diela ženských autoriek slovenskej literatúry, ktoré sa zaoberajú ženou, ženskosťou, ženstvom, ženskou dušou i emancipáciou, prešli za ostatných stopäťdesiat rokov značným vývojom. Od Eleny Maróthy-Šoltésovej s jej autentickým, krásnym a zároveň tragickým denníkom Moje deti, v ktorom opisuje výchovu, materstvo, ako aj bolestný čas, keď jej milované dve deti umierajú, Terézie Vansovej a jej Siroty Podhradských, Boženy Slančíkovej Timravy s prózou Ťapákovci. Tou sa inšpiroval a šialene ju sparodoval Peter Pišťanek v novele Mladý Dônč. Timravina kniha Veľké Štastie, ktorá je o vzťahoch a hľadaní lásky, no nebola povinným čítaním, sa dočkala viacerých vydaní. Číta sa stále.
Hladinu rozčerila Margita Figuli a jej zasnívané Tri gaštanové kone. Kniha o osudových vzťahoch, pohľadoch na oblohu, kniha o nenaplnenej láske a oslepenom koňovi, ktorý zahluší neboráka „záporáka“. Čitatelia nezabúdajú ani na emigrantku Jaroslavu Blažkovú a jej Nylonový mesiac, neprekonané, dokonca sfilmované dielo.
Nesmieme opomenúť signatárku Charty 77 Hanu Ponickú. Dôležitou autorkou je Alta Vášová, scenáristka a prozaička, majsterka krátkych útvarov, ktoré vám v hlave zostanú veľmi dlho. Je tu úžasná Veronika Šikulová, už niekoľko rokov sú jej knihy zjavením. V hre treba rátať aj s feministickými autorkami okolo Jany Cvikovej a Aspektu. V neposledom rade sú tu autorky tichých, no silných výpovedí ako Monika Kompaníková so svojou Piatou loďou či Katarína Kucbelová a jej oceňovaný Čepiec.
Samostatným elementom je Alena Sabuchová s knihami Zadné izby a Šeptuchy. V pozoruhodnú autorku sa vyvinula Denisa Fulmeková, spracúvajúca dejiny svojej rodiny alebo stokársky nekompromisná a na slovo skúpa scenáristka a hudobníčka Lucia Piussi.
Pre úplnosť nesmieme vynechať tzv. ženskú literatúru, ľahké čítanie pre unavené bytosti. Má svoje zákonitosti, vzorce, rozuzlenia a katarzné prvky. Do tohto kontextu prichádza Ivana Gibová so svojou štvrtou knihou Eklektik Bastard. Prefackáva všetkých. Autorov a autorky, ktoré by chceli byť svedomím národa. Vysmieva sa samej sebe. Provokuje čitateľov i kritikov. Do celého sveta kričí, že byť ženou je, samozrejme, úžasné, ale je to aj sakramentsky ťažké, často bezútešné a bezcieľne. Jej písanie je hyperbolou. Nemá ambíciu byť generačnou výpoveďou, je drzou karikatúrou.
Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.