podarí sa im zachrániť prehľadnosť webu alebo zničiť médiá?
Keď koncom septembra Apple uviedol na trh novú verziu mobilného operačného systému pre iPhony, iOS 9, jedna funkcia rozpútala vášnivé debaty. Apple pootvoril dvierka do svojho inak uzatvoreného systému a umožnil programátorom vyrábať rozšírenia do prehliadača. Na prvý pohľad nepodstatná technická zmena má veľký praktický význam – ľudia si môžu teraz nainštalovať softvér na blokovanie reklám. A to sa nepáči médiám ani reklamným spoločnostiam.
Už na druhý deň programy, ktoré v zabudovanom prehliadači Safari zablokujú reklamy, vystrelili na čelo rebríčka najsťahovanejších aplikácii. Aplikácie majú dvojaký dopad. Používateľovi odstránia z obrazovky reklamy a zvýšia rýchlosť surfovania – niekedy až štvornásobne. Pre majiteľa webstránky (pokiaľ účtuje inzerentom sumu za každého návštevníka, ktorému sa zobrazí reklama) to znamená, že za blokujúcich čitateľov nezarobí nič.
Blokovanie reklamy nie je nová záležitosť. Populárny modul AdBlock Plus, ktorý umožnil blokovať reklamu na počítači, vyšiel v roku 2006. Dnes má spoločne s druhým populárnym modulom s podobne neoriginálnym menom AdBlockomňä niekoľko desiatok miliónov používateľov. Podľa prieskumov spoločností Sourcepoint a comScore sa blokovanie reklamy na laptopoch a stolných počítačoch pohybuje okolo desiatich percent.
Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.