Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Stonewden

.martin Mojžiš .časopis .kultúra

Oliver Stone natočil film o Edwardovi Snowdenovi. Po minulotýždňovej slovenskej premiére môžeme konštatovať, že či už ste niekoho z dvojice Stone-Snowden mali alebo nemali radi, film na tom asi nič nezmení. Je to zbytočný film.

Stonewden LMK/LANDMARK/PROFIMEDIA

na začiatok kratučké zhrnutie pre tých, ktorým Snowdenovo meno až tak veľa nehovorí. Ide o bývalého zamestnanca amerických tajných služieb CIA a NSA, ktorý v roku 2013 ukradol tisícky (vraj až milión) amerických tajných dokumentov. Časť z nich odovzdal novinárom a potom utiekol do Ruska. Zverejnené dokumenty sa týkali masového zhromažďovania telefonickej a elektronickej komunikácie bežných ľudí tajnými službami. Toto sledovanie bolo často na hrane alebo dokonca za hranou zákona. Mnoho ľudí preto považuje Snowdena za hrdinu, ktorý má byť vyznamenaný a oslavovaný. Množstvo iných ľudí ho považuje za zločinca, ktorý má byť súdený a odsúdený.

Od Stonovho filmu sa nedalo očakávať, že by do kontroverzie okolo Snowdena vniesol nejaké objektívne svetlo. Už len preto nie, lebo vznikol z iniciatívy a podľa knihy Snowdenovho ruského advokáta Anatolija Kučerenu. Zjavne teda ide o film s určitým propagandistickým zámerom. To nemusí byť nevyhnutne negatívum, ale ak je film len prvoplánovou realizáciou tohto zámeru, tak si veľa pozornosti nezaslúži. Venujme mu preto už len jeden odsek.

Dej filmu sa odohráva v dvoch líniách. V jednej z nich sledujeme tajné stretnutie Snowdena s dvoma novinármi a dokumentaristkou Laurou Poitras v hotelovej izbe v Hongkongu. V druhej sledujeme v retrospektíve Snowdenovu kariéru pracovníka amerických tajných služieb. Scény z hotela sú len slabým odvarom skutočných scén z dokumentu Laury Poitras Citizenfour. Retrospektívne scény pripomínajú béčkový špionážny film s mimoriadne odfláknutým a úplne nedôveryhodným psychologickým vývojom hlavnej postavy. Toľko k Oliverovi Stonovi.

tyrania na kľúč?

Oveľa zaujímavejší ako film je samotný Snowden. Je to idealistický blázon, ktorý bráni slobodu a súkromie nás všetkých? Alebo je to spravodlivý génius, ktorý dokázal prekabátiť vládu USA a jej tajné služby? Alebo velikášsky narcis, ktorý jednoducho neuniesol to, že náhle narazil na strop svojej kariéry? Alebo len užitočný idiot, ktorý spadol Rusom a Číňanom rovno z neba? Alebo dvojitý agent, ktorý na poslednú chvíľu ušiel pred odhalením a využil to na spektakulárny úder vlastnej krajine?

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite