Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

.školstvo
.týždeň

Cimrmanova teória externizmu

.dušan Jaura .časopis .školstvo

Slávny český polyhistor Jára Cimrman vysvetľuje menej známemu kolegovi Albertovi Einsteinovi svoju filozofiu externizmu slovami: „vec je tam, kde sa domnievame, že nie je, a nie je tam, kde sa domnievame, že je“. Ak napríklad v ruke držíme kúsok kriedy, podľa tejto teórie krieda napĺňa celý okolitý priestor a iba v mieste, kde kriedu vidíme, v skutočnosti nie je. To, čo držíme v ruke, je iba akási prázdna bublinka uprostred súvislého kriedového masívu...“.

.týždeň

Školy na ústupe?

.branislav Pupala .časopis .školstvo

V .týždni č. 47 sme otvorili tému postavenia školy v dnešnom svete článkom Vladimíra Burjana Vzdelávanie nie je iba škola. V predošlom čísle sme predstavili projekty TEDx a Khan Academy ako malú ukážku vzdelávacích alternatív, ktoré sú dnes k dispozícii. Trilógiu uzatvára text profesora Branislava Pupalu, ktorý do iste miery polemizuje s tézami V. Burjana.

.týždeň

TED namiesto večerníčka

.rastislav Geschwandtner .časopis .školstvo

Na svete sa každoročne organizuje množstvo konferencií. Až donedávna však väčšinou za zatvorenými dvermi a pre obmedzený počet účastníkov. Dnes sa nám tieto dvere čiastočne otvárajú vďaka zaznamenávaniu vystúpení rečníkov a sprístupňovaniu videí na internete. Vzniká tak cenný nový zdroj, ktorý možno využiť vo vzdelávaní.

.týždeň

Khan Academy – masové individuálne vzdelávanie?

.dana Retová .časopis .školstvo

Deti pristupujú k matematike väčšinou s nadšením. Ale niekde po ceste sa stane, že sa im znechutí. Možno preto, že od určitého momentu jej prestanú rozumieť. Boli týždeň doma choré s angínou alebo učiteľ prebehol látku prirýchlo, alebo pol roka suplovala matematiku dejepisárka. Mohli by sme po¬vedať, že im ušiel „matematický vlak“.

.týždeň

Vzdelávanie nie je iba škola

.vladimír Burjan .časopis .školstvo

Často počuť názor, že mladí ľudia potrebujú získať kvalitné vzdelanie, aby sa dobre uplatnili na trhu práce. Jedným dychom sa zvykne dodávať, že práve preto je nutné konečne niečo urobiť pre skvalitnenie nášho školstva. Ak vám táto implikácia pripadá správna, usvedčuje vás tak trochu z myslenia hodného minulého storočia. Dokazuje totiž, že ešte stále máte problematiku vzdelávania automaticky a nerozlučne spojenú iba so školou a so školstvom. Pred sto rokmi možno naozaj platilo, že keď sa chcel niekto čosi naučiť, jedinou reálnou možnosťou bolo absolvovanie formálneho vzdelávania v škole. Táto inštitúcia si tak po stáročia udržiavala absolútny monopol na vzdelávanie. Niečo sa dalo naučiť aj z kníh a časopisov, no v porovnaní s dneš¬kom ich bolo málo a neboli zďaleka také dostupné.

.týždeň

Reforma má veci meniť

.ján Žabka .časopis .školstvo

Jedným z atribútov reformy z roku 2008 bolo nahradenie osnov novým dokumentom – Štátnym vzdelávacím programom. Nejde len o zmenu názvu.

.týždeň

Radšej žiadne nové učivo

.časopis .školstvo

Jednou z vecí, ktorú by sme chceli v tejto rubrike opakovane prinášať, je polemika dvoch protichodných názorov, z ktorých oba sa nám zdajú rozumné.

.týždeň

Reforma zhora?

.zuzana Zimenová .časopis .školstvo

Počas 23 rokov od (čiastočného) zvrhnutia komunistického režimu sa v tejto krajine nepodarilo uskutočniť systematickú a rozumnú školskú reformu. Prečo sa to nepodarilo? Chýbala vôľa jednotlivých ministrov školstva alebo chýbalo niečo iné?

.týždeň

Reforma zdola?

.zuzana Zimenová .časopis .školstvo

Na koniec novembra ohlásený ostrý štrajk ukazuje, že trpezlivosť učiteľov nie je nekonečná a ich akcieschopnosť nie je nulová. Je nejaká nádej, že neostane len pri platových požiadavkách a učitelia sa stanú hybnou silou reforiem v školstve?

.týždeň

Kvalita školy

.vladimír Burjan .časopis .školstvo

Zdá sa, že kvalita či skôr nekvalita nášho školského systému sa konečne stáva spoločensky dôležitou témou. Pokus o vnesenie nejasností do zdanlivo jasnej témy.