DIVADLO Láskavé bohyne (SND)
V roku 2006 napísal v New Yorku narodený, v Španielsku žijúci Francúz Jonathan Littel román Láskavé bohyne (o tri roky neskôr vyšiel v českom preklade). Ako vnímavý človek bol konfrontovaný so zlom, a tak si položil otázku, či by toho bol sám schopný. Vytvoril tak postavu sčítaného a citlivého intelektuála Maxa Aueho a nechal ho prežiť vojnu ako dôstojníka SS. Stane sa ním po tom, ako ho vydierajú pre jeho sexuálnu orientáciu, najprv sa snaží zachovať si istú civilizovanosť, no postupne degeneruje na úroveň svojich kolegov. Ľuboš Kostelný je v titulnej role divadelnej adaptácie Daniela Majlinga a v réžii Michala Vajdičku výborný. Scéna Pavla Andrašku je, podobne ako hudba Mariána Čekovského, skvelá a veľmi dobrí sú aj ostatní herci tejto triapolhodinovej inscenácie. Kľúčové je však hrozivé konštatovanie v poslednej vete, ktorú Max Aue povie nám, divákom v hľadisku: „Som človek ako vy.”

KNIHA Bohumil Hrabal: Domácí úkoly
(Mladá fronta, 2014)
Bohumil Hrabal neustále pozoroval svet pozorným okom filantropa. Lásku k človeku cítiť v každom jeho príbehu, útle Domácí úkoly však nie sú o ľuďoch, medzi ktorými sa pohyboval. Sú pohľadom do duše autora, kolážou všetkých jeho múz – pražských krčiem, nočných ulíc, galérií, mačiek, divadiel, západu, Paríža, sveta. „Procházím se Paříží a čichám ten její volný vzduch. Protože v Paříži je svoboda cítit, sotva vyjedete z nádraží,“ píše. Pre podobné nežné strety s pojmom sloboda Hrabal od roku 1969 knihy vydával ťažšie a komplikovanejšie než predtým. Táto drobná koláž Hrabalovho života sa dokonca k čitateľovi dnes dostáva prvýkrát. Svoju renesanciu však Domácí úkoly ani nemohli zažiť v krajšom období a forme – v Hrabalovom roku, keď oslavujeme sté výročie jeho narodenia, sa do kníhkupectiev dostali v rovnakej väzbe ako ich odmietnutý predchodca.
.tímea Becková

KNIHA Zeno Kaprál: Říkadla pro tři holčičky a jednoho kluka
(Větrné mlýny, 2014)
Písať o knihách českých básničiek pre deti v slovenskom časopise je z obchodno-marketingového hľadiska v podstate nezmyselné – len málo Slovákov (a ešte menej Maďarov a Rómov) bude čítať svojim deťom verše v češtine. Táto knižka z vydavateľstva Větrné mlýny je však taká pekná, že sa jej nedá odolať. Verše známeho brnianskeho básnika Zena Kaprála (vybrala ich a knihu zostavila jeho dcéra Dora) sú – ako sa na „dědečka–básnika” patrí – láskavé, poučné a hlavne vtipné: „Kdo páchati pochybení / dokáže bez uzardění, / dělá čertům starosti / víc než dobrák od kosti.” Vďaka básnikovmu synovi Filipovi, ktorý do knihy nakreslil milé obrázky a grafičke Vétrných mlýnů Kateřině Wewiorovej sú Říkadla veľmi pekným, dieťaťu aj dospelému zrozumiteľným a pre oboch atraktívnym artefaktom. A nakoniec – tie deti češtine aj tak rozumejú.

HUDBA Rufus Wainwright: Vibrate (The Best of)
(Universal)
Rufus Wainwright sa na svojom najnovšom albume pozerá späť a bilancuje svoju hudobnú kariéru. Na osemnástich trackoch najprv prekvapí fakt, koľko krásnej hudby tento americký spevák a pesničkár z presahom do všetkých možných žánrov vrátane muzikálu vytvoril. Vibrate je nabité jeho najväčšími hitmi vrátane jednej novej piesne Me And Liza, ktoré sa, paradoxne, nikdy nestali superhitmi (April Fools, Going To a Town, Oh  What A World, Out Of The Game). Rufus tvrdí, že je to preto, že je otvorený homosexuál, ale je pravda, že jeho hudba je pre rebríčky miestami sofistikovanejšia, než by sa patrilo, čo však neuberá na jej kvalite. Rufus je jeden z najväčších amerických talentov posledných rokov a keď si napríklad vypočujete jeho posledný hit Out Of The Game, tak je jasné, že táto nálepka mu aj zostane.

HUDBA HK et les Déserteurs: HK présente Les Déserteurs
(Blue Line)
Príbehy z revolúcií sa neraz začínali dezerciou, hovorí spevák Kadour Haddadi, alias HK. Dezertoval zo svojej skupiny a založil novú – HK et les Déserteurs. A okolo neho sa sústredili prebehlíci z ďalších skupín arabsko-francúzskej scény vo Francúzsku. Vzorom pre ich umelecký plán bola alžírska kaviareň Dezertéri, v ktorej sa schádzali francúzski šansoniéri. HK upozorňuje, že ako Arab narodený vo Francúzsku nosí v sebe dve kultúry – šansón a alžírsku chaâbi. Staré šansóny autorov ako Jacques Brel, Serge Gainsbourg, Boris Vian znejú teraz v podaní jeho kapely v štýle francúzskej world music. Vokálna časť je šansónová, inštrumentálna viac-menej alžírska, občas sa ozve pop, folk, musette. Les Négresses Vertes? Áno, túto významnú francúzsku skupinu to celé evokuje – výrazom, temperamentom, šarmom, orientálnym nádychom.
.miroslav Potoček