Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Concorde – prvý let, prvé sťažnosti

.juraj Petrovič .veda .veda

V Toulouse bolo už dva dni zlé počasie, a tak musel André Turcat, bývalý vojenský pilot, ktorý cez vojnu bojoval v letectve slobodného Francúzska, čakať. Až 2. marca 1969 sa konečne dočkal a mohol odštartovať s prototypom Concordu, ktorý mal označenie 001, na prvý let.

Concorde – prvý let, prvé sťažnosti SSPL/GETTY IMAGES 9. apríl 1969 Spojené kráľovstvo: Prvý let britského prototypu Concordu 002 z Filtonu na základňu RAF Fairford, ktorý pilotoval Brian Trubshaw, posádku doplnili kopilot John Cochrane a inžinier Brian Watts.

let nebol ani zďaleka nadzvukový, k tejto rýchlosti sa piloti prepracúvali postupne počas extenzívneho testovania. Prvý let Concordu trval 27 minút, Concorde pri ňom vystúpal do výšky 3000 metrov a dosiahol maximálnu rýchlosť len 483 kilometrov za hodinu. Prvý Concorde, rovnako ako jeho britský brat s číslom 002, nemal kabínu pre pasažierov. Namiesto nej bol vybavený veľkým množstvom prístrojov, ktoré zaznamenávali údaje o správaní a prevádzke lietadla počas letu. Ani André Turcat a jeho kolegovia neleteli v slušivých oblekoch kapitánov leteckých spoločností, ale v kombinézach stíhacích pilotov, vrátane pretlakových prilieb. Pri prvom lete neboli potrebné, ale do konca testovania bol outfit pilotov prispôsobený úlohe, ktorú mali – testovať, testovať a testovať. 

Let sledovalo veľké zhromaždenie novinárov a verejnosti, ktorí po vydarenom štarte privítali vznesenie sa zvláštneho elegantného vtáka do vzduchu s nadšením. 

Len o mesiac neskôr, 9. apríla 1969, sa v britskom Fultone vzniesol k oblohe britský prototyp 002, ktorý pilotoval Brian Trubshaw, tiež zaslúžilý pilot bombardérov a dopravných lietadiel RAF počas druhej svetovej vojny. Trubshaw už Concorde pilotoval, Turcat ho pozval vyskúšať si let s 001 do Toulouse.

Skúšobní piloti rýchlo pracovali na tom, aby dostali Concorde z nízkych rýchlostí, ktoré mu kvôli tvaru krídla nesvedčali, tam, kam patrí, čiže do nadzvukového letu. Už v októbri 1969 oba prototypy dosiahli a prekročili rýchlosť zvuku. Ešte predtým sa však obidve lietadlá stretli v júni 1969 na parížskej leteckej show. V septembri 1970 pristál 002 prvýkrát na medzinárodnom letisku – Heathrow. A promptne vyvolal protesty miestnych obyvateľov kvôli vysokému hluku lietadla. O tom ale neskôr.

motory pre obrovskú „stíhačku“

Ak mal Concorde dosahovať Mach 2, nemohol mať motory, aké majú bežné lietadlá. Turbofan motory, aké majú dnes všetky dopravné lietadlá a v čase vývoja Concordu už boli na trhu, neprichádzali pri Concorde do úvahy. Pri nadzvukovej rýchlosti by kládli priveľký odpor vzduchu. Návrhári Concordu museli teda siahnuť po motoroch typu turbojet, čiže prúdových motoroch bez významného obtoku. Vyvinúť pre Concorde nový motor by bolo príliš drahé a trvalo by to príliš dlho.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite