ČASOPIS Homo felix 1/2013
Dvakrát za rok vychádza časopis o animovanom filme Homo felix, ktorého šéfredaktorkou je režisérka animovaných filmov Ivana Laučíková. Aktuálne číslo sa týka vzťahu animovaného filmu a literatúry. Príbeh, jeho vizualizácia, interpretácia, preklad literatúry do filmového jazyka. Rozprávky, bájky, Dostojevskij, Kafka, Pocahontas, Bruno Schulz či Robert Walser. Jan Švankmajer, Paul Grimault, Matúš Vizár či bratia Quayovci. Animovaný film tvorí krásny, fascinujúci svet, ktorý, hoci nepatrí do kultúrneho mainstreamu, nie je uzatvorený a do seba zahľadený. Je tu a komunikuje. Na Slovensku vznikajú výborné animované filmy pre deti aj pre dospelých (Pandy Matúša Vizára nedávno ocenili v Cannes), prebieha okolo nich čulý kritický diškurz, máme kvalitný festival Fest Anča, animované filmy sa pravidelne premietajú v Artfore, v A4 či vo Foajé. A máme výborný časopis Homo felix.

KNIHA Paul M. Zulehner, Peter Neuner: Cirkev v dnešnom svete
(Kalligram, 2013)
Hľadanie príťažlivej podoby cirkvi dnes zaujíma mnohých. Pre tých, ktorí sa neuspokoja s lacným moralizovaním, má viedenský teológ Paul Zulehner spolu so svojím mníchovským kolegom Petrom Neunerom kvalitnú ponuku. Kniha je výsledkom cyklu prednášok, ktoré obaja profesori viedli na teologickej fakulte v Pekingu. Aj preto je táto kniha zaujímavá pre čitateľa zo stredoeurópskeho priestoru. Situácia kresťanov tu nie je taká dramatická ako v Číne, ale niektoré problémy sú príbuzné. Chýba kvalitné teologické povedomie, nechýba strach a uzavretosť. Samotní autori upozorňujú, že chcú ponúknuť inšpiráciu. Zároveň chcú posilniť pocit, že tí, čo sa usilujú o obnovu cirkvi, nie sú sami. Kniha je vzácna tým, že spája teologickú fundovanosť a poctivú prácu s prameňmi, s príťažlivým prerozprávaním, prístupným čitateľovi. Bez odvahy (a poznania) nie je možné hľadať formy, ako odovzdať dávne posolstvo súčasnému človeku.
.ľubomír Jaško

HUDBA The National: Trouble Will Find Me
(4AD)
Len máloktorá kapela je schopná za dekádu vyprodukovať šesť albumov, ktoré sú natoľko konzistentné, až sa na seba nesmierne podobajú a súčasne možno bez obáv konštatovať, že umelci neustále kreatívne a kvalitatívne rastú. Americký kvintet The National sa k takémuto talentu môže hrdo hlásiť. Ich šiesta štúdiovka je kolekcia hrejivých, aj keď existenciálnych gitaroviek, vedených hebkým barytónom Matta Berningera. Jeho reflexie denných bolestí majú nadhľad a pritom hmatateľnú ľudskú empatiu. Trinásť piesní je však vyskladaných z úplne rovnakých súčiastok a svojou podobnosťou sa tak ľahko vytratia do šumu obyčajnosti. Trouble Will Find Me sa drží v pokojnej nálade, nedostatok vzruchu a spestrenia spôsobujú, že jednotlivé kompozície sú samy osebe oveľa zaujímavejšie než tento príjemný, no nenáročný sivý album.

HUDBA Queens Of The Stone Age: ...Like Clockwork
(Matador)
...Like clockwork je šiestym albumom amerických Queens Of The Stone Age. Ich hudba je vždy stávkou na istotu. Neviem si totiž predstaviť, že by zoskupenie takýchto muzikantov, na čele s talentovaným a charizmatickým Joshom Hommom, vytvorilo niečo, čo by nespĺňalo kritériá najvyššej kvality. Ostatné záleží od fanúšikov. Na jednej strane sú tu tí, ktorým na novinke imponuje väčšia zvuková pestrosť, viac priestoru pre klávesy či rozmanitejšie gitarové registre. Na druhej strane sú to fanúšiovia, ktorým to nevonia a vidia v tom posun ku komerčnejšie ladenému rocku. V ich hudbe sa spája hard rock s alternatívou devädesiatych rokov či grunge. Najjednoduchšie je povedať, že je to tzv. stoner rock a budete doma. Pri Like Clockwork je však zjavný posun vpred a vymanenie sa zo žánnrovej škatuľky. Ich zvuk síce zmäkol, ale zároveň sa rozrástol o novú škálu farieb. Album je zaručene veľkou udalosťou a neujde nikomu, kto sa vážne zaujíma o dianie v rockovej hudbe.

HUDBA Bob Marley and The Wailers: Kaya
(Island/Universal)
V roku 1977 bol Bob Marley na vrchole svojich kreatívnych síl. Žil síce v Londýne, kam sa musel presťahovať po tom, čo na neho v Jamajke spáchali neúspešný atentát, no v britskej metropole našiel uspokojivý azyl. A pesničky sa opäť začali hrnúť. Najprv nahral politicky a spirituálne ladený album Exodus (1977), no zo sessions mu zostalo viacero piesní, ktoré opisovali iného Marleyho. Toho, ktorý boj vymenil za lásku k ženám a fajčenie trávy. Kaya je jeho najľahší a možno aj najprístupnejší album, z ktorého nezasvätení fanúšikovia poznajú hádam len milostný popevok Is This Love, pričom však obsahuje zopár menej známych skvostov (Time Will Tell, Sun Is Shining). Zaujímavosťou je, že niektoré z pesničiek napísal ešte v čase, keď bol len lokálnou jamajskou hviezdou ako jeden z The Wailers. Nedávno vyšla reedícia Marleyho „najchilloutovejšieho“ albumu, doplnená o disk so živým záznamom z koncertu The Wailers v Holandsku v roku 1978.