Ako baktérie ignorujú antibiotiká

.norbert Žilka .veda .veda

Začiatkom 20. storočia patrili bakteriálne infekcie medzi najčastejšie príčiny úmrtí. Vďaka antibiotikám sa postupne vytratili z prvej desiatky. Kvôli ľudskej ľahostajnosti sa však čoskoro môžu opäť vrátiť na pódium pre víťazov.

Ako baktérie ignorujú antibiotiká DAILY HERALD ARCHIVE/SSPL/GETTY IMAGES Alexander Fleming vo svojom laboratóriu. Jeho objav naštartoval výskum liekov, ktoré zneškodňujú baktérie.

ľudská história je spätá s mikroorganizmami. Je to milostný pomer s talianskym temperamentom, kde víťaz berie všetko. Baktérie, vírusy a plesne nás sprevádzajú na každom kroku od okamihu, ako sa na svete objavila prvá ľudská bytosť. Na svojich bedrách každý deň prenášame niekoľko kilogramov neviditeľných priateľov. Ale v dave pozitívne zmýšľajúcich mikroorganizmov sa kde-tu objavia aj neželané príšerky.

cesta do praveku

Z veľkého množstva mikroorganizmov je len malá hŕstka, ktorá má tendenciu znepríjemňovať náš život. Snaha o vytváranie „sterilných“ podmienok v každodennom živote sa podobá konečnému riešeniu, ktoré sme v minulom storočí zažili pri používaní DDT na vyhubenie všetkých škodcov. Paradoxne, škodcovia zostali, ale ľudia dostali peknú nakladačku v podobe ekologickej katastrofy. Fenomenálny nápad bol zaslúžene ocenený Nobelovou cenou.

Mikroorganizmy disponujú neuveriteľne širokým diapazónom mechanizmov, ktoré sa dokážu pohrávať s ľudským imunitným systémom. Je to veľmi zlá správa pre odporcov medicínskeho pokroku: bez vakcín a antibiotík by sme sa vrátili do praveku. Predstava, že poľahky zvládneme každý súboj s patogénmi aj bez modernej medicíny, sa neudrží na hladine súčasného vedeckého poznania. Potopí sa ako Titanic už pri prvom stretnutí s rezistentnými baktériami.