Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Čo to robí minister Drucker?

.martin Mojžiš .názory .téma

Školské zákony prijaté v októbri národnou radou sú súčasťou reformy, ktorá by postupne mala priniesť do nášho vzdelávacieho systému výrazné zmeny. Aké úskalia môžeme očakávať pri zavádzaní týchto zmien a aké po ich zavedení? A je pán Drucker správnym človekom na čele týchto zmien?

Martin Mojžiš

ministrami školstva počas predchádzajúcich Ficových vlád boli väčšinou poľutovaniahodné figúrky, ktoré školstvu a vzdelávaniu vôbec nerozumeli. Mikolaj, Čaplovič, Pellegrini, Draxler, Plavčan, Lubyová – tie mená znejú ako zlý vtip, presnejšie povedané ako zlý vulgárny vtip. Súčasný minister školstva sa niečím z tejto zostavy vymyká. Ale ako to už u pána Druckera býva, možno to spočíva len v tom, že sa vie tváriť, ako keby sa vymykal.

Jediné, v čom sa niektorí zo spomínaných ministrov líšili od ostatných, bolo to, že si nechali poradiť od ľudí, ktorí školstvu rozumeli a mali konkrétnu predstavu o tom, čo je potrebné s ním robiť. Minister Mikolaj vytiahol zo šuplíka reformu, ktorú tam strčil minister Fronc (ktorému ju kompletne dodali ľudia z prostredia Občianskej konzervatívnej strany – predovšetkým Zuzana Humajová). Mikolaj túto reformu, ktorej vôbec nerozumel, presadil idiotským spôsobom a priniesol tým školám nezmyselnú byrokratickú záťaž. Napriek tomu to bola dobrá reforma a nezanedbateľné množstvo škôl ju dokázalo využiť v prospech svojich žiakov. Minister Plavčan dal vypracovať dokument Učiace sa Slovensko, ktorý obsahoval množstvo zaujímavých myšlienok. Keď ale naňho kapitán Danko zrúkol, že takto teda nie, Plavčan len poslušne zrazil opätky a na celý dokument rád zabudol. Minister Drucker nechal na ministerstve niekoľko vysoko postavených úradníkov, ktorých zdedil po svojich predchodcoch. A nielenže ich nechal na ministerstve, ale nechal ich pokračovať v práci započatej za predchádzajúcich ministrov.

Minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Tomáš Drucker prichádza na rokovanie vlády. V októbri Národná rada SR schválila školské zákony, ktoré sú súčasťou rozsiahlejšej reformy školstva.MILAN ILLÍK/SITAMinister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Tomáš Drucker prichádza na rokovanie vlády. V októbri Národná rada SR schválila školské zákony, ktoré sú súčasťou rozsiahlejšej reformy školstva.

peniaze, peňeži, peníze

Ministri, na ktorých Drucker takýmto spôsobom nadviazal, boli páni Gröhling, Horecký a Bútora. Prvý z nich školstvu nerozumel, ale dal si aspoň do istej miery poradiť od ľudí, ktorí mu rozumeli oveľa lepšie. A mal šťastie v tom, že za jeho vlády vypukla epidémia covidu. Samotná epidémia šťastím nebola, ale európsky Plán obnovy, z ktorého sa podarilo ukrojiť nezanedbateľnú časť aj pre slovenské školstvo, sa pokojne dá nazvať šťastím. Gröhling tak mohol spustiť proces míňania európskych peňazí, ktorý sa dial pod hlavičkou školskej reformy. A vďaka niektorým Gröhlingovým poradcom to nebola úplná potemkinovská dedina. Ďalší dvaja ministri pochádzali zo školského prostredia a vzdelávaniu rozumeli. Obaja v reforme pokračovali a dali jej reálne kontúry. Drucker to len prebral. To nie je málo. Otázka však znie, či je to dosť.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite