Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Tri faktory neúspechu PS/Spolu

.marína Gálisová .názory

Koalíciu PS/Spolu som nevolila a ani som to nemala v pláne. Považovala som však toto zoskupenie za súčasť demokratickej opozície a znepokojene vnímam číselnú dieru v tejto opozícii, ktorá neúspechom PS/Spolu vznikla.

Marína Gálisová

to, že sa PS/Spolu nedostala do parlamentu, je škoda. Keby tam bola prítomná, mala by pravdepodobne dosť poslancov, aby sa mohlo uvažovať o vytvorení vlády bez podivnosti, akou je strana Sme rodina. Toľko je jasné asi všetkým. Ale je jasné aj to, čia je to vina, že PS/Spolu do parlamentu neprešla?

Diskusia o tom, čo vyšachovalo progresívnu koalíciu, teraz prebieha najmä v režime obviňovania všetkých naokolo. PS/Spolu a jej priaznivci vinia Kisku, vinia Matoviča, vinia Sulíka, vinia tých, ktorí „zachraňovali“ svojimi hlasmi iné strany, len tej „svojej“ nedopriali. Na chybe je zásadne okolie, len nie my sami, hlásajú viac či menej otvorene.

Iste, na konečnom neúspechu sa podpísalo toľko vplyvov, že je možné vybrať si ktorýkoľvek z nich a spätne ho vyhlásiť za hlavného vinníka.

Napriek tomu však bezpochyby existujú určité kľúčové faktory, ktoré boli viditeľné dlhodobo, ešte dávno pred voľbami, a ktoré boli hrozbou, že koalíciu PS/Spolu potopia. Vyvolávali znepokojenie aj medzi jej priaznivcami, ale ani vtedy, keď títo na ne vytrvalo upozorňovali, kampaň ich pripomienky nijako neodrazila.

elitný klub nadšencov

Prvým takým faktorom bol zvláštny záber kampane. PS/Spolu kampaňovala smerom dovnútra, nie smerom von. Nepostavila kampaň na presviedčaní nových voličov (a teda na raste svojej voličskej základne), ale na zviditeľňovaní, oduševňovaní až radikalizácii už presvedčených. Zdôrazňovala tie prvky svojho programu (klíma, práva pre menšiny), ktoré sú síce dôležité, ale, povedané natvrdo, na Slovensku menšinové. 

„Vygradovaný volič pôjde hodiť do urny svoj hlas s nadšením, no bude to aj tak iba jeden hlas.“

Toľko na nich stavala svoju komunikáciu, až si vytvorila vlastnú echo-komoru. Exkluzívny klub. Alebo, ak chcete, bublinu. V rámci tejto bubliny zneli všetky hlasy zosilnene, nadšene, odhodlane. Navzájom si pritakávali. Zosilnenie tohto pritakávania vyvolalo ilúziu množstva hlasov. No bola to len ilúzia. Sila hlasov neznamenala, že ich je viac ako predtým, len to, že znejú nadšenejšie.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite