Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Rezort školstva od januára postupne zavedie reformu poradenského systému pre žiakov

.sita .slovensko

Prvýkrát by mali vzniknúť štandardy odborných činností a inkluzívne tímy po rokoch dostanú metodickú podporu.

Rezort školstva od januára postupne zavedie reformu poradenského systému pre žiakov SITA/Jana Birošová Minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Ján Horecký

rezort školstva bude od začiatku januára 2023 postupne zavádzať reformu poradenského systému, ktorá bude prihliadať na potreby detí, žiakov i rodín. Poskytované služby by sa už nemali riadiť len stanovenou diagnózou. Prvýkrát by mali vzniknúť štandardy odborných činností a inkluzívne tímy po rokoch dostanú metodickú podporu. Budú sa tiež môcť oprieť o kolegov z praxe, ale spolupracovať budú aj s odborníkmi z ministerstiev zdravotníctva či práce. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR (MŠVVaŠ) o tom informovalo v tlačovej správe.

Podľa výsledkov zberu dát by v roku 2023 mali byť v neštátnych poradenských zariadeniach poskytnuté služby takmer 7 700 deťom viac než v porovnaní s rokom 2021. Naplánovaný počet zamestnancov týchto zariadení je po zbere dát vyšší o 241 oproti stavu v roku 2021. Rezort školstva vykonal zber údajov pre financovanie neštátnych poradenských zariadení po transformácii v roku 2023 v septembri minulého roka. Išlo o centrá poradenstva a prevencie (CPP) a špecializované centrá poradenstva a prevencie (ŠCPP). V januári tohto roka by sa mal uskutočniť zber údajov o stave k 2. januáru 2023. Na základe týchto spresnených údajov by mala byť zaslaná rezortu financií a Štatistickému úradu SR aktualizácia údajov pre výpočet prerozdelenia dane z príjmu fyzických osôb. Cieľom je, aby na tieto zariadenia dostali prostriedky mestá a obce, v ktorých budú sídliť v roku 2023, nie obce, v ktorých sídlili v roku 2022.

Poradenský systém by mal fungovať v piatich vzájomne prepojených stupňoch. Na prvom stupni budú triedni učitelia, školské podporné tímy i kariéroví poradcovia poskytovať preventívno-výchovnú činnosť. V rámci druhého stupňa by mali odbornú činnosť pre deti či žiakov realizovať odborní odborní zamestnanci a školský špeciálny psychológ. Odborní zamestnanci v CPP, a podľa potreby aj v školskom prostredí, by mali na treťom stupni poskytovať diagnostiku, reedukáciu, rehabilitáciu, a tiež preventívne programy. Špecializované odborné činnosti by v rámci štvrtého stupňa mali vykonávať odborní zamestnanci v CPP a na piatom stupni by odborní zamestnanci v ŠCPP mali realizovať vysokospecializovane a odborne cinnosti, poradenstvo, prevenciu, no aj komplexnu diagnostiku a vysokospecializovanu diferencialnu diagnostiku. Realizovať by mali i terapie, rehabilitacie či multidisciplinarnu odbornu starostlivost .

„Konečným adresátom každej reformy, aj transformácie poradenského systému sú deti a naši žiaci. Reformné procesy sú náročné na spoluprácu všetkých zúčastnených, a preto už od januára 2023 budeme pozorne sledovať proces transformácie poradenských zariadení a promptne reagovať na potreby systému v prospech detí, učiteľov, rodičov a všetkých odborných zamestnancov,“ priblížil minister školstva Ján Horecký.

Ak si predplatíte tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme.

Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ a fotografií zo zdrojov SITA je bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA porušením autorského zákona.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite