte otázky ako zaviesť aróma marketing aj vo vašom obchode, môžete nás kontaktovať na adrese marian@lanota.sk, prípadne navštívte našu webstránku o aróma marketingu lanota.sk

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite