Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Tri trendy kultúrneho roka

.filip Olšovský .anton Vydra .časopis .kultúra

V hudobnom, seriálovom a literárnom svete sa tento rok hovorilo o mnohých témach, no niektoré predsa len rezonovali viac než ostatné. A určili tým zákonite aj trend nášho premýšľania o kultúre.

Tri trendy kultúrneho roka PRESSFOTO GIANNI FIORITO Televízny debut filmára Paola Sorrentina Mladý pápež v hlavnej úlohe s Judom Lawom dokonale demonštruje možnosti televízneho seriálu.

v dôležitej knihe tohto roka, v Stručnom etymologickom slovníku Ľubora Králika, sa slovo „trend“ odvodzuje od slovesa skláňať sa, nakláňať sa. Pôvodne totiž označovalo zahýbanie toku rieky. Kultúrne trendy sú potom ako točité meandre, ktoré kľučkujú krajinou. Vždy však patria tej istej rieke.

komplikovaný pop

Justin Vernon nahral svoj prvý album pred ôsmimi rokmi a úplne sám. V zrube medzi horami, kam spolu s otcom ako dieťa chodil poľovať na divú zver. Na počítač si nahral niekoľko intímnych piesní, ktoré chcel ešte ďalej rozpracovať. Napokon ich však skúsil vydať v pôvodnej, priamočiarej verzii. Vymyslel si umelecké meno Bon Iver, kolekciu citlivých piesní nazval For Emma, Forever Ago a zavesil ju na internet. Odpoveďou bol celosvetový úspech, neskrývaný obdiv od hviezd ako Beyoncé či Kanye West a celý zástup ním inšpirovaných pesničkárov.

O osem rokov neskôr vydal Bon Iver svoj tretí album 22, A Million. A po klasickom pesničkárskom prístupe zostali len dobre skryté stopy, ktoré pokryli vrstvy producentských zásahov. Bon Iver svoje piesne úmyselne rozkladá a znovu zliepa, pridáva k nim množstvo hlasových efektov a postprodukčných vyhrávok. Priamočiarosť tajomného fúzača zo zrubu je dávno preč. Tak ako kedysi ovplyvnil on Kanye Westa, zmenil teraz na oplátku americký hiphoper jeho a vtiahol ho do sveta súčasného mainstreamu, kde je prekombinovanosť novým stredným prúdom.

„Blonde je po poslucháčskej stránke jedným z najťažších albumov tohto roka. Napriek tomu patrí k tým najoceňovanejším.“

Sám Kanye patril k prvým priekopníkom nového prístupu. Tvrdohlavo samploval (preberal úryvky cudzích piesní či zvukov), vyrábal postpesničkové koláže a sebavedomo čakal, kým sa mu svet prispôsobí. Stalo sa. Z komplikovanosti sa stal nový trend, na ktorý nabehli aj tie najväčšie hviezdy. V apríli vydala popová diva Beyoncé novinku Lemonade, na ktorej vysamplovala aj takých Led Zeppelin či Outkast. Taký Kendrick Lamar, najoceňovanejší raper posledných rokov, si zas pre zmenu na svoj album prizval džezových muzikantov. Popová scéna odrazu svoju koncentráciu z jednoduchých akordov presunula na čo najväčšiu zauzlenosť a komplikovanosť. Nielen v tvorbe, ale aj vo vlastnom marketingu.

Azda najextrémnejším tohtoročným príkladom bol očakávaný druhý album Franka Oceana. Rodák z New Orleans debutoval pred štyrmi rokmi oceňovaným albumom Channel Orange, po ktorom bol viacerými kritikmi titulovaný za záchrancu žánru R&B. Odvtedy vysielal rôzne signály, z ktorých jeho fanúšikovia vždy túžobne vyčítali nový dátum vydania albumu. Ten napokon prišiel koncom augusta. Najprv ako trištvrtehodinový videoalbum Endless a o deň neskôr aj ako plnohodnotný album Blonde.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite