Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Shakespeare chudobných

.peter Bálik .časopis .hudba

V roku 1978 musel Bruce Springsteen dokázať, že jeho úspech s prelomovým albumom Born On The Run nebol vôbec náhodný. Namiesto toho, aby nahral kolekciu vzletných popových melódií, však prišiel s platňou Darkness On The Edge of Town, ktorej reedícia vyšla nedávno po celom svete.

Magazín Word napísal, že mnohé z boxetov (čiže luxusných re-edícií slávnych albumov) by sa dali prirovnať k tučnému kráľovi Henrichovi. Keď rozbalíte škatuľu plnú cédečiek bonusov, tričiek downloadovacích kariet, nálepiek a iných drobostí, zistíte, že toho, čo stojí za to, nie je veľa

.fanúšikovský raj
Najnovšia výpravná reedícia Springsteenovho štvrtého albumu Darkness On The Egde of Town, je výnimkou. Ak sa vám podarí prehrýzť cez tri CD a tri DVD, ocitnete sa v roku 1978, priamo v štúdiu medzi členmi E Street Bandu, ktorí sa so svojím šéfom (Amerika ho pozná pod menom Boss) prehrýzajú pesničkami, aby z množstva perkfektných songov vybrali tých správnych desať.  
Bossov boxet je niečo ako multimediálny výlet, pretože okrem hudby a videa držíte v ruke aj samotný obal, ktorý je reprintom jeho denníkov s textmi, poradím piesní a malým poznámkami.  Reedícia Darkness On The Edge of Town je pre jeho veľkých fanúšikov doslova zhmotneným rajom.
Nielenže obsahuje zremastrovanú verziu originálneho albumu. Významnou súčasťou je aj dvojalbum The Promise, zostavený z nevydaných piesní, ktoré Bruce nahral v období Darkness. K tomu je pribalený dokumentárny film o komplikovanom vzniku platne, a samozrejme, netreba zabúdať ani na dve zvyšné koncertné DVD.  
O Springsteenovi sa hovorí ako o „svedomí Ameriky" 70. a 80. rokov. Keby nejaký archeológ našiel jeho texty, aj bez hudby by pochopil, že v jeho veršoch je všetko. Boss, pochádzajúci z New Jersey, vyšiel z chudobnejších pomerov a ako dávnejšie povedal, ešte predtým, než vykročil na ulicu slávy,  zaprisahal sa, že bude vždy písať o ľuďoch, pretĺkajúcich sa ťažkým životom, často napriek osudu.  A lbum Darkness On The Edge of Town  je presne tou nahrávkou,  ktorá prvá definovala Bossa ako trubadúra vydedencov a nesplnených sľubov.  

.sľub po rokoch
Jeho hudobná dráha sa pritom mohla vyvíjať inak. Dva roky pred Darkness nahral prelomový tretí album Born On The Run, ambiciózny projekt, ktorý mal dokázať slová jeho budúceho manažéra a priateľa Johna Landaua. Ten napísal pamätnú vetu: „Videl som budúcnosť rokenrolu a tou budúcnosťou je práve Bruce Springsteen."
No sláva má viacero pôdob a mnohé z nich nie sú vôbec príjemné. S Born On The Run vyletel ako kométa, v jeden týždeň sa ocitol na obálkách časopisov Time a Newsweek (čo sa podarilo možno len americkým prezidentom), no z astrálnej dráhy ho stiahla na zem žaloba bývalého manažéra o autorstvo jeho piesní. Hudobník totiž podpísal zmluvu ako neskúsený mladík, keď ešte hrával v zapľuvaných baroch New Jersey. Počas procesu súd zmrazil akékoľvek nahrávanie a vydávanie piesní. Boss a jeho band si krátili čas koncertmi, frustrovaní, že nemôžu ísť do štúdia a nahrať album, ktorý by nadviazal na Born On The Run.
Vynútená pauza trvala rok, ale vyplatila sa. Springsteen za ten čas zložil veľa piesní, jeho parťáci z E Street Band tvrdia, že ich bolo viac ako 70. Niektoré zo šuplíkových skladieb z tohto obdobia vyšli v 90. rokoch v rámci projektu Tracks, no to podstatné až dnes. Práve z týchto vecí Bruce so svojím tímom skompiloval dvojalbum The Promise. Dvoj-CD je tak konzistentné, že možno hovoriť o zabudnutom albume z roku 1977, ktorý by mohol byť medzičlánkom medzi Born On The Run a Darkness On The Edge of Town.
Reedície slávnych albumov sú často nafúknuté. Väčšina z nich okrem pôvodného albumu obsahuje šuplíkový materiál s hodnotou skrčenej pechovky. The Promise je iný. Na Springsteena je to veľmi ľahký album – plný slnečných popových kúskov na spôsob hymien Roya Orbisona a rokenrolových kapiel 50. rokov. Jeho súčasťou sú aj dva klenoty: Because The Night, ktorú Springsteen daroval Patti Smith (nahrávka ukazuje, že tá pesnička bola takmer hotová – Patti pozmenila niekoľko veršov a povýšila ju na obrovský hit.) a pieseň Fire, ktorá zas putovala do repertoáru černošskej skupiny The Pointer Sisters. Rytmická Fire, náladou pripomínajúca starý Elvisov hit Fever, bola hitom Bossových turné z osemdesiatych rokov.

.svet bez lásky
Na Darkness sa ale nedostala ani jedna z nich. Tento album totiž nemal byť o láske.  Zatiaľ čo predošlý Born On The Run bol  akýmsi behom za splnením amerického sna, vykročením mladého človeka do života, Darkness je jeho opakom, keď sa sen rozplynie v krutom kolobehu života a kompromisov. V čase vydania nezožal veľkú slávu. Nebola to nahrávka, ktorú fanúšikovia a kritici od Brucea očakávali.
Lenže výborní pesničkári nikdy nepíšu na zakázku spoločnosti. Spievajú o tom, čo považujú v tom momente za dôležité. Darkness má oproti Born Oon The Run oveľa komornejší zvuk a aj hitov je tam pomenej. Z albumu vypadol len jeden úspešný singel – Badlands – z kategórie „Greatest Hits", no fanúšikovia si cenia aj Prove It All Night, Factory alebo Racing In The Streets.
Aj po viac ako troch desaťročiach je zrejmé, že mu tento krok vyšiel. Born On The Run je možno jeho najznámejším albumom, no práve Darkness ho definoval tak, ako ho poznáme dnes. Je to Shakespeare pre chudobých, ako ho pomenoval jeden z jeho fanúšikov, český folker Vladimír Merta.
Springsteen nikdy nebude tým ľahkonohým poetom ako Dylan, ani snívajúcim hipíkom ako Neil Young. Na to sú jeho pesničky až příliš konkrétne. Dokonca aj v našich končinách je trochu nedocenený. Predstava chlapa v otrhaných texaskách pred americkou zástavou je až príliš živá. Keď Merta pred rokmi predstavoval publiku jednu z jeho piesní River (Řeka), ktorú si pretextoval, povedal, že nikto neuverí, že túto pieseň napísal človek menom Bruce Springsteen.
No keď sa pozrieme na hudbu sedemdesiatych rokov, zistíme, že Springsteen sa na ňu vôbec nepodobal. Svetu vládol hardrock, disco a neskôr aj punk a new wave. Bruce nepatril do žiadnej kategórie –  inšpiráciu hľadal v starom rokenrole, soule a v pesničkároch šesťdesiatych rokov. Darkness je toho skvelým dôkazom. Neskôr to všetko Boss ešte rozvinul rozvinul na ďalších introspektívnych nahrávkach ako Nebraska, Ghost Of Tom Joad alebo Rising, v ktorých tiež skúmal životy jedincov, hľadajúcich nádej uprostred beznádeje. Springsteen vždy lavíroval medzi dvoma svetmi – štadiónovým rockom a pesničkárskou intimitou, stačí si len vedľa seba postaviť tichú Nebrasku a hlučný Born In The USA. Na albume Darkness sa mu podarilo spojiť tie dve veci dohromady.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.peter Bálik .časopis
.diskusia
.neprehliadnite