Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

.téma
Jaroslav Spišiak: Nebude to trvať 8 rokov

Jaroslav Spišiak: Nebude to trvať 8 rokov

.štefan Hríb .rozhovory .téma 02.08.2024

Bol policajným prezidentom, takže má skúsenosť so silou a útokmi korupčného prostredia. Dnes je poslancom za opozičné PS a vidí silu vládneho revanšu. Napriek tomu tvrdí, že koalícia stratí silu a potom aj moc. Jaroslav Spišiak.

Martin Mojžiš: Čo sa dá robiť už dnes – školstvo

Martin Mojžiš: Čo sa dá robiť už dnes – školstvo

.martin Mojžiš .názory .téma 02.08.2024

Od opozičných strán očakávame, že budú pozorne sledovať kroky vládnej koalície a kritizovať tie z nich, ktoré si kritiku zaslúžia. To však ani zďaleka nie je všetko, čo sa dá robiť. Okrem kritiky sa má opozícia systematicky pripravovať na vládnutie a verejne svoju pripravenosť demonštrovať.

Lucia Piussi a Peter Zajac: Blaho Uhlár bol slobodný človek, a preto bola Stoka na okraji

Lucia Piussi a Peter Zajac: Blaho Uhlár bol slobodný človek, a preto bola Stoka na okraji

.štefan Hríb .rozhovory .téma 26.07.2024

Desiatky rokov tvoril na okraji. Predal dedičstvo, aby mohol pokračovať. Zomrel, lebo už nevládal. O Blahovi Uhlárovi a slobodnej kultúre hovoria Lucia Piussi a Peter Zajac.

Sandra Polovková: Život bez Blaha Uhlára je iný

Sandra Polovková: Život bez Blaha Uhlára je iný

.sandra Polovková .kultúra .téma 26.07.2024

Všetci raz zomrieme, a predsa tá smrť a konečnosť bytia prekvapí. Paralyzuje. Zmrazí. Zatrasie (už beztak podivnými časmi). Blaho Uhlár tu už viac ako týždeň nie je. Svet a životy, do ktorých patril, už budú navždy iné.

Slovenskí aj zahraniční umelci odpovedajú v ankete: Umelec a štát

Slovenskí aj zahraniční umelci odpovedajú v ankete: Umelec a štát

.mariana Jaremková .kultúra .téma 26.07.2024

V rámci témy venovanej Blahovi Uhlárovi oslovil .týždeň viacerých umelcov pôsobiacich na Slovensku aj v zahraničí s dvomi otázkami týkajúcimi sa vzťahu štátu a kultúry. „Ako vnímate postoj štátu ku kultúre? Je jeho podstatou opora, alebo skôr kontrola?"

Budeme sa biť kultúrou vzájomne po hlavách? Môže byť kultúra nepriateľom rozumu? Odkiaľ sa berú „kultúrne vojny“?

Budeme sa biť kultúrou vzájomne po hlavách? Môže byť kultúra nepriateľom rozumu? Odkiaľ sa berú „kultúrne vojny“?

.tomáš Zálešák .spoločnosť .téma 26.07.2024

To, že sa náš verejný priestor – a naše politické spory – dnes nadmieru hemžia odvolávkami na „kultúru“, „civilizáciu“ alebo im zodpovedajúce „hodnoty“, je v dnešnej situácii prirodzené a zároveň varovné.

Ladislav Kováč: O šimpanzoch a ľuďoch

Ladislav Kováč: O šimpanzoch a ľuďoch

.ladislav Kováč .spoločnosť .téma 19.07.2024

Žijeme v neistej a chaotickej dobe. Na planéte Zem vrcholí rozpor medzi nezmeniteľnou ľudskou prirodzenosťou, ktorou biologický druh Homo sapiens vybavila biologická evolúcia, a technickou civilizáciou, ktorá sa nám prihodila a s ktorou si nevieme rady. Z troch otázok, ktoré si ľudia kládli odnepamäti – „odkiaľ prichádzame“, „kto sme“ a „kam ideme“ –, nám dnes tá tretia zaznieva s novou naliehavosťou.

Anketa: Ľudia v zovretí

Anketa: Ľudia v zovretí

.redakcia .spoločnosť .téma 19.07.2024

Redukcia jednotlivca na položku, odstránenie prejavov individuality, a najmä maximálne potlačenie slobody – to boli ciele štátu v období tzv. normalizácie. Ako to prežívali tí, ktorí útlak zažili na vlastnej koži? A ako to porovnávajú s dneškom?

Je toto normalizácia?

Je toto normalizácia?

.štefan Hríb .martin Mojžiš .marína Gálisová .názory .téma 19.07.2024

Ľuďom, ktorí to zažili, sa môže zdať, ako keby sme sa vracali do čias husákovskej normalizácie. Lož je vydávaná za pravdu, pravda za lož a kto sa tomu nepodriadi, hrozia mu nepríjemné dôsledky. Budeme my občania znova štátom nútení do škaredých kompromisov? A podľahneme tomu?

Milo Hasala: Generačná choroba

Milo Hasala: Generačná choroba

.milo Hasala .slovensko .téma 19.07.2024

Pre moju generáciu je normalizácia len slovo, obyčajný pojem naučený z kníh dejepisu, ktorý čas od času zachytíme v médiách alebo z úst rodičov a starkých. Avšak jeho skutočný obsah, založený na poznaní a prežití ťaživej doby, nám zostáva skrytý, respektíve je pre nás nesmierne vzdialený a nepredstaviteľný.