Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Slovenskí futbalisti v úvode EURO vyhrali nad Poľskom 2:1.

Radičová v českém zrcadle

.tomáš Němeček .časopis .téma

Slovenská premiérka má v českých médiích slušný rating. I v době ekonomické krize, kdy se evropská i americká média zaměřují především na domácí potíže, budí Iveta Radičová mírně nadprůměrný zájem.

Nejvíce v Lidových novinách (od voleb zde o ní a její vládě vyšlo 84 zpráv), následují Hospodářské noviny (58 zmínek), Právo (52) a MF Dnes (47). Veřejnoprávní Česká televize se o ní zmínila 37-krát, nejsledovanější komerční TV Nova 16-krát.
1) Čechy pochopitelně zaujaly nejprve podobnosti voleb – další ukázka tajemné, neviditelné česko-slovenské propojenosti. („Slováci jako Češi: levice vyhrála stylem Paroubek“, stálo na titulní straně MF Dnes, „Radičová chystá ,českou’ vládu“, vyložily povolební situaci Lidové noviny). Robertu Ficovi fandil pouze bratislavský zpravodaj deníku Právo Ivan Vilček: „Fico prý nabídl post premiéra KDH, pravice jeho výzvu k jednání odmítla“ (16. 6.)
2) Iveta Radičová měla od počátku bonus coby první středoevropská premiérka od časů Hanny Suchocké. Navíc v její vládě poprvé na Slovensku nebudou bývalí komunisté (jak ocenily Lidové noviny). Specialista Lidových novin na střední Evropu Luboš Palata přirovnal nástup Radičové k tomu, jako kdyby se stal „Havel premiérem“ (16. 6.). Naopak, jeho redakční kolega, komentátor Daniel Kaiser vyzdvihl z životopisu Radičové epizodu z roku 1992 a angažmá pro stranu Václava Klause, takže dnes „ODS vládne Československu“ (18. 6.). Středoevropská zpravodajka MF Dnes Magdalena Sodomková zůstala u nekomplikovaného postřehu, že Radičová je hysterka, ale aspoň čistá a neagresívní („Lepší hysterická než bezskrupulózní,“ 15. 6.).
3) Největší dosavadní téma – slovenský postoj k pomoci Řecku – vyložily české deníky vesměs tak, že po silných řečech bratislavská vláda ustoupila. „Slovenský ústupek uklidnil eurozónu“ (Hospodářské noviny 14. 7.), „Slovenská vláda kývla na záchranný eurofond“ (MF Dnes 16. 7.). Nejtvrději Slováky kritizoval Luboš Palata v Lidových novinách: „Radičová na bruselském koberečku“ (14. 7.), „Slovenský ,podraz’ unie projde zřejmě bez trestu” (13. 8.), „Radičová v Bruselu aneb Slováci bez přátel“ (20. 9.). Opět s ním nesouhlasil redakční komentátor, tentokrát Martin Weiss: „Nepokořená Radičová dál dráždí eurozónu“ (komentář „Vlezli byste tam?“ z 3. 9. byl dalším z jeho série textů proti českému vstupu do eurozóny).
4) Jednoznačně pozitivní hodnocení získala Iveta Radičová a její vláda za vstřícné kroky vůči Maďarsku, dokonce i od Luboše Palaty („Radičová mírní spory s Maďary,“ 21. 8.).
5) Až na pár výjimek se české deníky nevěnují ekonomickému programu – jako by nebylo o čem psát („Bratislava chystá další úspory za 400 milionů eur,“ Hospodářské noviny 16. 8.). Podstatně větší pozornost přitáhly dokonce i bizarní příhody poslance Igora Matoviče.
A spor o tzv. „hayekovce“ a fondy na podporu podnikání do Česka prakticky nepronikl: pokus o jeho pochopení a následné vysvětlení českému publiku pražské deníky vzdaly.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite