Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Oplatí sa

.časopis .kultúra

OPLATÍ SA ČÍTAŤ Gál – Zajac – Švolík: Dvadsaťpäť (Artforum, 2014)
Predtým, ako sa táto kniha oplatí čítať, oplatí sa zobrať ju do rúk a len si v nej tak listovať. Nielen vďaka výborným fotografiám Mira Švolíka, ale aj vďaka veľmi príjemnému dizajnu Matúša Hnáta je kniha esejí Fedora Gála a Petra Zajaca veľmi pekná. Tie eseje vychádzali – a aj ďalej vychádzajú – v .týždni. Traja autori sa navzájom dopĺňajú, miestami medzi sebou vedú kultivovanú a zaujímavú polemiku. Ich texty sú intelektuálnym sprievodcom ostatnými 25 rokmi v našej slobodnej, no často do seba zahľadenej krajine. Vždy sa odrážajú od konkrétnych udalostí a podobne ako lekár, ktorý, pozorujúc symptómy, zisťuje ich príčiny, aj ony sa od javov dostávajú k tomu, z čoho vznikajú. Pravdu má Štefan Hríb, keď v úvode píše, že „bez vás, Peter a Fedor, by mi u nás čosi podstatné chýbalo”.
.jk

OPLATÍ SA NAVŠTÍVIŤ Obchod na korze
(Divadlo Nová Scéna)
Bratislavské divadlo Nová scéna uviedlo v európskej premiére americký muzikál Obchod na korze, ktorý vznikol podľa rovnomennej novely Ladislava Grosmana, ako aj oskarového filmu z roku 1965. Inscenáciu pripravil hosťujúci nitriansky režisér Peter Oravec a výsledkom je dramaticky, hudobne aj pohybovo pulzujúce divadlo so silným príbehom a humanistickým posolstvom. Oravec v ňom postavil do kontrastu karikatúru gardistického malomesta s intimitou krehkého vzťahu arizátora a židovky. Emocionálne bohaté herectvo a spevácke dispozície predviedli v hlavných úlohách Božidara Turzonovová a Ondrej Kovaľ. Spevácky zaujala aj Karin Olasová, Jana Lieskovská či Pavol Plevčík. Spomedzi domácich muzikálov posledných rokov je Obchod na korze jedným z mála, ktorý znesie porovnanie s produkciou v londýnskom West Ende. Azda si v rámci hosťovania nájde cestu aspoň do Nitry, kde majú diváci DAB-u skúsenosť nielen s muzikálmi, ale aj s aktivitami neofašistov.
.peter Scherhaufer

OPLATÍ SA VIDIEŤ Všetky cesty vedú do hrobu
(Réžia: Seth Mac Farlane)
Autor animovaných seriálov Family Guy (Griffinovci) a American Dad Seth MacFarlane sa presadil na pôde celovečerného filmu predovšetkým komédiou Macík (Ted), ktorá sa v roku 2012 stala komerčne najúspešnejšou mládeži neprístupnou komédiou vôbec. Teraz MacFarlane pokúša šťastie opäť, priamočiarou westernovou komédiou Všetky cesty vedú do hrobu o zbabelom chovateľovi oviec, ktorý neznáša Divoký západ. Pritom ide o film, ktorý prevracia väčšinu westernových klišé a ktorý diváka buď poriadne rozčúli až nahnevá, alebo nadchne. Zároveň však platí, že aspoň na dvoch miestach rozosmeje azda každého. Diváci sa pritom smejú spontánnym, oslobodzujúcim smiechom na veciach, ktoré vlastne vôbec nie sú vtipné. Skôr naopak, sú prízemné, nechutné, vulgárne a kruté, len si akosi nemôžeme pomôcť. A potom sa hanbíme, že sme sa smiali a ani za svet by sme v dobrej spoločnosti nepripustili, že sme sa výborne bavili.
.juraj Malíček

OPLATÍ SA POČÚVAŤ Marisa Monte: Verdade, Uma Ilusão
(Monte Songs Universal Music)
Marisa Monte. (Vyslovuj Maríza Mónči). Speváčka, skladateľka. Poklad brazílskej hudby. Stálica od roku 1989. Jej najnovší, koncertný album Verdade, Uma Ilusão (CD + DVD) je výsledkom cizelovania koncertnej dokonalosti počas 120 predstavení, ktoré zhliadlo 420 000 divákov. Jeho vizuálnu stránku ohodnotilo združenie brazílskych výtvarných kritikov najvyššou cenou. Je teda nielen čo počúvať, ale aj vidieť. Počúvať môžeme nádherný hlas i spev, nežný, výsostne ženský, s výrazom, ktorý žiari zvnútra, i piesne sprevádzané sláčikovým kvartetom, v ktorých sa striedajú žánre bossa nova, samba, folk, pop, džez, blues. A ešte to umocňuje aura zvádzania ženy s ukulele. Pripomína Isabellu Rossellini vo filme Blue Velvet. A za tým všetkým je perfekcionizmus. Tento album posúva pop music do roviny krásneho umenia.
.miro Potoček  

OPLATÍ SA POČÚVAŤ Coldplay: Ghost Stories
(Parlophone)
Spočiatku sa zdá, že v umiernenom tempe a uspávankovej dynamike plynie stále jedna pesnička. Motívy, spočiatku ukryté v zvukomalebnej krajinke nahrávky, sa vynárajú až postupne. Účinok hudby je skôr terapeutický, nápady jednoduché, oholené na kosť, ucho o nič nezakopne. Album je koncepčný, čo je však len vznešenejší názov pre zhudobnené poznanie, že nič netrvá večne, ani láska k jednej slečne. Pri ďalšom mudrovaní Chrisa Martina o vplyve minulosti na súčasnosť si človek nevdojak spomenie na film s Luďkom Sobotom v úlohe hudobného skladateľa. „Ak sa v duchu sústredíte na svoje skúsenosti a veci, ktorými ste prešli, tie začnú alchymizovať," povedal spevákovi jeho učiteľ sufi. „Vtedy som ešte nevedel, čo to znamená, ale čím viac som sa o tom naučil, tým viac hudby mnou pretieklo.“ Tak sa robí popmusic, vážení – „jen ho nechte, ať se v tom cachtá!”
.martin Chrobák

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite