Septembrový autosalón vo Frankfurte naznačil, že individuálnu dopravu v blízkej budúcnosti čaká prechod od šoférovania cez asistenčné systémy až k úplne autonómnym autám. Možno ani nebudú vyžadovať prítomnosť šoféra, len nám sami odvezú psa k veterinárovi. Počíta sa s tým, že budú jazdiť len na elektrinu a nebudeme ich vlastniť, načo aj, keď dnes 90 percent času trávia zaparkované. Na tých potrebných 10 percent si ich objednáme cez mobilné aplikácie, podobne ako dnes taxikárov cez Uber a Hopin. Takzvaná „zdieľaná ekonomika” by mala zvýšiť využitie áut a znížiť čas, keď zaparkované autá zavadzajú na chodníkoch. Takéto služby – carsharing – už v obmedzenej miere fungujú aj dnes. Zdieľané autá, ktoré idú na elektrinu, sa však nemôžu vrátiť len tak hocikam, musia sa odstaviť pri nabíjacej stanici. Tých je zatiaľ málo a dlhšie trasy treba plánovať od jednej nabíjačky k ďalšej.
Strach z dojazdu rieši aj vláda
Nabíjačky sú aj jedným z hlavných motívov Stratégie rozvoja elektromobility, ktorú v septembri schválila vláda. V dokumente sa zatiaľ hovorí len o východiskách, realizáciou konkrétnych krokov bolo poverené ministerstvo hospodárstva. Zo stratégie vyplývajú hlavné podmienky, ktoré treba splniť na to, aby sa u nás elektromobily rozšírili: zatraktívniť ich kúpu a prevádzku (napr.
Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.