KNIHA Michel Houellebecq: Zostať nažive (Inaque.sk)
„Svet je rozprestierajúcim sa utrpením.” A o pár strán ďalej: „Nemajte strach zo šťastia; neexistuje.” A hlavne: „Mŕtvy básnik nepíše. Preto je dôležité zostať nažive.” Vety ako krátke kadencie zo samopalu strhávajú ilúzie, demolujú kulisy toho, čo sa nám ľahko mohlo javiť ako nemenná skutočnosť a ukazujú závratné prázdno za nimi. Texty Michela Houellebecqa (v preklade Ani Ostrihoňovej) potvrdzujú pocit, ktorý sme získali čítaním jeho románov: je to autor, ktorý vidí, ktorý sa nenechá obalamutiť popkultúrnym romantizmom, ktorý sa nebojí kontroverzií a ktorému je za svetom viery, lásky a nádeje predsa len ľúto. Manuál spisovateľa, nemeckí dôchodcovia, zmysel slávností, klonovaná ovca  či konštatovanie, že „Jacques Prévert je chuj”. Eseje, v ktorých nechýba sarkazmus a čierny humor. No ani občasné skĺznutie do prostoduchého zjednodušenia, ktoré autor potrebuje na to, aby jeho zúfalý obraz sveta držal pokope.

KNIHA Gyrðir Elíasson: Kniha od řeky Sandá
(Kalich, 2013)
Stromy sú pre Islanďanov to, čo pre Slováka, povedzme, orchidey. V ich krajine nerastú, no oni ich majú radi, pestujú ich, starajú sa o ne, vážia si ich. Dokonca sa na dvoch-troch miestach na ostrove snažia kultivovať niečo, čo možno odvážne nazvať lesom. Do jedného takéhoto lesa pri rieke Sandá ujde z civilizácie hrdina,  vlastne jediná postava tejto útlej knižky. Je maliar, za sebou má rozpadnuté vzťahy a nepríjenú skúsenosť života v meste (to na Islande vždy znamená Reykjavík). Žije v karavane, číta Chagalov životopis a Van Goghove listy a maľuje. Stromy. Hoci vie, že nikdy to nezvládne tak ako Šiškin. V noci sa mu sníva o karpatských lesoch a čoraz viac sa stráca. „Osamělý lesní vlk putující temnou houštinou svého života.” Kniha ako smutný akvarel. Ak niekde ešte nájdete aj rozobratú autorovu knihu Mezi stromy (Dybbuk, 2013), určite si ju tiež prečítajte. Girðir píše výborne.

KNIHA Viera Obuchová: Príbehy z dejín Bratislavy
(Marenčin PT, 2013)
Historička-pamiatkarka Viera Obuchová má za sebou už štyri publikácie z dejín Bratislavy. Jej piata knižka prináša dvadsať príbehov rôznych budov či niektorých častí Bratislavy. Ide o výsledky jej práce v Mestskom ústave ochrany pamiatok v Bratislave, keď ako výskumníčka pripravovala štúdie k rôznym objektom hodným ochrany. Svoje práce autorka publikovala v revue Pamiatky a múzeá – a teraz vyšli aj v knižnej publikácii. Pre ľudí, ktorých zaujíma história Bratislavy, je to zaujímavý zdroj originálnych informácií, napríklad o budove Uhorskej kráľovskej komory, Carltone, o Kláštore Uršulínok, Kalvárii či o Dynamitke. Najmä túto kapitolu treba vyzdvihnúť, pretože autorka k nej má aj silný osobný vzťah. Významnou súčasťou knihy sú mapy, historické fotografie, dokumenty či nákresy. Jediné, čo knižke chýba, je odľahčenejší štýl písania, ktorý by jej pristal viac, aby sa príbehy príliš nestrácali vo faktografii.
.eč

HUDBA Bruce Springsteen: American Beauty
(Sony Music)
V rámci Record Store Day, ktorý sa predminulý víkend konal vo vybraných nezávislých predajniach po celom svete, vyšlo aj Springsteenove štvorpesničkové EP American Beauty. Všetky skladby pochádzajú z nahrávacích sessions pre jeho posledný album High Hopes, ktorý vyšiel začiatkom tohto roka a to, že sa tam nedostali, ešte neznamená, že tieto pesničky nie sú dobré. Mary Mary a Hey Blue Eyes sú príjemné folkové skladby, ktoré by sa hodili na Bossove tiché albumy. Titulná American Beauty sa na album  nezmestila, pretože má podobnú melódiu s Frankie Fall In Love z High Hopes a skladba Hurry Up Sundown je zas optimistická rocková vypaľovačka, ktorá len potvrdzuje celkový príjemný tón tohto EP, ktoré sa svojou bezstarostnou náladou odlišuje od  predchádzajúcich politicky ladených albumov. Na American Beauty Bruce pripomína, že nezabudol skladať romantické pesničky s americkou scenériou v pozadí.

HUDBA Plaza Francia: A New Tango Song Book (Because Music)
Medzi Parížom a Buenos Aires existuje stará tangová spojnica. Teraz pokračuje v Plaza Francia, novom projekte dvoch členov revolučnej tangovej skupiny Gotan Project – Makaroffa (Argentína) a Müllera (Švajčiarsko). Stavajú hudobný most medzi argentínskym tangom a francúzskou pop music. Preto angažovali Catherine Ringer, skúsenú, mnohotvárnu speváčku francúzskeho dua Les Rita Mitsouko (1979 – 2007), známeho spoluprácou s Iggy Popom, Sparks i producentom Tony Viscontim (T. Rex, David Bowie). Katherine zvládla argentínsku španielčinu i tangový výraz. Spolu s ďalšími muzikantmi tak vznikla kapela schopná dotiahnuť plánovaný umelecký zámer takmer do dokonalosti. V 14 piesňach s aranžmánmi inšpirovanými Gustavom Beytelmannom, slávnym argentínskym tangovým aranžérom, kedysi pôsobiacim na Plaza Francia, sa stretáva moderný svet s archaickým. Tangu pribudol ďalší pekný, zaujímavý album.
.miroslav Potoček